banner
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים ממון // דנה קופל
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים ממון // דנה קופל

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין: מחירי הדירות יזנקו עם תום המשבר

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, מתבסס על אירועי העבר, ואומר כי: "המשק הישראלי יודע להתגבר על אירועי קיצון וירידות זמניות, אלא שבמקום לתקן רק את אותה ירידה זמנית הוא מתקן למעלה הרבה יותר"

חיים מסילתי // דנה קופל

"אחרי כל משבר כלכלי בינלאומי ומקומי, מחירי הדירות בישראל עלו ברמה ארצית", כך אומר חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, לאור בדיקת מחירי הדיור שביצעה הלשכה בשני העשורים האחרונים בהתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המבצעים והאירועים המיוחדים שנבדקו על ידי הלשכה היו המשבר הפיננסי העולמי (2008), מבצע עופרת יצוקה (2009), המחאה החברתית הגדולה (2011), מבצע עמוד ענן (2012) ותוכנית מע"מ אפס (2014). 

"נראה כי הסיבה המרכזית לעליות המחירים היא שבמהלך האירועים שנבדקו הביקושים לדירות ירדו כי ציבור הרוכשים העדיף לשבת על הגדר בשל אי הוודאות, במקביל הקבלנים עצרו את הבנייה – והתוצאה בכל האירועים שנבדקו היא שעם חלוף עננת אי הוודאות הביקושים התפרצו ופגשו מלאי נמוך של דירות", מסביר מסילתי, "הבדיקה ממחישה כי המשק הישראלי יודע להתגבר על אירועי קיצון וירידות זמניות, אלא שבמקום לתקן רק את אותה ירידה זמנית הוא מתקן למעלה הרבה יותר. הסיבה לכך מאוד פשוטה. דירה היא מוצר בסיסי, ובטח במנטליות של העם יהודי. לכן, דווקא אחרי כל משבר זמני יש נהירה לרכישת דירות. הבעיה היא שהביקושים האלה פוגשים היצע קטן שקיים בלאו הכי ואחרי המשבר אף החריף. באותן תקופות משבר היזמים לרוב עוצרים את הבניה כד להבין את המגמה בשוק ורק לקראת סוף המשבר חוזרים לעשייה, אלא שהעצירה הזו יוצרת פער בהיצע שנמשך מספר שנים, ולכן מחירי הדירות עולים. קיים חשש כי משבר הקורונה עלול כנראה לייצר את אותו המצב, וככל שהמשבר יהיה ארוך יותר, מחירי הדירות עלולים להתייקר עוד יותר".

אבי זיתוני - מנכל ובעלים חברת א.זיתוני // צילום יחצ
אבי זיתוני – מנכל ובעלים חברת א.זיתוני // צילום יחצ

אבי זיתוני, מ"מ יו"ר ארגון קבלני ת"א ובת-ים ויזם נדל"ן, מוסיף כי: "שוק הנדל"ן הוא שוק עמיד שידע טלטלות רבות במהלך השנים ועדיין נשאר יציב ומבוסס. ידוע שענף הנדל"ן ממשיך להתנהל כהרגלו לאחר משבר, הביקושים לדירות לאחר האטה מתפרצים. בישראל כמו בישראל, החזרה לשגרה מתרחשת במהרה – אנחנו מדינה למודת משברים ומלחמות והישראלים כבר חסינים. באופן כללי, לאחר משבר תמיד יש צמיחה במשק, ודירות כידוע זה מוצר שתמיד יש לו ביקוש, כך שגם אם יש תקופה של האטה מסיבה כזו או אחרת, לאחר מכן נראה את הישראלים חוזרים לפקוד את משרדי המכירות. יתר על כן, מי שישכיל לרכוש דירה דווקא בעת הזאת, ירוויח ולא יצטרך להתמודד עם עליית מחירים שצפויה בתום המשבר".

טלי כהן // יח"צ
טלי כהן // יח"צ

טלי כהן סמנכ"לית שיווק בחברת שפיר מגורים ובניין, מציינת כי: "אנחנו מדינה למודת מלחמות ומשברים, אנחנו יודעים כיצד לעבור מהמורות וקשיים ומצב הכלכלה שלנו הוא מצויין. ענף הנדל"ן שהינו חלק משמעותי מכלכלת ישראל הוא ענף יציב וחזק וכבר ידע עליות ומורדות במהלך שנות קיומה של המדינה. ההיסטוריה מלמדת, שאחרי משברים כלכליים, באה צמיחה, שגשוג ועליות חדות בביקושים. עליות חדות בביקושים בהכרח מביאות לעליה במחירים ואם נוסיף לזה את המחסור בדירות, שגם כך קיים בשוק עוד טרם המשבר, בהחלט ניתן לצפות עליה במחירי הנדל"ן. מי שישכיל להבין זאת וירכוש דירה דוקא בתקופה זו , יחסוך לעצמו בעתיד הקרוב לא מעט כסף ".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות