banner
צילום דוברות הכנסת, עדינה ולמן
צילום דוברות הכנסת, עדינה ולמן

רפי אלמליח, מנהל בכיר ברמ"י: "התשתיות לוקות בחסר". שחר סולר, בכיר במינהל התכנון: "יש נתקים"

בדיון סוער שהתקיים בוועדת הפנים של הכנסת, דרשה ח"כ מיקי חיימוביץ' לעמוד על הפער בין הבינוי למגורים לבין ביצוע התשתיות הנדרשות והעיכוב בהסכמי הגג, ונענתה על ידי מנהל אגף בכיר התכנון: "יש בעיות במעבר בין תכנון לביצוע. יש נתקים". ראש העיר חדרה: "מערכות השלטון המרכזי לא מחוברות לשטח"

צילום דוברות הכנסת, עדינה ולמן

פרוטוקול ועדת הפנים של הכנסת חושף את הייאוש של הפקידות הבכירה במשק: "מצוקת הדיור הביאה לתנופת בניה מהירה. על מנת להביא לירידה במחירי הדיור נדרש תכנון מואץ שקיבל חיזוק בין השאר בותמ"ל, שהוקם לצורך הזה ובהקלות שניתנות על מנת לזרז ולאפשר בניה. התוצאה במקומות רבים – שכונות תוכננו ואוכלסו ללא תשתית הולמת. וכך מוצאים את עצמם אנשים בדירה שרכשו בלי מבני ציבור או תחבורה נגישה", כך אמרה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ בדיון שהתקיים היום על תכנון ואכלוס שכונות ללא תשתיות הולמות. עוד היא אמרה כי: "בדיון ננסה להבין מהי תמונת המצב בשטח ואיך נמנעים מהמשך התופעה ואיך פותרים ועוזרים לאנשים שנמצאים במצוקה בעקבות חוסר התכנון הזה. תושבים של שכונות שבגלל חוסר תכנון בתשתיות מוצאים את עצמם פשוט כלואים".

ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, שנכח בדיון, אמר כי המצב הנוכחי צפוי להמשך כשלוש שנים: "נצטרך להיות כך שנתיים וחצי-שלוש. מערכות השלטון המרכזי רצות קדימה ולא מחוברות לשטח. הותמ"ל היה ניסיון להכתיב מלמעלה ואז נכנסים לפתרונות לא טובים. זה לא התחיל בותמ"ל, גישת ה'יהיה בסדר', נפתור תוך כדי תנועה". 

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר תכנון ברמ"י, אמר בתגובה כי: "תשתיות לוקות בחסר מאז ומתמיד, לא נכון להגיד שאם אין תשתיות, אז תסגרו את התכנון". 

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' לא ויתרה, ואמרה כי: "מה זה עוזר אם יש לאנשים איפה לגור והם לא יכולים לצאת משם?" אלמליח השיב לה: "לכן הוקם מטה תשתיות במשרד האוצר. זה שעומדים בצד ואומרים למה בניתם, זה לא לעניין", אולם חיימוביץ' השיבה בשאלה: "אתה יכול לשרטט לנו איך אתה רואה את מערך התכנון עובד?" 

אלמליח השיב לה כי קיימת בעיית תקצוב ויישום בין משרדי הממשלה, והאחריות לפתור אותה היא על משרד ראש הממשלה: "התכנון נותן פתרון. יש תכנון של הרחבת כביש ומערך הסעות המונים. הבעיה היא היישום והתקצוב. כל דבר מתוקצב על ידי מישהו אחר. בהסכמי הגג לקחנו תקציבים מהשיווקים ותקצבנו. משרד ראש הממשלה צריך לתכלל, כמו את מערך המטרו, שמתוכנן בקצב מהיר". 

שחר סולר, מנהל אגף בכיר תכנון אסטרטגי במינהל התכנון, הוסיף כי: "לגבי העתיד, איך מתכללים –  יש תוכנית אסטרטגית לשנת 2040. אני רואה בה הזדמנות. הרעיון הוא לזהות עבודות פיתוח ולעשות תיעדוף, מוקדי מאמץ. לתת דגשים ולא לפזר השקעות בצורה פחות מושכלת. זה יאפשר לנו ביצועים גבוהים". 

יו"ר הוועדה, ח"כ חיימוביץ' שאלה בתגובה: "מתי שרשרת התכנון תתכלל הכל, ושום דבר לא יאושר בלי אישורים אחרים?"

שחר סולר, ענה כי: "בתכנון זה קורה כבר היום. יש בעיות בכמה מקומות במעבר בין תכנון לביצוע. יש נתקים. מאשרים תוכנית מתאר, ועד שזה מתקדם הדברים משתנים – יש יותר רכבים, אופי משקי הבית משתנה. יתרונות הותמ"ל, שהוא קושר תקציב ללא התניות ואז החיבור בין תקצוב לביצוע יותר טוב".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה את הדיון: "הוועדה מבקשת מגופי התכנון וממשרד התחבורה לבחון כיצד מייצרים כלי עבודה תכנוניים שיאפשרו התניה בין אכלוס של שכונה חדשה לבין ביצוע תוכניות התחבורה של השכונה כפי שהן מאושרות בתכנית המתאר. הועדה מבקשת ממנהל התכנון להעביר לידיה את רשימת הפרויקטים שמתועדפים במסגרת התוכנית האסטרטגית 2040 שהמנהל מקדם. הוועדה מבקשת ממרכז השלטון המקומי את ריכוז התובנות והחסמים וההמלצות לגבי הסכמי הגג". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות