banner
תכנון ועיצוב: כרכום עיצוב נוף // צילום: עודד סמדר
תכנון ועיצוב: כרכום עיצוב נוף // צילום: עודד סמדר

המדריך המלא לעיצוב המרפסת והגינה לקיץ

כיצד לנצל מרפסות קטנות בדירה עד תום, איפה כדאי למקם את פינת הישיבה, מה יתאים לגינון וגם- כל מה שצריך לדעת על תכנון גינות לבתים, אביזרים וחומרים- המדריך המלא לעיצוב המרפסת והגינה לקראת הקיץ עם כל הטיפים והעצות

תכנון ועיצוב: כרכום עיצוב נוף // צילום: עודד סמדר

התכנון המודרני, זה הדוגל בקשר בלתי אמצעי בין חוץ לפנים, הופך את סביבת החוץ שלנו למרחב שממשיך את פנים ולא בכדי אלה נתפסות כמקום האופטימלי לבלות זמן איכות בינות בני משפחה וחברים ולהעצים את רווחתנו הגופנית, הנפשית והחברתית. לרגל העונה החמה, אספנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת בכדי לשדרג את המרפסת והגינה.  

גינות ומרפסות משמשות נדבך חשוב ומרכזי בתרבות הישראלית- הטמפרמנט החם, האקלים הים תיכוני השמשי והעובדה שאנחנו עם שפשוט אוהב ומרבה לארח הופכים אותן לכוכבות של ממש ובלי לשים לב אנחנו מבלים בהן בממוצע כ-300 ימים בשנה! בעלי הדירות ובתים מבקשים להיפתח אליהן ומגדירים אותן כמרחב מגורים לכל דבר, פשוט מחוץ לכתליי הבית. הגינות והמרפסות בהווה מושקעות, מתוחכמות, ומטופלות וההכרה בחשיבותן רק גוברת. הידיעה כי הן כוללות ערכים מוספים של בריאות ושלווה ומייצרות אווירה דינמית בסביבה פסטורלית הפכו אותן למקום מבוקש להתכנסויות משפחתיות בימי חו"ל, בשבתות ובחגים יחד עם החברים ובני משפחה שאנחנו הישראלים כ"כ אוהבים.  

כרכום עיצוב נוף // צילום: אורית ארנון
כרכום עיצוב נוף // צילום: אורית ארנון

מרפסות שמעמדן חווה עליות ומורדות לאורך העשורים

"אם נחזור אחורה בזמן, בשנות ה-70 של המאה הקודמת המרפסות איבדו מזוהרן", מסביר מעצב הפנים אורון מילשטיין, "תרבות הצריכה המואצת שהתפתחה באותה עת גרמה להן לשמש לא פעם כמחסנים. בשני העשורים האחרונים השתנתה המגמה, אולי בגלל שהמציאות האינטנסיבית והתובענית גורמת לנו לסיים את היום בשעות מאוחרות וזמן פנוי הפך למצרך נדיר. המרפסת הביתית היא האלטרנטיבה שלנו להנות, ולו במעט, משקט, שלווה ותצפית לשמים הפתוחים. מרחב פתוח שלא נדרשות יותר משתי פסיעות כדי להגיע אליו. אנחנו רואים יותר ויותר מרפסות שמוגדרות על פי פונקציות וחללים וכוללות פינות ישיבה סלוניות, מטבחי חוץ מאובזרים, פינות אוכל ואפילו מקומות ייעודיים שפעילויות לילדים".  

איך לנצל 12 מ"ר?

נכון, יש כאן בישראל לא מעט מרפסות שמגיעות בקלות לשטח של עשרות ואפילו מאות מ"ר, אבל אצל מרביתנו הן בגודל ממוצע (של בין 12-20 מ"ר) ולכן חשוב מאוד לתכנן אותן נכונה. לפני הכל חשוב להבין מה חשוב ונחוץ לנו לבילוי ואירוח- במרפסות ששטחן 18 מ"ר ומעלה אפשר כבר למקם שתי פונקציות: אוכל וישיבה ,אבל במרפסות הקטנות צריך לבחור מה מהן נכונה לנו יותר במקרה שכזה מומלץ לבחור בשולחן נמוך ובכסאות בגובה הספה בסלון שישמשו גם כפינת ישיבה וגם כאיזור אכילה. יתרון נוסף- הם אינם חוסמים את המרחב ומותירים אותו פנוי ומאוורר. אופציה נוספת היא להתקין ערסל יחסית לצד המרפסת וקרוב למעקה, כך שלא יחסום את שדה הראייה.

עיצוב: אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן
עיצוב: אורון מילשטיין // צילום: אלעד גונן

דבר שמומלץ לשקול במרפסת פתוחה- במרפסות גדולות ניתן לקרות רק חלק מהמרפסת וכך להגדיר אזור בילוי וישיבה שונים.  המראה של הפרגולה חשוב אבל חשוב לא פחות לבחור בכזאת עמידה שתעמוד באקלים הישראלי שנחשב לקיצוני. כדאי לשקול להתקין פרגולה שאינה מקובעת, כזאת שניתן לפתוח ולסגור בהתאם לשעה או לסיטואציה האירוח. 

מומחית ההום סטיילינג, מירי בלבול, ממליצה ליצור מארג ירוק על קירות המרפסת ועל המעקה, ולהשאיר כמה שיותר שטח ריצפה פנוי: "אני ממליצה שלא להשתמש בעציצי הפלסטיק הצבעוניים- הם גנריים ולא ממש אסתטיים והאקלים השמשי גורם להן להיסדק ולהתבלות. מומלץ לעבוד עם אדניות שיוצרות  חלקות ירוקות בלי לתפוס מקום מיותר על הרצפה. כך יכולה כל משפחה להנות מחוויה של גידול צמחי נוי ותבלין במרפסת".

עיצוב: ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר
עיצוב: ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר

עוד היא מציינת כי תכנון גינה מוצלחת במרפסת היא נגזרת של בניית מסגרת תקציב: "יש מספר אופציות, הזולה שבהן היא שיטת ה- DIY (עשה זאת בעצמך) שמתכתבת עם המגמה האקולוגית הרווחת. מתחת לכל בניין זרוקים חפצים ואביזרים שבקלות יכולים לשמש אותנו בגינה – משטחי עץ, מדפים, צמיגים, פחיות שימורים, בקבוקים, שולחנות ישנים, תיבות ועוד- פריטים שבעיבוד נכון יכולים להפוך לזהב. אופציה נוספת היא לרכוש צמחים ואביזרים במשתלות שאינם דורשים ידע או הכנה מוקדמת- בסיס אדניות, כדים, דשא סינטטי, ציוד השקיה, ריהוט גן, גרילים, תאורה וכיוב'. הצוות המקצועי שם יוכל לכוון אתכם עד כמה שניתן ולעזור בבחירת הצמחים רלוונטיים. ההתקנה נעשית עצמאית בבית כך שגם כאן היתרון הוא לעבוד על פי תקציב תקציב מוגבל יחסית אבל צריך לקחת בחשבון שיתכן מצב שהצמחים שנבחרו לאו דווקא תואמים את התשתית במרפסת".

ומה לגבי ריהוט? 

מזג האוויר הלוהט והשמש הקופחת בקיץ הישראלי מעלים דילמה בנוגע לכדאיות ההשקעה בריהוט הגן: "צריך לעשות הפרדה בין רהיטים שמיועדים לסביבה מוצלת שם יתאימו חומרים עדינים יותר כמו עץ או ראטן שטוח, לבין גינות שטופות שמש שם מומלץ להשתמש בחומרים כמו אלומיניום, סיבי ראטן מלאים ועגולים ובדי פוליאסטר בעובי של 250 גר' לפחות", מסבירה בלבול, "חשוב לזכור שבדים כהים מתבהרים בשמש לאורך זמן ויכולים להראות דהויים וחסרי חיים. לעומתם, בדים בהירים מאבדים הרבה פחות את הגוון בחשיפה ממושכת לשמש חשוב להתאים את החומר לצרכים האמיתיים כגון בד דוחה לכלוך/ כביס/ גוון מתאים לתנאי האקלים ולכמות השמש".

לדברי יעל מוסקוביץ, מנהלת שיווק בחברת ניגא שף FOR HOME : "האירוח בחוץ הפך להיות  לגיטימי בדיוק כמו האירוח בסלון. כשאפשר העדיפות תמיד היא במרפסת או בגינה. בתוך כך ועל מנת להפוך את חוויית האירוח לאולטימטיבית, יש היצע גדול של מטבחי חוץ שמעוצבים CUSTOM MADE  בהתאם לגודל חלל החוץ, ומעניקים למארח את כל הכלים שהוא צריך כדי שהאירוח יתרחש בחוץ. השוק כה התפתח בשנים האחרונות שקיימות אופציות רבות לשדרוג מטבח החוץ כגון טאבון, פלאנצה, פלאנצ'ה ניידת, מקררי יינות ושתיה קלה והשמיים הם הגבול". עוד מסבירה מוסקוביץ, חשוב לוודא את רמת הגימור ואת החומרים של מטבחי החוץ, כמו כן במידה ואלו יחידות, חשוב שתהיינה קלות ופשוטות לניוד". 

עיצוב: ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר
עיצוב: ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר

מהמרפסת לגינה

"הגינות בישראל פחות מתבססות על טרנדים ומה שמכתיב את סגנון הגינה הוא לרוב הבית עצמו, כשהגינה היא המשך ישיר לקו האדריכלי שלו", אומר שי דוד, בעלי חברת 'כרכום עיצוב נוף', "האדריכלות הישראלית אומנם מתחילה להתגבש אבל עדיין מורכבת מהרבה סגנונות ובמצב הנוכחי ניתן לחלקן לשלושה סגנונות עיקריים: כפרי, מודרני ואקלקטי ושם יש את הקצוות: בכפרי יש את לנו לדוגמה גינות אנגליות, צרפתיות, טוסקניות וכיוב', במודרני יש את האירופאי הקלאסי המעוגל, היפני וכיוב'. ממש כפי שאנחנו הישראלים שונים האחד מהשני כך גם הגינות. 

"הסגנון הכפרי שופע מבחינת צבעים. הוא מתבסס על מיקס של צמחים בעלי גוונים וטקסטורות שונות. השתילה היא אקראית, לא מהוקצעת ואותנטית , כזו המנסה להתחקות אחר הטבע. הקווים הם אמורפיים טבעיים ומעוקלים והצמחים נכנסים אחד בתוך השני, אין הגדרה מסודרת. העצים הם בדרך כלל רבי גזעים, בדומה לטבע. כך גם הריצופים שהם יותר מכובסים ומחוספסים, המשטחים הם בגדלים משתנים והחומרים הם טבעיים על טהרת האבן, העץ, החצץ וחלוקי הנחל. כך למשל אם עושים שביל הוא עשוי מפרוסות אבן טבעית או מחומרים טבעיים שנראים כמה שיותר קרובים למקורם בטבע, שיד אדם לא נגעה בהם". 

כרכום עיצוב נוף, פנינית שרת אזולאי // צילום: עמית גירון
כרכום עיצוב נוף, פנינית שרת אזולאי // צילום: עמית גירון

"הסגנון המודרני מהוקצע, מסודר ושקט לעין", מוסיף דוד, "הריצוף יהיה נקי בדוגמה של פלטות מסודרות או בטון מוחלק. הקווים והתבניות בגינה יהיו לרוב ריבועיים או מלבניים והחומרים יותר חלקים. הצמחייה גם היא יותר שקטה וכוללת מגוון מצומצם יחסית של צמחים, מרביתם גזומים ומסודרים. החלק המרוצף מוגדר ביחס לצמחים ואם בכפרי הצמחייה עולה על המשטח, חלקו מוסתר חלקו גלוי, בסגנון המודרני הוא מוגדר". 

את ההבדלים בין הסגנונות אנחנו רואים גם בסוגי ההצללות. בכפרי פינות הישיבה מקורות לרוב בברזל טבעי עם פיתוחים או עץ גושני שרואים עליו במתכוון את הזמן. במודרני הנטייה היא לעבוד עם חומרים כמו ברזל מהוקצע או אלומיניום נטולי כותרות וקישוטים ובקווים כמה שיותר מסודרים או נקיים. חשוב לציין שעל כל החומרים לדבר באותה שפה: הצמחייה, הריצוף, ריהוט הגן, התאורה וכיוב'. לדברי דוד, "ממש כמו בעיצוב הבית, כך גם בתכנון הגינות, הסגנון האקלקטי הוא הקשה ביותר לביצוע. קשה מאוד לשלב ולעשות את הדברים נכון כך שהכל ישתלב וייטמע בהרמוניה. ב-90% מהמקים זה נראה כמו מישמש וב-10% זה נראה נכון". 

מה חשוב לקחת בחשבון שמעצבים ומטפלים בגינה בתקופה זאת של השנה?

"בקיץ חשוב ליצור אזורים כמה שיותר מוצללים ונעימים. מומלץ לשתול עצים נשירים שבחורף הם עירומים כך השמש נכנסת ומחממת, באביב מעלים עלווה ובקיץ מצלים את אזורי הישיבה", אומר דוד, "ככלל, הרבה יותר נעים לשבת תחת עץ מאשר פרגולה. האזור הרבה יותר טבעי ומאוורר. לגבי חלוקה בין צמחיה עונתית לרב שנתית, הכל תלוי בעד כמה בעלי הבית אוהבים להתעסק ולהשקיע בגינה. הצמחייה העונתית היא יפיפייה אבל צריך לקחת בחשבון שצריך להחליף ולטפל בה כל עונה. אישית אני מרבה להשתמש בבין 10-20% צמחיה עונתית וכל השאר, רב שנתית. עוד נקודה שכדאי לשים אליה לב הוא צבע הריצוף. רבים אוהבים להשתמש בריצוף כהה, כמו ריצוף בזלת לדוגמה, שבחורף הוא יפה ונעים ובקיץ הוא לוהט ובלתי אפשרי לדרוך עליו, במיוחד בגנים שיש להם מפנה דרומי כך שהם חשופים לשמש רוב שעות היום". 

עיצוב: ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר
עיצוב: ניצן הורוביץ // צילום: עודד סמדר

מה מומלץ ונכון לשתול בעונת הקיץ?

"יש כל כך הרבה צמחים שאפשר להתלבט ביניהם. הסוקולנטים גם הם נהדרים וקלים יחסית לתחזוקה. הם בעלי עלים וגבעולים עבים ובשרניים המכילים תאים אוגרי מים.

"יש בטבע מעל ל-10,000 מינים של סוקולנטים וקקטוסים, בצורות, גדלים וצבעים שונים. הם חסכוניים במים וניתן ליצור איתם גינה יפה ועמידה. יש גם את צמחי התבלין שמעולים לעונה. יש להם כיסוי מעולה ומעבר לכך הם מציפים את הגינה והבית בריחות ארומטיים נעימים. למרווה יש כאן בישראל למעלה מ-20 מינים. היא אחד מצמחי המרפא והתבלין העתיקים כאן בארץ ובאזורי צמיחה ים תיכוניים. פרט לירוק ולפריחה התכולה היפה, היא מציפה את האזור בריח מדהים ופרט לה יש את הרוזמרין, הקורנית (טימין), האזוב המצוי (זעתר), אורגנו ולבנדר", מסכם דוד. 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות