banner
איציק סימון // צילום: דני שביט
איציק סימון // צילום: דני שביט

כיצד שר הבינוי והשיכון יכול למנוע מרעידת אדמה להיות הקורונה הבאה ?

"חששות בנוגע לאיחורי מסירה, פיטורי עובדים, קריסה או פגיעה ממשית בקבלנים, ירידה חדה במכירות, חוסר וודאות, עצירת פרויקטים, עצירת מכרזי מדינה ועוד. עצתי לך אדוני שר הבינוי והשיכון היא אחת – צא לשטח"// דעה

 

מאת : איציק סימון, מנכ"ל "הסוכנות המובילה לביטוחי בניה"  

אדוני השר יעקב ליצמן, 

כפי שאתה בוודאי יודע מתפקידך הקודם במשרד הבריאות, ענף הבנייה עבר ועדיין עובר בחסות הקורונה זעזועים לא פשוטים. מצד אחד, כבר מתחילת הדרך הוגדר הקטר של המשק כ"ענף חיוני", אך מאידך, בדומה לכל הכלכלה הישראלית, הקורונה הנחיתה לא מעט מהלומות על ענף הבנייה. רבות מהן מקפלות בחובן השלכות הרות גורל שתורגשנה היטב בקדנציה הנוכחית שלך, וסביר להניח שחלקן תשארנה בעוצמה כזו או אחרת לשרי הבינוי והשיכון הבאים. 

במה דברים אמורים ? בשיחותיי הרבות עם בכירים בענף אני שומע חששות בנוגע לאיחורי מסירה, פיטורי עובדים, קריסה או פגיעה ממשית בקבלנים, ירידה חדה במכירות, חוסר וודאות, עצירת פרויקטים, עצירת מכרזי מדינה ועוד. הרשימה החלקית הזו היא רק מה שאנו יודעים כרגע, וברור כי יצוצו אתגרים נוספים בקרוב. 

כמי שמלווה את ענף הבנייה מזה למעלה מ-30 שנה, ואשר ראה את הענף מתמודד עם משברים ויכול להם, עצתי לך היא אחת – צא לשטח. פגוש את אנשי המקצוע. שמע מה בפיהם, למד מהם, הקשב להם. אלה, העוסקים בבנייה יומם ולילה, יידעו לשרטט בפניך לא רק אתגרים ומחלוקות, אלא גם פתרונות ורעיונות. 

למנוע מרעידת אדמה להיות הקורונה הבאה

אדוני השר, בעוד שמגפת הקורונה התפרצה ברחבי העולם "יש מאין", קיימת מגפה אחרת, עתידית, שכולנו יודעים שעלולה להתעורר. אני מתכוון כמובן לסכנה של פגיעה כתוצאה מרעידת אדמה. 

המדינה הנהיגה, בצדק רב,  את תוכנית המתאר תמ"א 38 כדי לעודד חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה. אין ספק שלמיזם היו הצלחות לא מעטות. על פי נתונים שפורסמו ממש לאחרונה, על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מאז אישורה של תמ"א 38 בשנת 2005, אוכלסו מכוחה 21,504 יחידות דיור, ונבנו מעל 10,500 דירות חדשות

אולם למרות הנתונים המרשימים, תמ"א 38 איננה יכולה לבדה להביא לשינוי עמוק דיו לאורך כל השכונות והערים ברחבי מדינת ישראל.  מעבר לתיקונים המבורכים שהרחיבו את התוכנית לאורך השנים, אזורים רבים בישראל נמצאים מחוץ לרדאר של ההתחדשות העירונית, בפריפריה.    לאור קושי ביצירת כדאיות כלכלית עבור יזמים וקבלנים, תוכנית תמ"א 38 באזורים אלה- לא תפסה תאוצה (בלשון המעטה). 

אדוני השר, המציאות הזו גם יוצרת סיכונים ממשיים לפגיעות בנפש ברעידת אדמה, וגם מגדילה את הפערים הקיימים גם כך בין המרכז לפריפריה. אמליץ לך לבחון את המלצותיהם השונות של גורמי המקצוע לגבי קידום דחוף של פרויקטים להתחדשות עירונית ופינוי-בינוי, בפריפריה. חלק מהפתרונות ידועים ומוכרים ורק ממתינים ליישומם. למשל, ניוד זכויות, הטבות לקבלנים/ליזמים העובדים בפריפריה, שחרור חסמים בירוקרטיים, קידום בנייה מעורבת ועוד. המעורבות הממשלתית בפרויקטים כאלה בפריפריה הינה הכרח ואתגר לאומי ממדרגה ראשונה.

לנצח את המלחמה בתאונות העבודה בענף הבנייה

ענף הבנייה הוא המסוכן ביותר בישראל לעובדיו. הסיכוי של עובד בענף שלנו לקפח את חייו במהלך העבודה גבוה פי 3.6 ביחס לכל עובד אחר בישראל. כ-60% מתאונות העבודה הקטלניות מתרחשות באתרי בנייה. כולנו זוכרים את התאונה הקשה שהתרחשה בשנה שעברה כאשר ארבעה פועלי בניין נהרגו באירוע אחד בקריסת מנוף ביבנה. 

אדוני השר, המאבק בתאונות העבודה בענף הבנייה הוא מאבק לאומי. יש לפעול בכדי למגר את התופעה ולפעול לשם כך בכל החזיתות. לא רק בהגברה משמעותית של האכיפה והפיקוח, ולא רק דרישה לענישה ממשית, אלא גם צעדים בצד השני של המתרס לטובת הקמת מרכזי הדרכה ולימודי חובה לעובדי בניין, הגברת מודעות, חינוך שוק, מתן תמריצים לקבלנים/ליזמים אחראים ועוד. 

אך מה עוד ניתן לעשות? 

ובכן, אם ניקח למשל את תוכניות הבניה שבפיקוח משרד השיכון ורמ"י, על המדינה להכניס את שיקולי הבטיחות כאחד התנאים במכרזי התוכניות. לדוגמה, לדרוש  בניית תקציב בטיחות משמעותי ולקבל דיווחים קונקרטיים לגבי אופן ניצולו ברכישת  ציוד בטיחות, קיום הדרכות בטיחות, מינוי מנהל עבודה בעל ניסיון בתחום הבטיחות והתאונות, הקפדה על סביבת עבודה בטוחה ועוד. אפשר לקבוע כי רק מי שיעמוד ביעדי הבטיחות יזכה לקבל קרקעות במכרזים עתידיים, הנחות או הקלות, להתמודד על פרויקטים נוספים, ובאופן כללי להיות מתוגמל על ידי המדינה. קבלנים ויזמים יפנימו שמשתלם להם לשמור על הבטיחות ועל חיי אדם.

עניין מרכזי נוסף שהמדינה יכולה לעשות הוא: מיזם  "ציון בטיחות" לכל אתר בניה 

הציון ייגזר מביקורת של מפקח משרד העבודה באתר הבניה, שיבחן את עמידת הקבלן והיזם בסטנדרטים מוקפדים של בטיחות וקיום התקנות באתר הבניה שלהם. בשלט הייעודי שיוצב באתר תינתן אינפורמציה גם  על מספר התאונות עם נפגעים שהיו באתר.

הקבלן/היזם יהיו חייבים לפרסם את הציון והמידע על תאונות במקום בולט בכניסה לאתר, בשלט שתוכנו יהיה קבוע ע"פ סטנדרט תקני שייקבע ע"י משרד העבודה, והרעיון הוא שהציבור יוכל להתרשם מציון הבטיחות והמידע אודות תאונות נפגעים של כל יזם וקבלן,  ויקבל את זכות הבחירה לרכוש נכסים מחברות בעלות דירוג גבוה, אשר מכבדות את החוקים ושומרות על עובדיהן, ובפרט חברות אשר מקפידות בבטיחות העובדים והאתר.

אם מיזם  "ציון בטיחות" לכל אתר בניה  יצלח, אין לי ספק שציוני הבטיחות ימצאו דרכם לאמצעי התקשורת ולפרסומים רשמיים. מכאן קצרה הדרך לכך שקבלנים ויזמים יעשו הכול על מנת לזכות בציונים הגבוהים. ציונים שמשמעותם יותר מכירות, יותר מיתוג חיובי, ויותר זכיה במכרזי המדינה. 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות