banner
אדריכלית שירה מוסקל, מבעלות המשרד הלל אדריכלות ועיצוב פנים // צילום דניאל לילה
אדריכלית שירה מוסקל, מבעלות המשרד הלל אדריכלות ועיצוב פנים // צילום דניאל לילה

רישוי מקוון הוא מכת מוות לאדריכלות וצמיחה יזמית

"היום אנחנו בעידן של קטסטרופה. תיקון 101 לחוק התכנון והבניה, שמטרתו היתה להפוך את התהליך ליעיל יותר הובילה להיפך הגמור"

אדריכלית שירה מוסקל // צילום דניאל לילה

מאת אדריכלית שירה מוסקל

תהליך הרישוי בארץ היה מאתגר מאז ומתמיד. מערכת מסורבלת ולא ברורה שבה כל מחלקת הנדסה מקומית עבדה בשיטה אישית עם נוסחה משלה. מי שהכיר את הנהלים באזור מסוים יכול  היה לקדם תהליכי רישוי מורכבים תוך חודשים ספורים, מי שפחות, נאלץ לשלם בשעות עבודה את שכר הלימוד. אנחנו כאדריכלים נפגשנו במסדרונות הוועדה וקיטרנו יחד על התהליך המורכב והמייגע. היום אותם ימים נראים כמו חלום טוב שמתפוגג.

"מכת מוות לאדריכלות מתוקנת"
היום אנחנו בעידן של קטסטרופה. תיקון 101 לחוק התכנון והבניה, שמטרתו היתה להפוך את התהליך ליעיל יותר הובילה להיפך הגמור. החוק החדש משנת 2016 הופך את התהליך למקוון באמצעות מערכת ארצית אחידה. על פניו השינוי נראה מבטיח ובעל פוטנציאל לשיפור וייעול התהליך. בפועל מדובר באסון לענף הבניה בישראל.

תהליך הרישוי המקוון, סדר הפעולות המוכתב בו, לוחות הזמנים שנקבעו בין השלבים וצורת העבודה הם מכת מוות לאדריכלות מתוקנת ולצמיחה יזמית.

כל מי שעוסק בתכנון מבין שאי אפשר קודם לתכנן ואח"כ לקבל את המידע. המערכת מסורבלת בצורה שלא תאמן בכמות הנספחים, תיאומי יועצים שונים ופרטים שיש להגיש לכל פרויקט גם כשמדובר בהגשה פשוטה ובסיסית של בית פרטי. כפועל יוצא של הרפורמה החדשה קיבלו הוועדות המקומיות סמכויות נוספות שחיזקו את מעמדן. הסמכויות האלה מנוצלות לרעה כך שבנוסף על הקשיים של המערכת המקוונת מערימות מחלקות ההנדסה קשיים משלהן.

הקשיים רבים מגוונים וכואבים מאוד עבורנו, קהל המתכננים, החל מעיכובים בפרצות זמן שלא נספרות בטווחי הזמן שהמערכת המקוונת מגדירה ועד החלטות שרירותיות לשינוי מדיניות תכנונית ללא הודעה מוקדמת.

עבודות של חודשים ושנים מושלכות לפח פעם אחרי פעם כיון שהתבססו על מדיניות שהשתנתה. כל ועדה רשאית לקבוע הנחיות מרחביות משלה מה שיוצר בידול ובלבול בניסיון להבין כיצד פועלת כל מועצה. ההנחיות המרחביות משתנות כל הזמן. לרוב הן משוללות הגיון תכנוני ועיצובי ורק מסרבלות את התהליך.

"הירידות בהתחלות הבניה הן פועל יוצא של השיטה ההרסנית הזאת"
חוסר הוודאות, הסרבול והאורך של התהליך גורם ליזמים לחשב מסלול מחדש. משרדי אדריכלים מצטמצמים ואף קורסים בזה אחר זה.

לאלה ולאלה אין את היכולת להכיל ולספוג את בזבוז השעות העצום שהמערכת דורשת. נפח העבודה הולך וגדל, משך הזמן מתארך ואין לכך תמורה כלכלית. מי ששורד ורוצה להמשיך ולעבוד בשיטה נאלץ לגבות מחיר כפול ואף יותר עבור העבודה שנעשתה.

ברור לכולנו, העוסקים במלאכה, שהתוצאה היא ירידה משמעותית בהתחלות בניה ויחד איתה עליה חדה של מחירי הדיור.

קבוצות מחאה נגד  אטימות המערכת
בחודשים האחרונים קמו קבוצות מחאה ע"י אדריכלים ואנשי מקצוע מתחום הנדל"ן כדי להילחם בתהליך המחריב את שוק הנדל"ן כולו ומאיים על כלכלת המדינה. הסיכוי היחיד לתיקון המצב הוא שינוי החוק ושינוי כל שיטת העבודה במערכות הרישוי.

למחלקת הרישוי המייצגת את העיריה או המועצה צריך להיות אינטרס מובהק לקדם התחלות בניה וצמיחה. כיום המחלקות מפנות עורף ליזמים וגם לתושבים המתדפקים על דלתותיהם המומים כשהם מגלים לראשונה את אטימות המערכת והחוק. למערכת רישוי צריכה להיות מוטיבציה לקדם וכשזו אינה קיימת אין הנעה לתהליך, הכל תקוע.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות