הדמיית תוכנית שדה דב // באדיבות רשות מקרקעי ישראל
הדמיית תוכנית שדה דב // באדיבות רשות מקרקעי ישראל

תוקף לתוכנית רובע שדה דב בתל אביב

התוכנית כוללת 16,000 יח"ד. העקרון השמאי קובע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות כאיחוד זכויות בתוכנית מתארית

כרמלה קופר 22.07.2020

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, אדר' דניאלה פוסק, חתמה היום על מתן תוקף לתוכנית רובע שדה דב בתל-אביב. התוכנית, ביוזמת רשות מקרקעי ישראל, כוללת 16,000 יחידות דיור, מתוכן 2,400 יחידות דיור יוקצו עבור דיור בר-השגה ו-4,500 יחידות דיור מיוחדות למעונות סטודנטים, דיור מוגן, בתי אבות, דיור להשכרה ועוד. 

עוד כוללת התוכנית כ-500,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-125,000 מ"ר עבור מסחר, כ-330,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-125,000 מ"ר עבור מלונאות וכ-365 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים. שטחה הכולל של התוכנית הינו כ-1,300 דונם. 

תוכנית 'רובע שדה דב' הינה תוכנית כוללנית החלה על חלק משמעותי בעיר ומשלימה את תוכנית המתאר לעיר תל אביב תא/5000 אשר קבעה את שטח שדה דב כ"שטח לתכנון בעתיד". במינהל התכנון ציינו כי: "עקרונותיה מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר, תעסוקה ומלונאות.  התכנון המוצע מתייחס לבלוק העירוני התחום ברחובות הראשיים כיחידה תכנונית עיקרית. בטבורו מוצעים שטחים ציבוריים וכלפי הרחובות הראשיים מוצעות חזיתות מסחריות פעילות ונגישות".

הבנייה ברובע החדש, משלבת בנייה של 5-10 קומות עם בנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות, המלווים את הרחובות המרכזיים ברובע. התוכנית נסמכת על שלד רחובות, שהראשי מבניהם הוא רחוב אבן גבירול שלאורכו יעבור קו הרכבת הקלה – 'הקו הירוק'. הפיתוח הנופי המוצע, מהווה חלק ממערך שטחים לניהול מי נגר, החל מרצועת נטיעות ועד לשטחים לאיגום והשהיית מי נגר.

במינהל התכנון התייחסו גם למתווה השמאי, ומסרו כי: "התוכנית מתווה עקרון שמאי הקובע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות כאיחוד זכויות בתוכנית מתארית. תוכנית המתאר קובעת מתחמים לתכנון מפורט, כאשר כל בעלי הזכויות יקבלו את זכויותיהם בכל תוכנית מפורטת עפ"י השווי היחסי אשר נקבע בתוכנית המתאר". 

השלמת התכנון המתארי עבור רובע שדה דב מייצר רצף עירוני ממרכז העיר צפונה. הרובע מתוכנן להיות מרושת באופן מלא בתחבורה ציבורית ויקומו בו 3 פארקים עירוניים בהיקף כולל של כ- 365 דונם ובהם פארק מסלול בתוואי המסלול ההמראה והנחיתה ההיסטורי. 

קו הרכבת הקלה ("הקו הירוק") שעובר בתחום התוכנית ושירות התחבורה הציבורית המשלים, מהווים גורם חשוב בשינוי התפיסה התכנונית תחבורתית. 

באשר לחנייה נמסר ממינהל התכנון כי: "התוכנית קובעת תקן חנייה מופחת ופרוגרסיבי במטרה להפחית משמעותית את השימוש ברכב פרטי. בהתאם, הרחובות תוכננו ליצירת מרחב הליכה נוח". 

מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, חוה ארליך-רוגינסקי, ציינה כי: "תהליך אישור תוכנית שדה דב הציבה בפני לשכת התכנון אתגרים תכנוניים ותהליכיים שחייבו תשומת לב והשקעת מחשבה רבה. אנו שמחים בכך שהצלחנו לאזן בין הצורך הדחוף לקדם תכנון מיטבי להרבה מאוד יחידות דיור, מבלי להתפשר על איכות ותוך מתן מענה לכל ההתנגדויות וההסתייגויות שעלו בתהליך". 

עו"ד שמואל שוב שותף מנהל משרד שוב ושות' // צילום: סטודיו תומס
עו"ד שמואל שוב שותף מנהל משרד שוב ושות' // צילום: סטודיו תומס

עו"ד שמואל שוב שותף מנהל במשרד עורכי הדין שוב ושות', המייצג בעלי קרקעות פרטיים בשטח תוכנית שדה דב מתייחס להשלכות על בעלי הקרקעות, ואומר כי: "במקביל לאישור התוכנית המתארית מקודמות היום התוכניות המפורטות של שלושת מתחמי התכנון בתוך התוכנית, כאשר התוכנית של המתחם הראשון מקודמת בותמ"ל ומתקדמת מאוד כבר לאחר שמיעת התנגדויות. לבעלי הקרקעות הפרטיות מומלץ להזדרז ולהודיע לרמ"י באיזה מתחם תכנון הם מעדיפים להיות וזאת על מנת שזכויותיהם לא יפוצלו בין שלושת המתחמים. המשמעות של פיצול הזכויות, בעיקר עבור מי שמחזיק שטח קרקע קטן היא קושי במימוש הזכויות שעלול להיגרר לתביעות פירוק שיתוף ממושכות. יצוין כי ייתכן וגם בעלי קרקעות פרטיים בחלקה 204 בגוש הגדול המנוהל על ידי מנהלי הגוש יוכלו לבחור באיזה מתחם הם מעוניינים להיות וזאת בהתאם להכרעת בית המשפט המחוזי בנושא בעקבות בקשת רשות ערעור שהגישו חלק מהבעלים המיוצגים על ידינו. לצד בחירת המתחם מומלץ לבעלי הקרקעת להתאחד לקראת אישור תוכניות המפורטות על מנת שיוכלו לקדם במהירות את מימוש הקרקע באמצעות בנייה עצמית או הסכמי קומבינציה מול יזמים".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות