banner
הדמיה קריית משה // בר לוי אדריכלים
הדמיה קריית משה // בר לוי אדריכלים

כספי מדינה משיווק קרקעות לבניית 5,073 יח"ד יוקצו למימוש פרויקטיי פינוי בינוי

פיילוט למודל חדש של קרקע משלימה יוצא לדרך בערים רחובות, ירושלים, לוד וגבעת שמואל, במסגרתו ישמשו כספי שיווק קרקעות הכוללים 5,073 יח"ד, לטובת מימוש פרויקטיי פינוי בינוי בהיקף כולל של 15,364 יח"ד חדשות

לאחר שנים בהן חל קושי בהוצאה לפועל של רעיון "הקרקע המשלימה", מגיע ניסיון נוסף לפתור את חוסר הכדאיות הכלכלית במתחמי התחדשות עירונית, כאשר על פי המתווה המוצע בפיילוט ראשון מסוגו, הכנסות המדינה משיווק הקרקע המשלימה ישמשו את הרשות להתחדשות עירונית לסבסוד פרויקטים בערים רחובות, ירושלים לוד וגבעת שמואל, זאת בניסיון לייצר כדאיות כלכלית לפרויקטים של פינוי בינוי המקודמים בתחומן. 

כזכור, בחודש יוני השנה הסמיכה מועצת מקרקעי ישראל את הרשות להתחדשות עירונית ואת רשות מקרקעי ישראל לקיים פיילוט במספר רשויות מקומיות בהן תשווק המדינה קרקע, כאשר התקבולים ממנה ישמשו את הרשות להתחדשות עירונית לצורך הענקת מענקים כספיים למיזמי התחדשות עירונית שאינם בעלי כדאיות כלכלית. 

"המעבר למענק כספי במקום הקצאת קרקע, הוא בעל יתרונות רבים ובעל פוטנציאל לאפשר מימוש פרויקטים רבים יותר, זאת משום שהמענק יינתן בהתאם לחוסר הכלכלי ולא בהתאם למלאי הקרקע המשלימה", מציינים ברשות הממשלתית, "בנוסף, המעבר למענק כספי יאפשר לשווק את הקרקע ללא תלות בין מימוש מיזם התחדשות עירונית ובין שיווק הקרקע. באופן זה, שיווק הקרקע במכרז הוא בעל פוטנציאל להגדלת התקבולים לסבסוד מיזמי התחדשות עירונית ללא כדאיות כלכלית".

ברחובות מדובר ב-34 מתחמים פוטנציאליים לפינוי בינוי, הכוללים 1,326 יחידות דיור קיימות בשכונת קריית משה בעיר, שבמקומן ייבנו 9,870 יחידות דיור. הקרקע המשלימה הנדרשת לשכונה הינה בהיקף של 3,200 יחידות דיור. בירושלים מדובר ב-6 מתחמים פוטנציאליים הכוללים 645 יחידות דיור קיימות בשכונת קרית מנחם בעיר, אשר במקומן ייבנו 1,571 יחידות דיור. הקרקע המשלימה הנדרשת לשכונה הינה בהיקף של 981 יחידות דיור. בלוד מדובר ב-3 מתחמים הכוללים 464 יחידות דיור קיימות, שבמקומן ייבנו 2,683 יחידות דיור, כאשר הקרקע המשלימה הנדרשת למתחמים הינה בהיקף של 722 יחידות דיור. בגבעת שמואל מדובר על 3 מתחמים הכוללים 522 יחידות דיור קיימות, בשכונת גיורא בעיר, שובמקומן ייבנו 1,240 יחידות דיור. הקרקע המשלימה הנדרשת לשכונה הינה בהיקף של 170 יחידות דיור. 

זאב אלקין // ראובן קפוצ׳ינסקי
זאב אלקין // ראובן קפוצ׳ינסקי

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין: "ייעול השימוש בקרקע משלימה הוא רק צעד אחד מיני רבים אשר אנו מקדמים לשם תמרוץ פרויקטים של התחדשות עירונית. אני מברך על תחילתו של הפיילוט ואנו נמשיך להסיר חסמים כדי לעודד כמה שיותר פרויקטים של התחדשות עירונית ובנייה חדשה בכל חלקי הארץ".

אביעד פרידמן // דן סבח
אביעד פרידמן // דן סבח

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן: "אחרי שנים בהן קרקע משלימה לא העלתה את הכדאיות הכלכלית לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, חשיבה יצירתית הובילה לפתרון. ניצול הקרקעות הזמינות בתחומי הרשויות עבור קידום פרויקטים בהם הכדאיות נמוכה יותר, זו הזרמה ואיזון מתבקש של היכולות האמיתיות של הרשויות להתחדש כיחידה ולא רק באופן חלקי. נחתור ליישום מהיר ומקצועי של הפיילוט על מנת לקדם התחדשות עירונית בכל הארץ".

אלעזר במברגר // יחצ
אלעזר במברגר // יחצ

מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר: "התנעת הפיילוט, אשר יאפשר לראשונה שימוש בתקבולי קרקע מדינה לטובת קידום התחדשות עירונית גם באתרים בהם אין היתכנות כלכלית, הינה הישג משמעותי עבור ההתחדשות העירונית בכלל, ועבור הפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל בפרט. תוצאות הפיילוט יאפשרו לנו להערך ליישום של מודל קבוע, ארוך טווח, של שימוש בתקבולי הקרקע לטובת קידום התחדשות עירונית גם בערים שבהן ערך הקרקע אינו גבוה. מהלך זה יאפשר להביא את בשורת ההתחדשות העירונית לערים רבות שכיום מתקשות לקדם פעילות זו בתחומן".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות