banner

מערכת יחסים פתוחה בין הבית לגינה

בבתיהם החדשים מבקשים הישראלים להיפתח אל הגינה ולהתחבר באופן אמיתי ועמוק אל מרחבי המגורים שמחוץ לבית הפיזי

תמונה: אורלי רובינזון- INDOOR OUTDOOR // אדר' דובי וויט // צילום עמית גירון

מאת: אורלי רובינזון, יוצרת ספרי עיצוב ואדריכלות

בעשור האחרון משהו השתנה בתמונת הנוף הישראלית. הגבולות מטשטשים ונדמה כי הבית יוצא החוצה והגינה מצדה פורצת את גבולות הפנים. יוצרת ספרי העיצוב והאדריכלות, אורלי רובינזון, מציגה תובנות חדשות בנוגע למגמה ההולכת ומתרחבת, מתוך ספרה החדש.

אורלי רובינזון-INDOOR OUTDOOR, אדר' ורד כהן בלטמן // צילום שי אדם
אורלי רובינזון-INDOOR OUTDOOR, אדר' ורד כהן בלטמן // צילום שי אדם

להיפתח אל הגינה
בבתיהם החדשים מבקשים הישראלים להיפתח אל הגינה ולהתחבר באופן אמיתי ועמוק אל מרחבי המגורים שמחוץ לבית הפיזי. הגינות נעשו מושקעות, מתוחכמות, קסומות ומטופלות מאי פעם. ההכרה בכוחו של הגן התעצמה, הידיעה כי מרחבי הגן טומנים בחובם ערכים של סביבה, בריאות, שלווה, נופש יומיומי, פעילות ספורטיבית מבורכת, אוויר נקי, מקום טבעי, צמחייה ומרחבים ירוקים, השפיעה רבות על תכנון המרחב שמחוץ לבית. וכך הפכה הגינה הביתית מקום מבוקש להתכנסויות משפחתיות, למפגשים עם חברים, עם בעלי חיים, עם עצמנו.

אורלי רובינזון-INDOOR OUTDOOR // צילום שי אדר | אדר' רונן פליישר
אורלי רובינזון-INDOOR OUTDOOR // צילום שי אדר | אדר' רונן פליישר

הגינה והבית יד ביד
הדיון במערכת היחסים בית-גינה הוא הדיון המשמעותי ביותר בשלב התכנון האדריכלי של הבית, והוא משפיע על הסגנון, על הצבעוניות והחומריות של הבית עצמו. למעשה הגינה והבית מתוכננים במהלך אחד, ובו נקבעים גם גודלי החלונות והדלתות, משטחי האירוח והפרגולות, מערכת השבילים, הגדרות, הטראסות, מיקום הבריכה, שער הכניסה, החניה, אזור המטבח החיצוני ועוד. מיותר כמעט לציין כי כל מערכות החשמל, האינסטלציה, התאורה והתקשורת ממשיכים היישר מהבית אל הגינה, ומחייבים תכנון מדויק מראש – דבר המחזק את תפיסת הבית והגינה כיחידה אחת במהלך אחד.

הגינה והבית אחד הם. הגינה נוכחת ועוטפת את הבית, והבית נוכח בגינה, כמו גוף ונפש, בלתי ניתנים להפרדה. הגינה נשקפת מתוך הבית, מנחמת ומגוננת, והיא לא רק מסגרת נאה ואסתטית לבית, היא חלק משמעותי ממנו, היא הבית החיצוני, היא המרחב החיצוני הפרטי, היא האוויר, האדמה, הצמחייה, האווירה, הנשימה, העצים, השיחים, הפירות, התבלינים השמש והירח. היא המקום לצאת אליו, להיכנס אליו, להיות קרובים לאדמה המטעינה.

אורלי רובינזון - INDOOR OUTDOOR, אדריכלות נורית קרג'נגינסקי | תכנון נוף גרין // צילום אורית ארנון
אורלי רובינזון – INDOOR OUTDOOR, אדריכלות נורית קרג'נגינסקי | תכנון נוף גרין // צילום אורית ארנון

הגינה מכפילה את שטח המחייה
בשנים האחרונות נפתחו הבתים אל הגינה בצורה דרמטית. התפיסה הזו של בתים פתוחים לגמרי מעלה שני היבטים: האחד, חוסר התאמה בין מבנה שהוא כחממה למזג האוויר הישראלי, והתעלמות ממצבי מלחמה וכאוס שעלולים להתפתח בארץ,  שהרי אז ההרגשה או הידיעה כי "ביתי הוא מבצרי" עלולה שלא להוכיח את עצמה. ההיבט האחר הוא החוויה. חוויה מופלאה של חיים בחוץ בעוד תמונת נוף מרגשת עוטפת מכל עבר – עונות השנה המתחלפות, שעות היום מזריחה לשקיעה, לילה, ירח וכוכבים, רגבי האדמה וכל פרי רענן על העץ שאפשר לראותו בצמיחתו, ערמת האשכוליות הבשלות שנשמטה אל הקרקע ואיש אינו טורח להרים  אותן – החיבור הוא טוטלי. ומה בנוגע לקיץ הישראלי הממושך והחם? מזגן טוב יעשה את העבודה, כמה עצים מצלים ופרגולה הממוקמת בכיוון הנכון יכולים בהחלט לסייע. והכאוס? בשביל זה יש ממ"ד.

ספרה החדש של אורלי רובינזון INDOOR OUTDOOR
ספרה החדש של אורלי רובינזון INDOOR OUTDOOR

ההבנה כי באמצעות הגינה אפשר להכפיל את השטח של מרחבי המגורים עבור המשפחה כולה היא המשמעותית מכול. האידיאל הוא לנצל כל אזור, כל פינה וכל סנטימטר בגינה החובקת את הבית. ואכן, הישראלים הבינו את הפוטנציאל הגלום בשטחי החוץ, הם הבינו את הפוטנציאל הגלום בגינה, ובנוסף להיותה מסגרת נאה ואסתטית לבית היא הפכה להיות הדבר עצמו. המגמה היא כאמור לנצל כל סנטימטר בשטח, וההשקעה היא עצומה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות