banner
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל

54% מהשמאים מאמינים כי תוכנית הדיור הממשלתית לא תשפיע על מחירי הדירות

כך עולה מסקר שערכה לשכת שמאי המקרקעין. 62% מהשמאים סבורים כי הרפורמה בתחום ההתחדשות העירונית  לא תשפיע על המחירים,  42% סבורים שהעלאת מס הרכישה לא תוזיל את המחירים

שמאי המקרקעין בישראל סבורים כי תוכנית הדיור הממשלתית לא תסייע להורדת מחירי הדירות בטווח הבינוני והארוך ויש שטוענים כי היא תביא דווקא לתוצאה ההפוכה ושהמחירים ימשיכו לדהור קדימה בשנים הקרובות, כך עולה מסקר שערכה לשכת שמאי המקרקעין באמצעות יריב דרורי, יו"ר וועדת מחקר נתוני שוק בלשכה, בקרב כ-500 שמאים חברי הלשכה.

מהסקר עולה כי 54% מהנשאלים השיבו כי תוכנית הדיור הממשלתית לא תשפיע על מחירי הדירות, ו-35% ענו כי היא תוזיל את המחירים במידה מועטה. כ-10% סבורים דווקא כי התוכנית תייקר את מחירי הדירות בשנים הקרובות.

איך תשפיע תוכנית הדיור הממשלתית על מחירי הדירות

גם באשר לרפורמות בתחום ההתחדשות העירונית השמאים לא התרשמו שהן יוזילו את המחירים: 62% מהשמאים סבורים כי הורדת רוב הדיירים הדרוש לקידום פינוי בינוי מ-80% ל-66% לא תשפיע על המחירים, 27% חושבים תוזיל במידה מועטה . 

הורדת הרוב הדרוש לקידום פינוי בינוי מ-80% ל-66%

בין מהלכי הממשלה מוצע להעלות את מס הרכישה על דירה שנייה משיעור התחלתי של 5% ל-8%. כ-42% מהשמאים סבורים כי הצעד לא ישפיע על מחירי הדירות ו-40% ענו כי הוא יוזיל במידה מועטה את המחירים.

איך תשפיע העלאת מס הרכישה על מחירי הדירות

באשר לנושא הרישוי העצמי –  למעלה מ-80% מהנשאלים סבורים כי הרישוי העצמי עשוי לקצר את משך קבלת היתר בנייה אך 66% השיבו כי המהלך לא ישפיע על מחירי הדירות.

מהלך נוסף של הממשלה הוא בתחום הדיור להשכרה: הגדלת חלקם של הגופים המוסדיים בשוק השכירות למגורים במטרה לחזק את היצע הדירות להשכרה לטווח ארוך. 52% מהשמאים סבורים כי המהלך יסייע להורדת מחירי השכירות במידה מועטה, אך 42% מהנשאלים סבורים כי על מחירי הדירות למכירה המהלך לא ישפיע.

הממשלה מאפשרת הוספת 30 אלף עובדים זרים לענף הבנייה בארץ, ושמאי המקרקעין חלוקים במידת ההשפעה של צעד זה על המחירים: 46% סבורים כי זה לא ישפיע על מחירי הדירות ו-47% ענו כי הצעד יוזיל את המחירים במידה מועטה.

השאלה האחרונה בסקר עסקה בשילובן של תקנות הבנייה הירוקה בפרויקטים של בנייה רוויה החל ממרץ 2022 באופן הדרגתי, רוב מכריע של 65% משמאי המקרקעין סבור כי הצעד יביא לייקור מחירי הדירות במידה מועטה ועוד 11% השיבו כי הוא ייקר את המחירים במידה משמעותית.

חיים מסילתי יו״ר לשכת שמאי המקרקעין: "אין ספק שתוכנית הדיור הממשלתית, הינה מבורכת וישנם מהלכים משמעותיים, שהמדינה מתכננת ליישם. יחד עם זאת ניכר, שבחלק מההצעות שהועלו לא הושקעה מחשבה עד הסוף והן נועדו ל"קשט" ול"עבות" את תוכנית הדיור. מוטב היה אם משרדי הממשלה הרלוונטים היו מעמיקים יותר בחלק מהדברים שעל סדר היום בענף, על מנת שאותן הצעות גם תשפענה ותחלץ את אזרחי מדינת ישראל ממשבר הדיור".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות