banner
רמי תנעמי // צילום: רונן דמארי
רמי תנעמי // צילום: רונן דמארי

רמי תנעמי, ראש מועצת בית דגן: "אין לצעירים איפה לגור פה"

"הגענו להסכם עם משרד השיכון שאנחנו נותנים לקבלנים שטחים חלופיים, ניוד זכויות. כי בלי זה אין כדאיות לקבלנים לבנות. אנחנו הולכים על זה", ראיון מיוחד עם ראש מועצת בית דגן על פוטנציאל של מאות יח"ד בהתחדשות עירונית והמחסור בפתרונות דיור לצעירים

תמונה: רמי תנעמי // צילום: רונן דמארי

לאחר למעלה מעשרים שנה בהן לא התבצעה בנייה חדשה בבית דגן, ראש המועצה רמי תנעמי, מביט אל האופק ומבין אל נכון כי הפתרון המתאים ביותר עבור התפתחות היישוב המבוקש במרכז הארץ הוא התחדשות עירונית. נכון להיום מתגוררים בבית דגן כ -7,500 תושבים, רובם ככולם בבנייה צמודת קרקע. מאחר ולא מעט מהצעירים במקום נאלצו לעזוב בשנים האחרונות בהיעדר דירות פנויות, פועל ראש המועצה על מנת להגדיל את היצע הדירות עבורם.

בריאיון ל"מגדילים" הוא מספר על המהלכים העשויים לשנות את פניו של היישוב מהקצה אל הקצה: "תחום ההתחדשות העירונית מהמבט שלי הוא לא רק התחדשות עירונית גרידא, אלא כל הנושא של הבנייה. ממש בימים אלו הנחנו אבן פינה לתוכנית 'מחיר למשתכן' ביישוב, כבר עשרים שנה לא נבנה כאן כלום ביישוב, הצעירים שלנו לצערי הרב יוצאים החוצה כי אין להם איך לגור פה. בשנה שעברה סגרתי שני גני ילדים כי אין לי מספיק ילדים. עכשיו, השכונה החדשה שלנו תיתן לנו את התנופה. התוכנית היא תוכנית 2050 הצפי לפחות על פי הבטחת הקבלנים היא שנתיים אכלוס".

רמי תנעמי // צילום: רונן דמארי
רמי תנעמי // צילום: רונן דמארי

היכן תמוקם השכונה החדשה?
"היא תהיה דרומית ליישוב, הולך להיבנות מחלף גדול בכביש 44. השכונה הזו תיתן לנו מאה דירות לתושבי המקום בהתחלה רצו לתת לנו רק עשרה אחוז אבל נלחמנו וקיבלנו עשרים אחוז. סיכויי הזכייה הם גבוהים כמעט 66 אחוז אין אחוזים כאלו".

מה התוכניות לגבי התחדשות עירונית?
"קיימתי מספר פגישות עם משרד השיכון, יש לנו שלושה מוקדים של בנייה רוויה בכניסה ליישוב ובתוך היישוב ומאחר ואין כדאיות כלכלית לקבלנים לבצע תמ"א 38, כל יזם שבא לא ראיתי אותו מקדם את הדבר, הגענו להסכם עם משרד השיכון שאנחנו נותנים לקבלנים שטחים חלופיים מה שנקרא ניוד זכויות. כי בלי זה אין כדאיות לקבלנים לבנות ואנחנו הולכים על זה. יש הסכמה של משרד השיכון, אנחנו מתחילים לגבש את התוכניות, אני מתחיל לעניין יזמים וכמובן שיהיה מכרז והכל על פי חוק".

אין בניינים ביישוב שקיימת בהם כדאיות לתמ"א 38?
"את המעט שיש לנו – בסך הכל מתוך 1700 יחידות, משהו בסדר גודל של 200 יחידות בבנייה רוויה משנות השישים. מדובר בבניינים של ארבע קומות אין לנו בבית דגן בניינים עם מעליות. לגבי התמ"א – זה לא כדאי כי ברגע שאתה עושה את זה, צריך לתת חניות ואין בשטח המגרש אפשרות להקצות מספיק חניות ולכן הכדאיות של תמ"א 38 יורדת אבל אם יהיה ניוד זכויות זה משנה את המשוואה".

עד כמה אתם מוכנים ללכת לקראת היזמים?
"אני אגיד לך שאנחנו מוכנים לתת ליזמים לבנות לאו דווקא בשטחי מגורים כדי שתהיה כדאיות כלכלית, שייבנו גם מבנים למסחר. היזם ירוויח מזה כמובן, אבל גם יוכל לתת פתרון לתושבים. בכל מקרה בשטח שמפנים זה רק למגורים. בכניסה יש לנו 66 יחידות דיור שאפשר לבנות שם 200 יחידות. זה עדיין לא מצדיק כדאיות כלכלית אז היזם יקבל את ליטרת הבשר שלו במקומות אחרים".

ומגיעים יזמים? מגלים עניין בפרויקטים של התחדשות עירונית?
"בלי שום בעיה בכלל. בית דגן זה מרכז הארץ, הטבור של הטבור עם גישה לכביש 1 גישה לתל אביב ירושלים, ראשל"צ. יזמים באים לפני שיש תוכניות לפעמים אני צוחק – באו אליי פעם מאיזו חברה גדולה ואמרו שמחפשים שטח לבנייה אמרתי להם יש לכם מידע פנימי? כי בדיוק שבוע לפני כן ישבתי עם ועדה מחוזית על התוכנית. הביקוש כאן הוא עצום, אין דירות פנויות בבית דגן. דירת שלושה חדרים 56 מ"ר בבנייה רוויה בבניינים הישנים נמכרה לא מזמן בכמעט מיליון ומאתיים אלף שקל. אין שום סיבה שבית דגן לא תהיה יותר יקרה מראשל"צ כשאני לא מדבר על אזורי היוקרה שם".

בנין המועצה // צילום: רונן דמארי
בנין המועצה // צילום: רונן דמארי

חשוב לך לשמור על צביון כפרי ומשפחתי, יש הגבלה לצמיחה המתוכננת?
"עכשיו הכנו תוכנית לעשרים השנים הבאות יחד עם משרד השיכון וחלק מההתנגדויות שלנו היא לא להפוך את בית דגן לראשל"צ. אנחנו רוצים להישאר עם אותו ציביון, אפשר להרים בניינים כי אני מבין את הצורך ביחידות דיור אבל אין לנו שום כוונה לפתור את הבעיה של המדינה. בסך הכל יש לנו ריאה ירוקה, יש כאן יישוב כפרי ואנחנו מאוד מעוניינים לשמור עליו ככזה".

מה לגבי תושבי היישוב, אתה מרגיש צורך מצדם לקידום פרויקטים?
"התושבים שלנו ואני מזהה את זה גם אצל החדשים שגרים כאן עשר או 15 שנים, הם רוצים לקנות דירה יותר יקרה, יותר גדולה אבל לא רוצים לעזוב את היישוב. אתה רואה אותם נשארים בדירות שלהם כי הם לא מוצאים בבית דגן דירה אחרת. עד שהם לא ימצאו דירה בבית דגן לא יעזבו את הדירה שלהם והיצע הדירות מצומצם מאוד. גם שכירות קשה מאוד למצוא כאן. בית דגן הוא יישוב צמוד קרקע והשכונות כאן יפהפיות. ולכן חשוב לנו לתת לבניינים ישנים נראות אחרת, אני מעדיף פינוי בינוי, אני מניח שגם התושבים מעדיפים את זה כי מדובר בפתרון מהשורש ולא באיזו סתימה זה הופך את הכל למשהו הרבה יותר יוקרתי. זה הדבר הכי טוב מבחינתי".

 

פרויקט שבעים המשפיעים בהתחדשות עירונית
פרויקט שבעים המשפיעים בהתחדשות עירונית

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות