banner
באדיבות חברת חלמיש // צילום: ערן ניב
באדיבות חברת חלמיש // צילום: ערן ניב

כל מה שצריך לדעת על עיצוב חדרי הרחצה

אריחים מודפסים, מראה תעשייתי, תאורה שקועה וכל מה שצריך לדעת כשמעצבים את חדרי הרחצה

תמונה: באדיבות חברת חלמיש // צילום: ערן ניב

גם השנה יסמל האביב את תחילתה של עונת השיפוצים והשדרוגים. בעשור האחרון הפך חדר הרחצה  לאחד החללים המושקעים בבית הישראלי, מיד אחרי המטבח. עבור אלו שמתעתדים להפוך את חדר הרחצה לספא של ממש, ריכזנו את הטיפים החשובים בכדי לעשות זאת נכון.

אנחנו חיים בעולם אינטנסיבי ותובעני ולא בכדי הפכו חדרי הרחצה לחדרי טהרה מרגיעים בו מטעינים מצברים בתחילת של יום ונרגעים בסופו. ברבים מהבתים בארץ שדרוג חדרי הרחצה תופס חלק משמעותי מעוגת תקציב השיפוץ או הבניה וקשה לפספס את השקעה בתכנון ובפריטים כמו ברזים, גופי התאורה, פרטי הנגרות וכמובן  גם האקססוריז.

תופרים את חדר הרחצה
שרון ארמר, מעצבת הבית של חברת חלמיש, מספרת כי "רבים מהמשפצים והבונים מגיעים עם בקשה מוגדרת: ליצור חדרי רחצה מתוכננים שנתפרים על פי צרכיהם המדויקים של בני הבית ועונים על צרכיהם הפונקציונליים, הארגונומיים והעיצוביים. יותר ויותר בעלי נכסים מקצים חלק לא מהמטראז' לטובת חדר רחצה מרווח ומאוורר ולעיתים הם אפילו מוכנים להקריב לשם כך חדר".  

באדיבות חברת חלמיש // צילום: ערן ניב
באדיבות חברת חלמיש // צילום: ערן ניב

מקלחון זוגי מפנק
תכנון הפונקציות השונות  בחדר הרחצה תלוי כמובן במבנה החלל הנתון, ועדיין ברבים מהמקרים ההעדפה הברורה היא לעבוד בסכמה שדומה לתכנון חדרי הרחצה במלונות. מעצבת הפנים הדס רוט, מבעלות המשרד 'הלל אדריכלות ועיצוב פנים' מסבירה כי : "על מנת ליצור תחושה של חלל מרווח ומפנק, מומלץ לתכנן אותו כך ששני הקירות הארוכים ביותר מוקצים למקלחון ומולו ארון הכיור. בדרך זו נקבל תחושה של חלל גדול ובמקביל נוכל לשלב מקלחון זוגי מפנק הכולל שני ראשי דוש, וספסל ישיבה, שמולו ארון רחב ופונקציונלי המשמש גם לאחסון".

אריחים גדולים
אלה המבקשים להפוך את חדר רחצה למפנק ומרשים במיוחד, בוחרים להשתמש באריחים וחיפויים במידות לא רגולריות המייצרים אשליה מרחב גדול ויוקרתי. גודל האריחים מאפשר ליצור מראה נקי והפוגות שחוצצות בין האריחים כמעט ואינן מורגשות: "אנחנו פוגשים משפצים ובונים רבים שבוחרים להשתמש באריחי ענק מגרניט פורצלן במידות של 3.00/1.00 מ'", מספרת ארמר.  "הטכנולוגיות החדשות מאפשרות לחתוך אותם לעוביים דקים במיוחד שמקלים על ההתקנה ובמבחר עצום של גימורים. זאת ועוד, ניתן להשיג היום אריחים שמדמים חומרים טבעיים כמו עץ, בטון, שיש ועוד. בכל מקרה,כשמדובר במידות כאלה חשוב לתת את הדעת על אופן שינועם והכנסתם הביתה בכלל ולחדר הרחצה בפרט".

באדיבות חברת חלמיש // ערן ניב
באדיבות חברת חלמיש // ערן ניב

אריחים מודפסים ותלת מימדים
המגמה האקלקטית הפופולרית גורמת לרבים להשתמש באריחים מודפסים ותלת מימדים שמוסיפים עושר ועניין בחלל. "אריחים מהסוג הזה מומלצים להתקין על הרצפה ולא על הקירות כדי לשמור על נראות נקיה ואוורירית. לצד אלה ניתן לראות כיום שימוש גם באריחי בטון ואריחי קרמיקה מפירוק.

מעצבת הפנים שלומית זלדמן ממליצה להשתמש בסכמת צבעים מונוכרומטית על טהרת גווני הלבן, שחור והטאופ, (חום אפרפר), כדי לשמר מראה רגוע ונינוח וליצור המשכיות בין משטח הכיור, אגנית המקלחון וחיפוי הקיר. לדבריה: "למרות העובדה שהצבע השחור נחשב ככזה שמקטין את החלל, שילובו בחדר הרחצה מייצר עוגן עיצובי שמסיט את תשומת הלב מגודל החלל לעיצובו הייחודי. כתמי צבע מומלץ להוסיף על ידי שילוב  אקססוריז כגון מגבות , כך גם כשהאופנה מתחלפת או נמאס, ניתן להחליפם בקלות".

תכנון ועיצוב שלומית זלדמן // צילום עודד סמדר
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן // צילום עודד סמדר

כיורים שקועים ואלמנטים עם מינימום קימורים ותנועתיות
בכל הקשור לכלים סניטרים, המגמה הרווחת ב-2018 היא לעבוד עם כיורים שקועים ואלמנטים עם מינימום קימורים ותנועתיות, על מנת לשדר ניקיון ויוקרה. ארמר מספרת כי, "ההתייחסות בחלל היא פחות לאביזר ויותר ליצירת מכלול והרציונל הוא להפוך את האביזרים כאלמנטים הנטמעים בהרמוניה לצד האלמנטים השונים".

בעיצוב הברזים בולטת היום הנראות התעשייתית: ברזים עשויים צינורות ברזל ופליז לצד כאלה המציעים טכנולוגיות מתקדמות וצבעוניות וגימורים שהופכים את הברזים לנקודת הדגש אלגנטית.  לדבריה ארמר, "מערכות ברזים הנובעות מהקיר עצמו ולא מהמשטח חוזרות לקדמת הבמה ויתרונן הגדול טמון בכך הוא שהמשטח נשאר נקי, אינו תופס אבנית וכיוב'.

הלל אדריכלות ועיצוב פנים // צילום עודד סמדר
הלל אדריכלות ועיצוב פנים // צילום עודד סמדר

מקלחון או אמבטיה?
ההחלטה האם להתקין מקלחון או אמבטיה תלויה בגודל החלל הנתון ובאופיים של בעלי הבית. האקלים הישראלי, גורם למרביתנו להתקלח ופחות להתאמבט אבל לפחות מספר פעמים בשנה כולנו מחפשים את הפינוק שמספקת האמבטיה לכן מומלץ לא לבטלה על הסף, במידה ויש מקום בחלל הנתון. "אמבטיה רלוונטית במיוחד בשני מקרים: בבתים עם ילדים ובתים שרוצים לשדר עושר ויוקרה", אומרת רוט, "לצד האמבטיות הקבועות מככבות אמבטיות FREE STANDING  עשויות ממגוון חומרים, מודרניים ועתיקים כמו נחושת, זהב, דמוי חלודה, המקנים לחדר הרטוב מראה אופנתי עם ניחוח עתיק. גם רגלי האמבטיה מקבלות התייחסות וגם הן מגיעות בגימורים שונים, וברוב המקרים הן גונבות את ההצגה".

תכנון ועיצוב שלומית זלדמן // צילום עודד סמדר
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן // צילום עודד סמדר

תאורה פונקציונאלית
לפיזור התאורה והארת הפונקציות בחדר הרחצה ישנה חשיבות יתרה. חשוב לבחור בתאורה פונקציונאלית בעלת אטימות מפני לחות ומים ורצוי להשתמש בגופי תאורה שקועים בחדר אמבטיה ומומלץ שגופי התאורה יהיו בעלי זכוכית חלבית, כך יוצרים פיזור של אור אחיד ולא אלומות ממוקדות. רוט מדגישה כי, מומלץ להשתמש בגופי תאורה שקועי גבס מעל המראה והכיור, כך מקבלים תאורה ישירה על אותם אזורים . במידה וחדר הרחצה גדול ממדים, אפשר לעבוד עם גוף תאורה מרכזי אשר מפיץ תאורה כללית בחלל. זה יכול להיות גוף תאורה צמוד תקרה או גוף תאורה תלוי ומרשים. ניתן לתלות מנורת שנדליר מיוחדת שתיתן תחושה של ספא יוקרתי".

ארמר מוסיפה כי: "ניתן להתקין בתוך המקלחון או האמבטיה גופי תאורה שקועים על בסיס לד, שיוצרים אוירה נעימה ותורמים לדקורטיביות של החלל. זאת ועוד, ניתן להשתמש במראות עם תאורה מובנת, כך ניתן לשמור על מראה נקי ומוקפד ועדיין לקבל אפקט אור שמתאים לשימוש במראה".

הלל אדריכלות ועיצוב פנים // צילום עודד סמדר
הלל אדריכלות ועיצוב פנים // צילום עודד סמדר

דרך נוספת לקשט את חלל האמבטיה היא להשתמש במנורות קיר מעוצבות מצידי המראה כך מקבלים גם אפקט של אור וגם מכניסים פן עיצובי. כדי ליצור תאורת התמצאות מומלץ להשתמש בשקועים מבוססי לד בתקרה או לצד האסלה. "את התאורה הזו ניתן להשאיר דולקת כל הלילה", מספרת רוט, "קיימות אלטרנטיבות דקורטיביות. כמו למשל להבליט את המראה עצמה על ידי תאורה נסתרת שעוטפת את המראה ומבליטה אותה. כך אנחנו מקבלים עוד דרך מקורית לעיצוב בחלל האמבטיה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות