banner
חווה סולארית // depositphotos

השדה הסולארי הגדול בארץ יוקם על שטחים חקלאיים בגלבוע

הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות זאב בילסקי, אישרה לפרסם תוכנית המקצה 2640 דונם בחבל התענ"ך שבגלבוע, לצורך הקמת שדה סולארי שיפיק חשמל בהספק של 250 מגה-וואט. התוכנית מצטרפת לתוכניות ממשלתיות להקמת תחנות כוח וטורבינות רוח, הצפויות לקום בגלבוע על ידי יזמים פרטיים

אילוסטרציה: חווה סולארית // depositphotos

היזמים חוגגים על אדמות חקלאיות בפריפריה: בשקט בשקט הפכו שרי ממשלת ישראל את הגלבוע לחצר האחורית של המדינה, והם מקדמים בשטח המועצה האזורית הגלבוע מיזמי אנרגיה פרטיים בחסות הממשלה, ביניהם תחנות כוח, שדות טורבינות וכעת גם שדות פוטו וולטאים, שעומדים להשתרע על פני 2640 דונם. על פי המתוכנן יוקם שדה מרכזי בגודל של כ-1800 דונם, ממזרח לגוש יישובי חבר שבחבל התענך ועוד 3 מתחמים, שיחוברו במערכת חשמל תת-קרקעית.

על הקמת הפרויקט אמונה חברת מנורה מבטחים אנרגיה, אשר פועלת בשותפות עם חברת- Canadian Solar , אחת החברות הגדולות והמובילות בעולם בתחום השדות הסולאריים, ובסיוע תנועת המושבים והאגודות החקלאיות של מושבי חבל התענך.

שטח הפרויקט באדיבות דוברות מועצה אזורית הגלבוע
שטח הפרויקט באדיבות דוברות מועצה אזורית הגלבוע

במועצה גיבשו מסמך מדיניות לבחירת המיזמים
במועצה אזורית הגלבוע, בראשות עובד נור, הבינו כי המלחמה ביזמים ובממשלה כמוה כמלחמה בתחנות רוח, מה עוד שיישובי המועצה ייהנו מהכנסות נאות, ובחרו לקדם מסמך מדיניות לבחירת המיזמים שיקמו באזור. אולם כאמור, המילה האחרונה תהיה זו של שרי הממשלה, של היזמים בעלי הממון ושל היישובים והקיבוצים, שייהנו מהכנסות משימוש בקרקעות החקלאיות. ההפסד הגדול כפי הנראה, יהיה של ערכי הטבע והנוף, באחת מהפנינים האחרונות שנותרו משטחים חקלאיים בארץ. בהקשר זה יש לציין, כי הגלבוע הוא האזור השני בגודלו בארץ בשטחים חקלאיים.   

התוכנית תועבר להערות הציבור וצפויה לקבל תוקף בתחילת שנת 2019
כשנה וחצי לאחר פרסום ההסדרה החדשה של רשות החשמל בתחום החשמל הסולארי, אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות זאב בילסקי, לפרסם את התוכנית המקצה 2640 דונם בחבל התענ"ך שבגלבוע, לצורך הקמת שדה סולארי, אשר יפיק חשמל בהספק של 250 מגה-וואט,  כמות הגדולה פי חמישה מהשדה הסולארי הפרטי הגדול בארץ כיום- תחנת הכוח אשלים, הפועלת בהספק דומה.

עלות ההקמה כחצי מיליארד שקל – היישובים יקבלו חצי מיליון שקל בשנה
התוכנית, תת"ל 96, תועבר להערות הציבור, ועל פי המתוכנן תקבל תוקף כבר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019, כך מעריכים במועצה. עלויות ההקמה מוערכות בין מאות מיליוני שקלים ועד לחצי מיליארד שקל, כאשר אגודות המושבים צפויים לקבל כחצי מיליון שקל, מידי שנה, ובמשך 22 שנות הפרויקט. במועצה מסבירים כי: "הכספים שיתקבלו יושקעו בחיזוק היישובים, הקהילות והחינוך הבלתי פורמלי בהם, וישקפו בכך את חזון הקהילה החזקה של מוא"ז הגלבוע"

עובד נור // צילום שחר תמיר באדיבות דוברות מועצה אזורית הגלבוע
עובד נור // צילום שחר תמיר באדיבות דוברות מועצה אזורית הגלבוע

עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע, מסר כי: "אין בלתי אפשרי כשעושים את הדברים נכון, ומי שחי במרחב הכפרי צריך לבחור האם הוא רק מגיב לאיומים-והזדמנויות, או שהוא מנהל את זה. אנחנו בוחרים לנהל את התהליכים. קשה להפריז בחשיבות ההחלטה, המהווה בשורה דרמטית לישובים. הובלנו מהלך תקדימי של בנית מסמך מדיניות לבחינת מיזמי האנרגיה, ונרתמנו למשימה בתנאים שהוחלט עליהם בשת"פ עם משרד החקלאות, ותוך שיתוף התושבים מקודם הפרויקט למען הישובים, החקלאות והסביבה. זהו הפרויקט היחיד המאפשר שימור הקרקעות החקלאיות והשבתן לחקלאות בתום הפרויקט, תוך יצירת מנוף כלכלי חשוב לישובים".

עדנה פרדו, ראש צוות תכנון הפרויקט, תושבת מגן שאול: "אנו בסה"כ 10 חודשים מישיבת ההתנעה וכבר נמצאים בשלב מתקדם, אשר יוביל לכל כי התחנה תחל לפעול כבר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020! זוהי בהחלט תכנית אשר מגלמת מקבץ ערכים והחלטות נדיר, גם מנוף כלכלי משמעותי לישובים, גם פרויקט משותף ליישובי התענך, וגם השתתפות מהותית ביעדי הממשלה לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות