banner
עו"ד ענת בירן // צילום: נדב יהונתן | depositphotos
עו"ד ענת בירן // צילום: נדב יהונתן | depositphotos

סנוניות ראשונות להשלכות תוכנית המטרו: מטרפדת פרויקט פינוי בינוי ותמ"א 38 ברמת גן

תושבי המרכז והיזמים נגד תוכנית המטרו: כך עולה משתי השגות שהוגשו למועצה הארצית, בטענה כי היא מטרפדת פרויקט פינוי בינוי בגבעתיים ופרויקט תמ"א 38/2 ברמת גן. עו"ד ענת בירן: "התוכנית כוללת הוראות עמומות, הגדרות מטעות והליכים הפוגעים בשקיפות, היא רומסת הליכי תכנון ופיתוח שקודמו במשך שנים"

החשש שתוכנית המטרו תביא לעצירה מוחלטת של התחדשות עירונית בלב הערים שבהן קווי המטרו צפוי לעבור ותגרום לעיכוב ואף ביטול של פרויקטים – עולה על סדר היום במלוא עוצמתו, כך עולה מהשגות שהוגשו לאחרונה למועצה הארצית לתכנון ובנייה על ידי 221 תושבים 221 תושבים ובעלי דירות בגבעתיים ויזם נדל"ן שמקדם פרויקט ברמת גן. 

שתי ההשגות הוגשו למועצה הארצית באמצעות עורכות הדין ענת בירן ומור אגיב-קשרי ממשרד ענת בירן – עורכי דין, נגד "תת"ל 102" – קו 2M המתוכנן של המטרו. בשני המקרים הקו הכחול של התוכנית – שמסמן את הגבול החיצוני שלה, פוגע לטענתם ומאיין לחלוטין פרויקטי התחדשות עירונית, שכבר מקודמים ואף נחתמו בהם הסכמים בין דיירים ליזם. עוד לטענתם המשמעות היא עיכוב משמעותי בביצוע שלהם או אפילו ביטולם המוחלט. 

בהשגה הראשונה מדובר במאות תושבים ובעלי דירות בגבעתיים, שעל חלקותיהם מתוכנן פרויקט פינוי בינוי בשלבי תכנון מתקדמים, אשר טוענים כי חלק מהמקרקעין שבבעלותם נמצאים בגבול הקו הכחול של פרויקט המטרו ומיועדים לפי התוכנית לתחנת תחבורה ציבורית כצנלסון בגבעתיים. "התוכנית נוגסת בחלק מהשטח שבו מתוכנן הפרויקט ומאיינת אותו לחלוטין או מעכבת אותו לפרק זמן ארוך ובלתי מוגבל", כך נטען. 

התושבים טוענים בהשגה, כי הקו הכחול של התוכנית "נלקח כמרווח ביטחון רחב בלבד ויש לצמצם אותו כך שלא יפגע בחלקות שלהם", לכך הם צירפו חוות דעת מטעם מומחים, שלפיהן ניתן לצמצם את הקו הכחול של התכנית וכן, ניתן לצמצם את מגבלות הבניה במיוחד בתת הקרקע. לטענתם "המגבלות שמטילה התכנית מופרזות ולא סבירות". 

"מדובר בפגיעה לא מידתית ושלא לצורך במקרקעין של התושבים", אומרת עוה"ד ענת בירן, "הבתים שלהם יוותרו כאבן שאין לה הופכין משך שנים רבות, ההתחדשות העירונית מתעכבת, וזאת בעוד  שאפשר להפחית את הפגיעה על ידי צמצום הקו הכחול שלא נדרש".

ההשגה השנייה הוגשה בשם יזם נדל"ן שמקדם פרויקט תמ"א 38 הריסה ובנייה מחדש ברמת גן, שבקשתו להיתר נמצאת היום בפני ועדת הערר לתכנון ובנייה. לטענתו התוואי התת קרקעי של המטרו עובר על חלק קטן מהחלקה "באופן המסכל את ביצועו של כל הפרויקט בשל איסור הבנייה בתת הקרקע". היזם מבקש להסיט את הקו הכחול כך שלא יעבור על החלקה, וישחרר אותה ממגבלות בניה. כמו כן, נטען כי התכנית מקפיאה שטחים ללא הצדקה וצורך, בכך שהיא מציעה שתי חלופות לתוואי שרק אחת מהן תיבחר בסופו של דבר. בהשגה נטען עוד כי החלופה בה נכלל הנכס (חלופת בני ברק) אינה חלופה ריאלית, "הסיכוי לממשה קלוש, ולכן יש לבטלה, שכן היא מטילה מגבלות אדירות וממיותרות על הפיתוח במרכז רמת גן". 

לדברי עו"ד ענת בירן, "תוכנית המטרו דורסניות, פוגעניות, ויוצרת הקפאה תכנונית עמוקה ואי-ודאות לשנים ארוכות ומיותרות, ובאופן חסר תקדים. כמו בשני המקרים שלפנינו, התוכנית כוללת הוראות עמומות, הגדרות מטעות והליכים הפוגעים בשקיפות, היא רומסת הליכי תכנון ופיתוח שקודמו במשך שנים, ולמעשה מכניסה להקפאה עמוקה את תושבי מרכז הארץ הנמצאים לאורך הצירים המתוכננים, שמי יודע אם ומתי יימצא התקציב לביצועם. אנו קוראים לות"ל להתעשת ולקרוא לנת"ע לתקן את התכניות תיקון עמוק ויסודי, הן בהיבט התכנוני והן בהבט המשפטי". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות