banner
גרפיטי ברחובות (המחשב בלבד) // אילוסטרציה
גרפיטי ברחובות (המחשב בלבד) // אילוסטרציה

תערוכה: "גיבורי רחוב"

תערוכה ברחוב בה פוגשת אמנות הצילום האורבני את אמנות הרחוב והגרפיטי של הבולטים שבאמני הרחוב

גרפיטי ברחובות (המחשה בלבד) // אילוסטרציה

מצלמתו של עמי ורוד משגרת את יצירות האמנות המרהיבות ממשכנן הספציפי ברחובות אל עיני העולם כולו ברוח חודש האשה הבינלאומי- דגש לאמניות הרחוב ולדימויים נשיים שיצרו האמנים בתערוכה. אוצרת: שירי ברוזה. תערוכת חוצות בשדרות דב הוז, חולון, 15 בפברואר – 10 באפריל, 2018

"גיבורי רחוב" ודימויים נשיים
תערוכת חוצות חדשה במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון, תפתח ב-15.2.18 בשדרות דב הוז בחולון והיא מוקדשת לאמנות המחתרתית של הגרפיטי כפי שנתפסה במצלמתו של הצלם האורבני עמי ורוד, המתעד באדיקות את אמנות הרחוב והגרפיטי בארץ ובעולם. ברוח יום האשה הבינלאומי המתקיים בחודש מרץ, תיתן התערוכה דגש ליצירתן של אמניות הרחוב ולדימויים נשיים שיצרו אמני הרחוב שיצירותיהם מתועדות בתערוכה, וזאת לאור העובדה שמגרש המשחקים של אמנות הרחוב והגרפיטי חדל זה מכבר להיות מועדון לגברים בלבד.

פייט'47 נמל יפו, 2013 // צילום: עמי ורוד
פייט'47 נמל יפו, 2013 // צילום: עמי ורוד

גרפיטי כחלק בלתי נפרד מהנוף האורבני
בעשורים האחרונים הפכו אמנות רחוב וגרפיטי לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני ברחבי העולם. אמני הרחוב מביעים בצורה חזותית את מחאתם על עוולות חברתיות-פוליטיות ונגד המציאות הקיימת. לאמניות רחוב חלק מרכזי בהפצת המחאה ובהעברת מסרים של אמפתיה. יצירתן מאפשרת להן לנגח בורות חברתית ולבסס את קולן בעולם גברי. חלקן מקדמות נושאים פמיניסטיים, ואילו אחרות מסתירות את זהותן הנשית, מתוך חוסר רצון להיקלע לדיון מגדרי שטחי. מה שהחל כאמנות גרפית מחתרתית שמטרתה לסמן טריטוריות באזורים עירוניים עזובים, הפך לתופעה אורבנית ויזואלית בולטת, שזוכה בימינו לפריחה ולהכרה ממסדית. רבים מאמני ואמניות הרחוב הפכו ליוצרים ידועים, ועבודותיהם מוזמנות ומוצגות באתרים ציבוריים ובמוזיאונים ונמכרות בגלריות.

מיס ואן, תל אביב, 2014 // צילום: פייט'47 נמל יפו, 2013 // צילום: עמי ורוד
מיס ואן, תל אביב, 2014 // צילום: פייט'47 נמל יפו, 2013 // צילום: עמי ורוד

הצילום האורבני
לצילום האורבני נודע תפקיד חשוב בפריחה זו, כמו בהתפשטות התופעה לאתרים ולמרחבים נוספים. אמנות זו הנתונה לחסדי הזמן, מזג האוויר וגחמותיהם של תושבי העיר היא ארעית ולא מוגנת, והצילום מנציח ומשמר אותה גם לאחר שהיא נהרסת או משתנה בנסיבות שונות.

מצלמתו של עמי ורוד משגרת את יצירות האמנות ממשכנן הספציפי ברחובות וכפי שהיא נראית ברחוב, אל עיני העולם כולו – ובכך הוא משלב את שתי אהבותיו הגדולות כאמן: צילום וציור, ומנציח את אמנות הרחוב הקרובה כל כך לליבו.

כמו ביצירה ברחוב, הנעשית לרוב בצורה מחתרתית וכרוכה בהסתכנות, גם בצילום האורבני יש סיכונים והרפתקנות. מסעות הצילום שבמהלכם מתעד ורוד את אמנות הרחוב כרוכים בתכנון ובהיכרות של סצנת האמנות המחתרתית. במהלכם הוא מתעד אזורים מוזנחים בעיר שבהם ניתן ליצור בלי הפרעה, או את האתרים והמבנים הנטושים שבהם פועלים האמנים, מקומות שבהם הם יוצרים תערוכות קבוצתיות מחתרתיות. בתערוכה יוצגו  36 צילומי גרפיטי שכל אחד מהם מתעד יצירות של אמן או אמנית רחוב, או של קבוצת אמני רחוב, הפועלת יחד. חלק מהיצירות בתערוכה הן עבודות מוזמנות, וחלקן יצירות שנוצרו במחתרת.  

מיכל רובין, בני ברק, 2016 צילום: עמי ורוד
מיכל רובין, בני ברק, 2016 צילום: עמי ורוד

חלקם של האמנים והאמניות חושפים את שמם האמתי, וחלקם שומרים על אנונימיות ופרטיות ולא חושפים את זהותם. לכל אחת ואחד מהם סגנון ייחודי, המתבטא בשימוש בדימויים חוזרים או דומים שמהווים את חתימתם, או טכניקות אופייניות. חלקם מציירים ציור חופשי עם צבע ספריי, בעוד אחרים עושים שימוש בתבניות ובסטנסילים, או יוצרים מדבקות אותם הם מדביקים ברחבי העיר.

אנזו וניו, תל אביב, 2015 // צילום: עמי ורוד
אנזו וניו, תל אביב, 2015 // צילום: עמי ורוד

על האמנים
האמנים, האמניות והקבוצות שיצירותיהם מתועדות בתצלומים בתערוכה הם: אורן, בזוקה ג'ו, ברוקן פינגז, דיוז, די מאגיו, דמיאן טאב, דן פלסמה, לאצי, מונטאז', מונקי, מוריאל, מיכל רובין (MR), מיס ואן, ניצן מינץ, נסקה, עדי סנד, פילפלד, רוס פלזמה,AM, Ame72 , Da Kool Kids, Dede Bandaid, Dover D, Enzo and Nio, Faith 47, Foma, Holly Era, Jack TML, Kai, Klone, Know Hope, Signor Gi, TANT, Untay, Zero cents,  035 crew.

klone (קלון), חיפה, 2014 // צילום: עמי ורוד
klone (קלון), חיפה, 2014 // צילום: עמי ורוד

חלק מהאמנים כמו Klone, Know Hope, Dede Bandaid וניצן מינץ, למשל, אומצו על ידי הממסד האמנותי ומציגים גם בגלריות ובמוזיאונים, ויצירותיהם נמצאות באוספים פרטיים רבים. קבוצת ברוקן פינגז מחיפה מוזמנת תדיר ליצור ציורי קיר ברחבי העולם, ולאחרונה החלו ליצור סרטי אנימציה לקליפים חדשים של להקת U2. מיכל רובין (MR) ובועז Untay הם גם אמני קעקועים, כמו אמני רחוב רבים. בתערוכה מוצגים גם יצירות של אמנים בינלאומיים ידועים שיצרו בארץ, כמו האמניות מיס ואן ופייט'47 והאמנים Enzo and Nio.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות