banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

האם הבחירות יביאו לסוף "עידן השרצים"?

האם ערב הבחירות, 17 בספטמבר, מגיעים כולנו לסוף "עידן השרצים" המיותרים בשוק הדיור? // דעה

רוני מזרחי // יחצ

מאת: רוני מזרחי

האם ערב הבחירות, 17 בספטמבר, מגיעים כולנו לסוף עידן השרצים המיותרים בשוק הדיור? ובכן, השבוע קיבלה וועדת הערר ירושלים החלטה תקדימית, מבורכת לטעמי, לשים קץ לפיאסקו המכונה קבוצות רכישה. הוועדה החליטה, בצדק רב, לבטל את הפטור מהיטל השבחה שהוענק עד כה לקבוצות רכישה ויצר עיוות בלתי סביר לפיו קבוצות הרכישה קיבלו הנחה של רבבות שקלים על מחיר הדירה.

התמוטטות "מלכת קבוצות הרכישה" ענבל אור לפני כשלוש שנים היתה ללא ספק תחילת הקץ של קבוצות הרכישה. תופעה מבישה זו הכניסה לשוק הדיור עשרות רבות, שלא לאמר מאות, גורמים מפוקפקים שלא הבינו דבר וחצי דבר בבנייה והיו רובם ככולם "גוזרי קופונים" זריזים שכינסו תחת כנפיהם ישראלים תמימים מן היישוב שהאמינו כי ניתן ואפשר לעקוף את המערכת ולקבל דירה כהלכתה מהר ובזול.

אלא שזה שלא היה לא מהר ולא בזול. ברוב המכריע של המקרים גילו מארגני קבוצות הרכישה בורות בביצוע פרוייקטים ובורות בבחירת הקבלן המבצע, מה שגרם לקבוצות הרכישה להתגלות, בזו אחר זו, כפיאסקו שבמקרה הטוב סיים את הפרויקט באיחור רב ועם אינספור תקלות ובמקרה הגרוע, וזה קרה די הרבה, להתמוטט. מבחינה זו, ובאופן פרדוקסלי, היתה התמוטטות קבוצת ענבל אור בבחינת תמרור אזהרה חיובי(!) שמנע בעקבותיו מישראלים רבים להתפתות ולהיכנס לקבוצות רכישה.

אולם, ואני אומר זאת כנשיא לשכת הקבלנים בישראל, קבוצות הרכישה אינן בעליל השרץ הבעייתי ביותר כיום בשוק הדיור. השרץ הגדול ביותר, המוגש כמעדן ברוטב שום לרבבות זוגות צעירים, ועלול חלילה לגדול למימדי ענק ולהפוך לדינוזאור מפלצתי, הינו תכנית מחיר למשתכן. הבעיה הגדולה ביותר של תכנית הזויה זו הינה בכך שבניגוד לקבוצות הרכישה היא לא רק חיה, קיימת ובועטת, אלא נהנית מכסות ממלכתית ועד כה לא שמענו ממקבלי ההחלטות מילה וחצי מילה על כך שתכנית זו הולכת ומתקרבת לעולם שכולו טוב.

העובדה שבשבוע שעבר חשפה הכלכלנית הראשית של משרד האוצר כי לוקחי המשכנתאות במסגרת מחיר למשתכן לקחו בממוצע  משכנתא בסך 863 אלף שקלים, זאת לעומת 747 אלפי שקלים, משכנתא ממוצעת במשק, מלמדת על חומרת המצב. העובדה שתכנית זו עלתה עד כה למשלמי המיסים ולתקציב המדינה סכום עתק המתקרב ל-8 מיליארד שקלים, מה שגרם לחור ענק בתקציב. תתגמד אל מול תרחיש האימים שבעוד כך וכך שנים, וכשהריבית על המשכנתאות תעלה, לא יוכלו אלפי ואולי רבבות זוגות צעירים לעמוד בנטל ההחזר, מה שיגרום לא רק למשבר משכנתאות, אלא גם לשבר כלכלי, חברתי ומוסרי של ממש בחברה הישראלית.

על כן, ודווקא משום שהשרץ ששמו קבוצות רכישה הלך בפועל לעולם שכולו טוב, שומה על כל מקבלי ההחלטות, ובמיוחד לשרי האוצר והשיכון שייבחרו לאחר ה-17 בספטמבר, לדאוג, וכמה שיותר מהיר שהשרץ המפחיד הזה לא יגדל ויהפוך למפלצת של ממש, עם משמעויות מרחיקות לכת לא רק לשוק הדיור אלא ליציבות המשק הישראלי ושבירת החוסן של החברה הישראלית. ראו הוזהרתם.

*הכותב רוני מזרחי הינו נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות