banner
ארז כהן // חן ליאופולד
ארז כהן // חן ליאופולד

האם יש אלטרנטיבה לבניית צמודת קרקע?

אין זה פופולרי במיוחד בזמנים טרופים אלה, כששוק הדיור מצוי במשבר ובמשק מצויים קרוב למיליון מובטלים, לדבר על האלטרנטיבה של בניית צמודי קרקע יזומה על ידי הממשלה, אולם דווקא בימים אלה אסור לזנוח את האופציה הזו // דעה

מאת: ארז כהן*

ההחלטה של אפריקה ישראל לאשר פיצול עשרות מגרשים לשליש דונם, זאת לעומת 2.5-5 דונמים עד כה וכן להוסיף 250 דירות לדיור מוגן, הינה לכאורה נקודתית ליישוב היוקרה, אולם מדובר בהחלט בתקדים מעניין לשנים הקרובות ובכלל, לקידום צמודי קרקע עבור הדור הבא של הישראלים.

החלום של בית פרטי או קוטג' צמוד קרקע היה עד לשנות ה-70 של המאה שעברה נחלת בעלי ממון בודדים שבבודדים. שכונות יוקרה דוגמת סביון שבבקעת אונו, דניה בחיפה, הרצליה פיתוח או היישוב כפר שמריהו נחשבו למאת נפשם של צעירים רבים שגדלו על ברכי אתוס של חברה שוויונית ודירות עממיות שנבנו על ידי חברות ציבוריות משכנות.

הפריצה אל מעבר לגבולות סביון ושות', החלה דווקא לאחר מלחמת יום הכיפורים, כשצה"ל וגורמים נוספים החלו בפרויקטים בנוסח בנה ביתך שהיה מבוסס בעיקרו על בניית שכונות קוטג'ים בעלי רבע דונם, לעיתים אף יותר, שנבנו רובם ככולם מחוץ ל"מדינת תל אביב", דוגמת שכונת חוטר בבאר יעקב שנחשב באותם הימים ליישוב נידח יחסית.

והיו, כמובן, בהמשך לא מעט צמודי קרקע שנבנו על קרקע פרטית, הן בערי הלווין של תל אביב, מרעננה, כפר סבא והוד השרון בצפון ועד לראשון לציון, נס ציונה ורחובות בדרום, ובהמשך גם בערי פריפריה מובהקות וכן בלא מעט הרחבות של קיבוצים ומושבים. החלום ההוליוודי הלא מושג הפך לפתע פתאום לממשי ואחוז הישראלים שהתגוררו בצמודי קרקע הלך ועלה בהתמדה עד לעשור האחרון.

במהלך השנים האחרונות השתנתה הגישה אצל מקבלי ההחלטות. התדלדלות הולכת וגוברת של עתודות הקרקע מחד גיסא ומאידך גיסא הרצון הטבעי להתמקד בבניית כמה שיותר דירות, הסיטה את תשומת הלב מצמודי הקרקע שהפכו ל"נישה" מובהקת, מה גם שהעלייה המסחררת במחירי הדיור במהלך העשור הקודם, הפכה את מחיריהם למעבר להישג ידו של הדור הצעיר.

אני מודע לכך שאין זה פופולרי במיוחד בזמנים טרופים אלה, כששוק הדיור מצוי במשבר מהקשים שידע אי פעם ובמשק מצויים קרוב למיליון מובטלים, לדבר על האלטרנטיבה של בניית צמודי קרקע יזומה על ידי הממשלה, אולם דווקא בימים אלה אסור לזנוח את האופציה הזו שתאותת לדור הבא של הישראלים שלא נגוז החלום. 

יוזמה ממשלתית דרך רמ"י או בכל דרך אחרת, לשווק מגרשים מוזלים לבנייה עצמית בפריפריה, יכולה להיות שינו דיסקט ב-360 מעלות עבור רבבות צעירים המצויים כיום במצוקה כלכלית ונפשית עמוקה ובד בבד בשורה מחודשת ליישוב הפריפריה, ובמיוחד לאחר הכשלון הצורב של מחיר למשתכן.

לטעמי השילוב של מקומות עבודה איכותיים, חיי קהילה עשירים ובית פרטי, הינה הנוסחה המנצחת לשכנע הרבה משפחות צעירות לנדוד מ"מדינת תל אביב" לעבר הפריפריה של הגליל והנגב. מבחינת מקבלי ההחלטות בממשלה, ובכלל, תהיה כאן השקעה כדאית ביותר באיכות(!), זאת לעומת תכניות נפל דוגמת מחיר למשתכן שהיו מבוססות על כמות.

חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

*כותב המאמר ארז כהן הוא שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות