מרדכי כהן // דוברות משרד הפנים
מרדכי כהן // דוברות משרד הפנים

הות"ל החליטה לקדם את תוכנית מסילת פלשת שורק – עוקף לוד

הוועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות (ות"ל), החליטה היום לקדם את תת"ל 79 מסילת פלשת שורק – עוקף לוד, תכנית לתוואי מסילה למימוש תכנית רכבת ישראל לחיבור מהיר של ארבע המטרופולינים. התכנית הועברה להערות

כרמלה קופר 15.09.2020

"מטרת התכנית היא לפעול לקליטת הגידול הצפוי בשינוע המטענים אל נמלי הים בחיפה ובאשדוד ומהם, דרך שדרת המסילה המזרחית, עבור במסופי מטענים ומהם ללקוחות, בעיקר במרכז הארץ. בנוסף, התכנית מיועדת להסיט רכבות מטען העוברות כיום בתחום הערים לוד, רמלה, רחובות, באר שבע, נס ציונה ויבנה. מימוש התכנית יקדם את המסילות המהירות לחיבור בין ארבע המטרופולינים, באמצעות קיצור זמני הנסיעה ותגבור תדירויות ורמות השירות לנוסעים", כך נמסר היום ממשרד הפנים בעקבות ההחלטה.

התכנית מקודמת בות"ל מסוף שנת 2015 והיום, כאמור, מועברת להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור. במשרד הפנים מציינים עוד כי: "התכנית כוללת תיאומים רבים עם רשויות מקומיות בהן עוברת מסילת פלשת שורק – עוקף לוד. קטע מסילת עוקף לוד מהווה בשורה גדולה לעיר לוד, שסובלת שנים רבות ממעבר של רכבות משא בסמיכות לשכונות מגורים. קטע מסילת פלשת שורק טומן בחובו גם הוא בשורה גדולה, על הפחתה יחסית בכמות המשאיות היוצאות והנכנסות מנמל אשדוד ואליו, המעמיסה על היציאה והכניסה לעיר אשדוד ועל כבישי האזור, תוך מתן מענה להסעת סחורות באמצעות רכבת ישראל". 

התכנית כוללת הקמת מסילה כפולה מחושמלת להובלת מטענים ונוסעים, לרבות מסילה לשינוע מטענים המחברת את נמל אשדוד למסילה המזרחית ממזרח לנתב"ג, הקמת מסילה מהירה מאזור נען דרומה עד התחברות לתת"ל כחלק מהמסילות המהירות בין באר-שבע לתל-אביב ולירושלים; הסתעפויות ממסילת הדרום למסילה לכיוון ירושלים, מסילה משנית ממחלף שורק לכיוון בית שמש, וחיבור נוסף ממסילת הדרום למסילת שורק הקיימת צפונית לעינות גיבתון. בנוסף, כוללת התכנית הקמת  תחנות נוסעים בגזר, בגדרה והרחבת תחנה מאושרת בבני דרום.

כמו כן, נכלל בתכנית קטע מסילת נוסעים מהירה כחלק מהתוואי לבאר שבע, במהירות של עד 250 קמ"ש שתחבר בין ארבעת המטרופולינים בארץ, המהווה נדבך עיקרי בתכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040. בנוסף, מסילת פלשת שורק תיתן מענה לנוסעי אזור גדרה באמצעות תחנת רכבת, כחלק מתכנית האב של נפת אשקלון הצפויה להביא לגידול במספר התושבים במרחב לפי התכנית האסטרטגית לדיור 2040 וכן, תוספת של תחנות נוסעים. במסגרת התכנית, תחנת גזר היא התחנה היחידה במרחב בה יתאפשר הממשק הישיר בין רכבות מהירות ורכבות פרבריות, בדומה לתחנת בנימינה כיום. נוסף על תחנת גזר, מוצעת הרחבה של תחנת בני דרום המאושרת, כחלק מהרחבת השירות לנוסעים ברכבות הפרבריות מדרום למטרופולין.  

מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר הוות"ל: "התכנית היא חלק מתמונה כוללת המחברת את ארבעת המטרופולינים בישראל במסילות מהירות, פרויקט שישדרג את חיי היומיום של תושבי ישראל ללא כל ספק. ספציפית, התכנית מהווה בשורה לעיר לוד שתזכה למסלול עוקף לרכבות העוברות בה כיום. בנוסף, תהנה העיר אשדוד ותושבי האזור מהפחתת עומסי המשאיות אל הנמל וממנו, באמצעות מעבר להובלת הסחורות ברכבות משא". 

נאוה אלינסקי רדאעי, מתכננת הות"ל: "תת"ל 79 – מסילת פלשת שורק – עוקף לוד היא תכנית ראשונה בסדרת תכניות המסילות המהירות המחברות את ארבעת המטרופולינים במדינה. זו סנונית ראשונה המבשרת שינוי תפיסתי של רכבת ישראל, למעבר לנסיעות קצרות ומהירות בין המטרופולינים. מסילת עוקף לוד – פלשת שורק, היא חלק מהמסילה העתידית שתחבר את באר שבע לירושלים, למסילה המזרחית ולכיוון תל אביב".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות