banner
שכונת קריית משה // רונן דמארי
שכונת קריית משה // רונן דמארי

כך הסתבך פתרון הקרקע המשלימה: התנגדות ראשונה מצד הדיירים בתוכנית הגדולה בארץ

רגע אחרי שהמדינה אישרה פיילוט חדש לקרקעות משלימות והעיר רחובות חתמה על הסכם הגג, הכולל את התחדשות שכונת קריית משה, התושבים נסערים, וטוענים כי הובטח להם לעבור לקרקעות משלימות. בעירייה מנסים להרגיע את התושבים: "לא הרמנו ידיים, שוקדים על פתרונות"

רונן דמארי 14.11.2021

שינוי במדיניות הקרקע המשלימה בפרויקט ההתחדשות העירונית בתוכנית הגדולה ביותר בארץ להתחדשות עירונית בשכונת קריית משה ברחובות – מסעיר בימים אלו את בכירי העירייה ואת נציגות התושבים האמורים ליטול חלק בפרויקט. 

לאחרונה הודיעה מועצת מקרקעי ישראל לעירייה כי לתושבי השכונה המעוניינים בכך לא תינתן האפשרות לבחור את דירתם החדשה בקרקע המשלימה שתינתן ליזמים במסגרת הפרויקט, בניגוד להסכמים מוקדמים בנושא. 

ברקע לדברים עומדת החלטת מועצת מקרקעי ישראל מחודש יוני השנה, אשר הסמיכה את הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ואת רשות מקרקעי ישראל לקיים פיילוט במספר רשויות מקומיות בהן תשווק המדינה קרקע, כאשר התקבולים ממנה ישמשו את הרשות להתחדשות עירונית לצורך הענקת מענקים כספיים למיזמי התחדשות עירונית שאינם בעלי כדאיות כלכלית. לפני כחודש פרסמה הרשות הממשלתית כי נבחרו ארבע ערים לפיילוט , ביניהן רחובות, שם מדובר על 34 מתחמים פוטנציאליים לפינוי בינוי, הכוללים 1,326 יחידות דיור קיימות בשכונת קריית משה בעיר, שבמקומן ייבנו 9,870 יחידות דיור. ברשות הממשלתית טענו כי "המעבר למענק כספי במקום הקצאת קרקע, הוא בעל פוטנציאל לאפשר מימוש פרויקטים רבים יותר, זאת משום שהמענק יינתן בהתאם לחוסר הכלכלי ולא בהתאם למלאי הקרקע המשלימה", אולם ככל הנראה התושבים לא שותפו בהחלטה ועמדתם לא נשמעה. 

כך קרה שימים ספורים אחרי אישור הסכם הגג לעיר, קמה התנגדות גדולה מצד תושבים, אשר קיוו לעבור לקרקע משלימה מחוץ לשכונה, בעקבותיה פרסמה מנהלת ההתחדשות העירונית בשכונת קריית משה הודעה חריגה לתושבים, בזו הלשון: "מועצת מקרקעי ישראל קיבלה לאחרונה החלטה בנושא הקרקע המשלימה של המדינה, החלטה שאינה בשליטת עיריית רחובות. ראש העיר רחמים מלול, וח"מ גיא צור מחזיק תיק התחדשות עירונית  הבהירו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי במסגרת הפרויקט חייב להימצא פתרון לתושבי קריית משה שמעדיפים לעבור לקרקע המשלימה.

עיריית רחובות קיימה פגישות עם נציגי התושבים, מודעת לשאלות ולבעיות שעולות כתוצאה מהחלטת רשות מקרקעי ישראל, ומודעת להעדפה הברורה של חלק מהתושבים לעבור לקרקע המשלימה. ראש העיר והצוות פועלים מול המדינה ללא לאות במטרה למצוא את הנוסחה המתאימה ביותר למען תושבי קריית משה. ראש העיר ימשיך לפעול מול המדינה לטובת התושבים ולמציאת פתרון, וחבל שיש גורמים המנצלים את מצוקת התושבים לטובת קידום אינטרסים פוליטיים וכלכליים".

ההודעה הלחיצה בעלי דירות שמצפים בקוצר רוח להתקדמות הפרויקט אולם בעירייה מדגישים כי בכוונתם לדאוג לכך שהמתווה המקורי לפיו תושבי השכונה המעוניינים בכך, יוכלו לקבוע את דירתם החדשה בבניינים שייבנו על הקרקע המשלימה, יישמר. 

גיא צור // רמי זרגנר
גיא צור // רמי זרגנר

לאחרונה מחזיק תיק ההתחדשות העירונית, חבר המועצה גיא צור והצוות המקצועי קיימו פגישה עם נציגות השכונה, ומסרו לאחריה: "בקשותיכם עומדות לנגד עיננו ובימים אלה – בעקבות הפגישה – העירייה שוקדת על בדיקת פתרונות לשימור האפשרויות של מעבר לקרקע המשלימה. כשתהיינה מסקנות ייקבע דיון עם ראש העיר ונציגי השכונה להצגת הפתרונות".

עוד נאמר במכתב שהועבר לנציגות: "חשוב לנו להדגיש שהמטרה היא לעשות את כל המאמצים הכנים לסייע בפתרון הסוגיות העומדות על הפרק בתקווה שזה אפשרי ושנוכל להוביל לשינוי".

צור אמר ל"מגדילים": "יש כאן מהומה על לא מאומה – לא ויתרנו, לא הרמנו ידיים אנחנו עדיין דורשים ונדרוש שיימצא פתרון לסוגיה שהועלתה על ידי חלק מהתושבים, ראש העיר יחד עם הצוות המקצועי  ואני בתוכם עובדים ללא לאות בכדי למצוא פתרון מוסכם שלוקח בחשבון גם את כוונות המדינה וגם את רצון התושבים כך שידורו בכפיפה אחת".

אתה יכול להבין את החשש של בעלי הדירות?

"באופן טבעי כאשר מקודם פרויקט בסדר גודל שכזה ישנו חשש, אבל אני סמוך ובטוח שראש העיר אנשי המקצוע של הרשות ואני פועלים כאשר טובת התושבים נמצאת לנגד עינינו ונעשה את המיטב לדאוג לפתרון מתאים לכל הצדדים תוך הבנה שהמדינה היא מובילת הדרך ואנחנו שותפים לה כרשות. עוד חשוב לציין שמדובר באמת במהפכה שתועלתה הרבה והשינוי שתחולל יהיו משמעותיים לשכונה ולתושביה ואני מאמין שיימצא עמק השווה לפתרון מאוזן ונכון שלא יפגע במהפכה הכבירה שתקודם כאן בתחום ההתחדשות העירונית".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות