banner
ראש עיריית חיפה מציגה תוכנית התחדשות עירונית // צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה מציגה תוכנית התחדשות עירונית // צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

עיריית חיפה עורכת בחינה מחודשת לתוכניות התחדשות עירונית

העירייה עורכת תהליך שיתוף הציבור ובחינה מחודשת לתוכניות התחדשות עירונית בשכונות קריית אליעזר, קריית אליהו וקריית חיים מערבית, שרק לאחריו יובאו תוכנית האב להתחדשות עירונית לאישור ולקביעת אפשרויות הבינוי. התושבים: "עוד עיכובים". העירייה: "עתיד חדש"

צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

תוכניות אב להתחדשות עירונית בקריית אליעזר ובקריית אליהו הוצגו לתושבי שכונות החוף בחיפה, במסגרת תהליך שיתוף הציבור, זאת לצד אתר חדש שנועד לאפשר לציבור להתייחס לתוכניות. זהו מפגש שיתוף הציבור הראשון שמקיימת העירייה, אשר עוד השבוע תקיים מפגש נוסף, בו תוצג לציבור תוכנית אב להתחדשות עירונית בקריית-חיים מערבית. 

כזכור, כפי שנחשף ב"מגדילים" לפני כשנה וחצי, תוכנית להתחדשות שכונות קריית אליעזר וקריית אליהו כבר היו בשלבי קידום וכללו על פי המידע כ-  3,730 יח"ד קיימות ופוטנציאל תוספת של כ-4,000 יח"ד. 

צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

כעת, על פי הנתונים המוצגים לציבור, קיימות כ- 5,000 יח"ד בשתי השכונות, קריית אליעזר וקריית אליהו, אולם טרם נקבע המכפיל, מדיניות הבינוי ומשכך, פוטנציאל תוספת יח"ד. בעיריה אומרים כי מדובר בפרויקטים מסוג "פינוי בינוי, עיבוי וחיזוק, בשילוב בנייה מרקמית ובנייה גבוהה, שתכלול מגדלים עד גובה של כ- 22 קומות, תוך שימור מבנים ייחודיים הקיימים בשכונה… התכנון המוצע בתוכנית כולל חלוקת השכונה לתתי מתחמים, כאשר כל מתחם יפותח כ"בלוק עירוני" נפרד, שיבוסס על עירוב שימושים".  

מי לא מרוצה מתהליך קביעת המדיניות החדשה?

עבור היזמים, מדובר כרגע במצב של אי ודאות ותוכניות שהוגשו יאלצו ככל הנראה להתאים את עצמן בהמשך למדיניות המחודשת שתקבע ולתוכניות האב, שיובאו לאישור תחילה ולאחר מכן להכנת תוכניות מפורטות. על פי השיטה שבה תקבע המדיניות המחודשת, תוכניות האב מחלקות את השכונה לתתי מתחמים, כאשר אחד מהם ייחשב לבלוק עירוני ויוגדרו בו אפשרויות הבינוי. לאחר אישור התוכניות, יחל הליך הכנת תוכניות מפורטות. 

גם התושבים חשים בחוסר ודאות, בין תגובות התושבים נכתב: "מצב המבנים בשכונה לא יכול לסבול עוד דחיות ועיכובים", "מתי אפשר להמשיך עם התהליך? אנחנו עומדים כבר מעל שנה עם בחירת עורך דין ולא חושב שזה הגיוני לחכות לעוד שנה שנתיים אם לא יותר", "מתי מתכוננים לעשות התחדשות עירונית בקריית אליעזר, כבר שנים יזמים מנסים לעשות שם התחדשות, דיברו איתנו על בינוי פינוי אבל שום דבר לא זז". 

צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

מה יעלה בגורלם של כ-3,000 מבנים שיועדו לתמ"א 38?

באשר לתמ"א 38, אומנם העירייה הגישה מסמך מדיניות בחודש ספטמבר השנה אולם ציינה כי: "במידה ויוחלט שלא להאריך את תוקפה של תמ"א 38 – יפוג תוקפו של מסמך המדיניות בכפוף להוראות מעבר שייקבעו". כזכור, בתחילת החודש, אכן הוחלט בוועדה הארצית לתכנון ובנייה לגנוז את התמ"א בשנת 2022 ועל כן, מתוך 3,325 מבנים הזכאים לעבור תמ"א 38 ב"שכונות הכחולות" בחיפה- המיועדות לעבור חיזוק מבנים, למעט 416 מבנים הכוללים כ- 2,639 יח"ד (גידול של 19% במספר היחידות הקיימות) ואשר נמצאים בתהליך לקבל היתר-  לא ברור עתידן של ייתר התוכניות. יש לציין כי מתוך 416 המבנים האמורים, כ- 63% ממתינים להיתר, כ- 25% קיבלו היתר, כ- 8% קיבלו טופס 4 וכ- 4% מעוכבים על ידי מגיש הבקשה. 

מהעירייה נמסר כי: "התכניות אותן הצגנו השבוע מקדמות אותנו לעבר עתיד חדש ומרגש לשכונות הוותיקות.  שכונות החוף יהפכו לשכונות ריביירה מהיפות בארץ, שיבטיחו איכות חיים גבוהה לתושביהן וייהנו ממגוון שירותים ופעילויות עירוניות פנים שכונתיים לצד נגישות נוחה לחופי הים. העתיד והגאווה של העיר חיפה טמונים במרכזה העירוני בשכונותיה הוותיקות, ובשכונות החוף בפרט. אלה הם הצעדים הראשונים מבין רבים שעוד יבואו."

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות