banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

"צריך להיות ערניים, כי כשהביקוש במסלול הפריים יעלה, הבנקים עשויים להקטין את ההנחות"

גורמים שונים בענף מגיבים להחלטת בנק ישראל לביטול מגבלת מסלול הפריים במשכנתאות. יש מי שסבור שמדובר במהלך נכון שאף יכניס בעקיפין לא מעט כסף לקופת המדינה, ויש מי שמזהיר מהאותיות הקטנות. אבל על דבר אחד כולם מסכימים – המהלך יגדיל את הביקוש

תגובות מגוונות בענף הנדל"ן בעקבות ביטול המגבלה של בנק ישראל על מסלול ריבית הפריים במשכנתאות.   

דרור תורן, מנכ"ל אמריקה ישראל מגורים: "יחד עם העובדה שהחלטת בנק ישראל תיטיב עם הקונים והמדינה עצמה, אין ספק כי זו תוסיף דלק ותאיץ הן את הביקוש והן את מחירי הדיור, שממילא נסקו השנה בעקבות משבר הקורונה. בנוסף, ידוע שענף הנדל"ן הוא בין הענפים בהם המיסוי משמעותי ביותר. החלטה זו, תזרים מיליארדים נוספים לקופת המדינה באופן די מהיר, צעד הנדרש לאור השנה החולפת, כשבמקביל, תקל על רוכשי הדירות בהחזרים החודשיים שגם תוצאה זו היא מבורכת".

דרור תורן // צילום: מיכל ארבל
דרור תורן // צילום: מיכל ארבל

שגיא פיפשקוביץ, סמנכ"ל בחברת קידר מבנים: "שינוי תמהיל המשכנתאות יוביל להבנתי לעלייה בביקוש לדירות ולתנופה נוספת לשוק הנדל"ן למגורים. להערכתי, הבנקים המסחריים יבינו את כוונת בנק ישראל וזה יתבטא בהוזלה מיידית של משכנתאות חדשות וכמובן מחזורי משכנתאות. לוקחי המשכנתאות והממחזרים- צפויים עקב כך ליהנות מעלייה בהכנסתם הפנויה – מה שעשוי גם להגדיל את הצריכה הכללית במשק ולהחזיר ביקושים גם לענפים שאינם נדלניים. בנוסף, הגדלת קווי האשראי שאפשר בנק ישראל לבנקים המסחריים תעודד גם היא את המוטיבציה מצד הבנקים לתת עוד אשראי ועוד משכנתאות. כנראה, שתוצר נלווה לכך יהיה גם עליית מחירי דירות בטווח הנראה לעין. עם זאת, ענף הנדל"ן הוא אכן "הקטר של המשק" ומפרנס הרבה ענפים נלווים כגון מטבחים, ריצופים, עורכי דין ועוד. לכן, אני רואה בזה צעד חיובי שיתרום למצב המשק בכללותו."

שגיא פיפשקוביץ סמנכ"ל קידר מבנים // יחצ
שגיא פיפשקוביץ סמנכ"ל קידר מבנים // יחצ

יפעת גרתי אלון, מנכ"לית חברת שיווק פרויקטים למגורים 5stars התייחסה לצעד של בנק ישראל ואמרה: "הוזלת הריבית על משכנתאות היא אירוע מאוד משמעותי בשוק הנדל"ן. הרוב הגורף של רוכשי הדירות החדשות, בין אם מדובר במשפרי דיור, זוגות צעירים או משקיעים, לוקחים משכנתא. אני צופה שהביקוש, שגם ככה גבוה, יוסיף כעת לעלות. כולי תקווה שמחירי הדירות לא יטפסו לשיאים חדשים. במקביל, צריך לזכור שמטרת הבנקים תמיד להרוויח. צריך להיות ערניים, כי כשהביקוש במסלול הפריים יעלה, הבנקים עשויים להקטין את ההנחות למסלול זה. משמעות הדברים היא, שלא תמיד ההליך יהיה לטובת הלקוח."

יפעת גרטי אלון // אופיר הראל
יפעת גרטי אלון // אופיר הראל

עורך הדין אלדן דנינו, מומחה לבטיחות בבנייה ולאחריות תאגידית: "מדובר בהחלטה לא סבירה בעליל. היה מקום בעת הזאת להתייחס לבעיות המבניות בשוק הדיור. למשל – הליכי קבלת היתרים, ביורוקרטיה והעדר טכנולוגיה. הבעיות הללו הן שגורמות להאטת ביצוע הפרויקטים וגם לא פעם לעלייה תלולה בתאונות. בדברים הללו יש לטפל".

עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום

גבי קלמן, מנכ"ל בנייני העיר הלבנה: "מזה קרוב לעשור, קבע בנק ישראל מגבלה שבפועל היוותה פגיעה משמעותית בנוטלי המשכנתאות שבגינה נהנו מסביבת הריבית הנמוכה באופן חלקי בלבד. כעת, הבינו בבנק ישראל כי יש להסיר את המגבלה, לאור הביקוש הקשיח ומחירי הריביות הנשמרים. אני מאמין כי זהו מהלך שבסופו של יום, ימשיך את הביקוש לדירות בזמן שההיצע מתקשה לעמוד בהם  וכמו גם ימשיך את המגמה כלפי מעלה של  מחירי הדיור אשר המשיכו לעלות גם השנה למרות משבר הקורונה וכן בעקבות ההפחתה בהתחלות הבניה והצורך המוגבר של האנשים לשפר דיור".

גבי קלמן // צילום סטודיו dvision
גבי קלמן // צילום סטודיו dvision

לדברי צחי דידי, סמנכ"ל הכספים בחברת יוסי אברהמי: "המהלך של הוזלת המשכנתאות הוא מהלך מבורך. הוא יאפשר ליותר מבקשי דיור לרכוש דירה ויקל עליהם בהחזרי המשכנתא. מהלך זה יגדיל אף יותר את הביקושים שכבר היום גבוהים מאוד. מאידך, אם המדינה לא תגדיל את היצע הקרקעות, לא יהיה אפשר לתת מענה לביקושים הגבוהים, וזה יוביל כצפוי לעלייה במחירי הדיור. כבר היום, קיים מחסור בקרקעות והתחלות בניה". עוד הוסיף דידי ואמר כי: "המהלך גם יעזור לאלה שכבר רכשו דירות לצמצם את החזרי המשכנתאות הקיימות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות