banner
אדריכל בועז שניר // ולרי זיוז
אדריכל בועז שניר // ולרי זיוז

שוברים את קונצנזוס גג הרעפים?

הסיבה ההיסטורית לגגות המשופעים במדינת ישראל נעוצה עוד בימי העלייה מאירופה הקרה והמושלגת. האם הגיע הזמן להחליף סגנון? "גג עגול נותן מראה מודרני יותר ומתאים מאוד לסגנון השולט בארץ"

"חלק גדול מצמודי הקרקע במדינת ישראל בנויים עם מגג משופע ולא מגג שטוח מבטון ומרביתם הגדול של הגגות הנם גגות רעפים", אומר אדריכל בועז שניר, "הסיבה שבונים בארץ גגות רעפים היא בעצם עובדה היסטורית, שקשורה ליהודים שעלו לארץ ממדינות אירופה לפני ואחרי קום המדינה. העולים רצו להביא לארץ את הנוף הנוסטלגי של גגות רעפים בהם הם גרו במדינות אירופה. במקומות אלו יש לגגות משופעים הצדקה תכנונית בשל השלג שנערם והגשם, במדינתנו, בגלל האקלים הים תיכוני אין באמת סיבה תכנונית ואקלימית לבנות כך גג של בית, אך עם השנים המראה השתרש בנוף ארצנו ולכן אנחנו ממשיכים לבצע אותו. לפעמים מתווספת גם הסיבה העכשווית יותר של תכנון בית בסגנון כפרי, טוסקני או אנגלי ואז שוב חוזרים לנוסטלגיה ממקום אחר של טיולים והשראות מרחבי העולם.

 ינון בן דוד // שי אפשטיין
ינון בן דוד // שי אפשטיין

עוד מוסיף שניר כי: "בשנים האחרונות כחלק מהרעיון של מיקסום זכויות בניה נכנס לנוף צמודי קרקע בנית גג עגול, תכנון זה יגיע משתי סיבות עיקריות- הראשונה חוק תכנון הבניה מאפשר בתב"ע בניית גג משופע אך הוא אינו מפרט את הגג הספציפי, גם גג מעוגל הוא משופע. סיבה שניה היא שגג עגול ממקסם יותר את נפח הקומה (שכן הנפח המושג בעיגול הוא גדול יותר מהנפח המושג במשולש) כך במידה ומתכננים בו קומה נוספת לבית או עליית גג נשיג יותר נפח. בנוסף, גג עגול נותן מראה מודרני יותר ומתאים מאוד לסגנון השולט בארץ. העלות של הגג המעוגל תהיה יותר גבוהה מעלות גג רעפים מהסיבה שהקונסטרוקציה של הגג העגול נעשית מפלדה, שהיא חומר יקר יותר מהעץ ממנו בונים את גג הרעפים. בנוסף, גם זמן ההקמה של הגג העגול ארוך במקצת מהקמת גג מעץ".

אדריכל בועז שניר // בנימין אדם
אדריכל בועז שניר // בנימין אדם

מה צריך לדעת על גג רעפים, תקרת בטון ותקרת גבס?

"היום מתקינים בגגות מערכות איטום ולכן יש דווקא פחות אפשרויות לנזילות מתוכו", מסביר האדריכל ינון בן דוד, "העץ הפנימי של גג הרעפים, זה שפונה אל הבית,  לא מצריך תחזוקה כלל, מחוץ לבית, ישנו ארגז רוח ומדי כמה שנים צריך לצבוע אותו כי הוא חשוף למזג אויר.  כמעט ושלא נראה היום תקרות רביץ שהוא חומר מיושן מאוד, היום ישתמשו בתקרת גבס שתתן מראה נקי וחלק או תקרת בטון. לתקרת בטון ישנו יתרון מאוד גדול כיוון שהוא יכולה לקחת חלק גדול בקונסטרוקציה של הגג, ניתן להוריד עמודי עץ או פלדה שתומכים את הגג ונשענים על תקרת הבטון כך שיתמכו בגג בצורה מיטבית, ועל כן זו גם האופציה הזולה יותר. תקרת גבס אינה תומכת בגג והתמיכה שלו תעשה רק על ידי הקירות החיצוניים של הבית, זה עניין שמייקר את הגג כי יש צורך בקורות יותר עבות וחזקות שעולות יותר.

"בגגות בארץ יש מחלה גדולה של ציפורים, אם אין אטימה נכונה נגד ציפורים הן עלולות להיכנס דרך פתחי האוורור ולטייל בגג. חשוב לזמן בעל מקצוע שידאג להוציא את הציפורים ולחסום את פתחי האוורור ברשתות כדי שלא יוכלו לחזור פנימה.  לפני החורף חשוב להכין את הגג, לבדוק שהרעפים כולם נמצאים במקומם ושאף אחד לא נפל במקרה ובנוסף לנקות ולרוקן את המרזבים מעלים ולכלכוך, שני אלו יכולים להיות מקור לנזילה בבית וכדאי להימנע מהם מראש".

עניין של סגנון

"במדינת ישראל ההבדל בין גג רעפים לגג עגול הוא רק עניין של עיצוב וסגנון. בדרך כלל אם אין הגבלה בתב"ע (תוכנית בניין עיר), שמחייבת גג רעפים בלבד, יש אפשרות לבחור גג עגול", אומרת שירלי דן, בעלת משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב הבית, שמסבירה כי: "גג עגול נותן יותר גובה ונפח וזו המלצתי במידה ורוצים לבנות עליית גג. זו אופציה מומלצת והמתאימה ביותר כאשר רוצים לנצל את השטח ויש זכויות בנייה לעליית גג. באשר לעלויות של גג עגול או רעפים, אלו יכולות להגיע לאותה רמת מחיר, בהתאם לחומרים".

מדוע גג רעפים מועדף?
"גג רעפים זו האופציה העיצובית המומלצת כאשר רוצים לצקת לבית עיצוב חמים וכפרי, תוך שמירה על חומרים טבעיים. בתוך כך, אפשר להכניס קורות עץ גלויות לתוך הבית עם שיפועי הגג ואז מתקבל חלל גבוה ללא תקרה שיוצר מראה מאוד מיוחד, חמים וטבעי. כמובן כאשר העץ גלוי – מדובר בעלויות גבוהות יותר, מאחר ונדרשת הכנה של קונסטרוקציה של הגג, גג חיצוני, בידוד ושכבת הפרדה בין חוץ לפנים וגג פנימי, שהוא דקורטיבי יותר. על מנת להוזיל  אפשר ליצור גג פנימי מגבס ולא מקורות עץ  עלות לגג עגול תהיה בערך 1500 ₪ למ"ר ואילו גג גלוי 1000 ₪ למ"ר.

בעולם הגגות אין טרנדים. הכל תלוי בסגנון הבית. לא בכל מקום מאשרים גגות עגולים ולא בכל מקום מאשרים עליות גג ‏‏(שנחשבת קומה שלישית) בזכויות בנייה. לכן כל מקרה הוא לגופו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות