banner
שי ארנט - כהן // צילום: חכל חדרה
שי ארנט - כהן // צילום: חכל חדרה

שי ארנט – כהן, מנכ"ל החברה הכלכלית חדרה בסקירה מיוחדת על הנעשה בעיר

ארנט – כהן בסקירת סיכום שנה: על הפיילוט ראשון מסוגו לשילוב קרקעות משלימות פרטיות, הפטור שהוענק למחצית היטל ההשבחה לתוכנית ההתחדשות העירונית במתחם סלע בית"ר ועקרונות התכנון העירוני

מהם הפרויקטים המובילים בעיר בשנה החולפת?
"מתחם ברנדייס – פיילוט ראשון מסוגו בארץ של התחדשות עירונית במסלול רשויות באמצעות שילוב קרקעות משלימות פרטיות. במסגרת התוכנית במתחם יבנו 750 יח"ד חדשות במקום 223 קיימות וכן ייתנו עוד 1000 יח"ד נוספות בקרקע משלימה פרטית. הפרויקט יכלול גם 5000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה. המנהלת להתחדשות עירונית בחברה הכלכלית באמצעות תנע ניהול פרויקטים קידמה את התוכנית והתיאום מול בעלי הדירות במתחם ברנדייס – שיכון עובדים ו-70 בעלי הקרקעות הפרטיות.  המימון למתחם בחדרה הוא חלק מתקציב כולל שהקצו משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית . זו הפעם הראשונה שמדינת ישראל מממנת תכנית במסלול רשויות בה יש שיתוף פעולה עם בעלי קרקעות פרטיים". 

ספר קצת על מתחם סלע בית"ר
"מועצת העיר בחדרה אישרה מתן פטור ממחצית היטל ההשבחה לתוכנית ההתחדשות העירונית במתחם סלע בית"ר. ההחלטה צפויה לאפשר לרמ"י לתת את הקרקע שבבעלותה בפטור ממכרז ובהנחה משמעותית לטובת התושבים ולאפשר בעצם קרקע משלימה לפרויקט. התוכנית חלה על שטח של כ 47 דונמים, וכוללת הריסת מבני ציבור ומבני מגורים, שבמקומם יוקמו כ 14 בנייני מגורים בהם כאמור, כ 1,450 יחידות דיור חדשות למגורים, שטחי מסחר, תעסוקה ומבני ציבור. 

מלבד גודלו, ייחודו של הפרויקט הוא השילוב של קרקעות משלימות שצפויות להביא את המכפיל בו ל 1:7 [על כל דירה שמתפנה שבע דירות חדשות] הדבר התאפשר בזכות משא ומתן שניהלה מנהלת ההתחדשות העירונית בחברה הכלכלית בחדרה עם בעלי קרקעות פרטיות הנמצאות בסמוך, שיכנסו לפרויקט במסגרת הסכם קומבינציה בהיקף של כ – 27,000 מ"ר". 

עוד משהו שכדאי לדעת על החברה הכלכלית?
"תחום תשתיות החינוך הוא אחד הבסיסים עליהם מושתתת מערכת החינוך כולה ולכן חשוב לעיריית חדרה להשקיע בו משאבים גדולים. הרשות המקומית בחרה לשים דגש על הקמת תשתיות חינוכיות איכותיות בחדרה והטילה על החברה הכלכלית להיות אחרית להקמת מתקני החינוך החדשים של העיר, כאשר אנו מבצעים בפועל שניים מהמרכזיים שבהם. איכות התכנון של שני המתחמים ואנשי המקצוע שנבחרו לתכנון ולביצוע הפרויקטים, מבטיחים שנוכל להעמיד לעירייה ולילדי חדרה בתי ספר איכותיים מהמעלה הראשונה ובמועד לו התחייבנו". 

בית ספר המכיל // הדמיה: סנאפשוט
בית ספר המכיל // הדמיה: סנאפשוט

המהלך שעשה את השנה לדעתך ?
"אחד המהלכים המרכזיים השנה בתחום התכנון היה ההסדרה של המתווה לקרקע משלימה במסגרת חוק ההסדרים ושחרורם של עשרות פרויקטים שנתקעו בצנרת הבירוקרטיה בשל מגבלות ניצול זכויות הבניה. מדובר במגבלה העיקרית והקשה ביותר שהייתה קיימת לקידום פרויקטים בהתחדשות עירונית. על אף שההסדרה עוסקת בעיקרה בקרקעות מדינה (רמ"י), בעיר חדרה בה רוב הקרקעות הן פרטיות, ניתן באמצעותה לקדם לא מעט תוכניות שהתעכבו זמן רב ולהגיע למימושן".

מה היא התחזית שלך ל 2022 בעולם הנדל"ן ?
"לצערי עולם התכנון הישראלי מחזיק בתפיסות מיושנות ונותר מאחור, דבר שלא ישתנה גם בשנה הבאה. זהו עולם שמגביל הרבה יותר ממאפשר, הוא מונע ולא מתפתח. למה אנחנו עדיין חייבים לדבר במושגים מיושנים של מגבלות גובה, נפח (זכויות), קווי בנין וכו'? למה כשמתכננים מסתכלים על תכניות – יעודים, שימושים, זכויות, גבהים וכו' – לא ניתנת חשיבות לתקופת המימוש (עד סופה), שבקצב בו מתנהלים תהליכי תכנון במדינת ישראל מדובר בעשרות שנים קדימה.

"רשויות מקומיות היום מחפשות איך לנצל מירבית את הקרקע ובאופן אוטומטי המתכננים מעצימים ייעודים שיפיקו את הארנונה הגבוהה ביותר – תעסוקה ומסחר – ולא ייעודים שימקסמו את האכלוס ויהיו אקטואליים בעוד 10, 30 או 50 שנים, כשהתוכנית תצא כאמור לפועל. בשורה התחתונה התכנון שלנו צריך ללמוד להשתחרר מהסתכלות על ההווה והעתיד הקרוב ולתכנן תכנון מאפשר, לא מגביל, של המציאות בעתיד לכל אורך חיי הפרויקט. ". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות