banner
שכונת גבעת ציון
שכונת גבעת ציון

אשקלון: תושבים מספרים על החיים תחת איום הטילים, בלי ממ"ד בבית

בשנים האחרונות נכנסה אשקלון לטווח האש והתושבים מורגלים בריצה למרחבים המוגנים בעת האזעקות, שנשמעות היטב בכל הסלמה ומחזירות אותם למציאות העגומה עמה הם נאלצים להתמודד. פעיל הציבור ישראל זיו: "אין מיגון מתאים"

שכונת גבעת ציון

בעוד שהתושבים בשכונות החדשות נכנסים לממ"דים (מרחב מוגן דירתי) הנבנים דרך קבע בפרויקטים החדשים בעיר, הרי שתושבי השכונות הוותיקות באשקלון גבעת ציון ושמשון מרגישים לא אחת כברווזים במטווח ולא תמיד מספיקים להגיע למרחב מוגן בזמן. הבעיה מחריפה כמובן כאשר מדובר בבעלי דירות המתגוררים בקומות העליונות בבניינים ישנים. מינהלת ההתחדשות העירונית שנחנכה זה מכבר אמורה לתת פתרון לתושבים המשוועים לדירות חדישות ובעיקר ממוגנות יותר.

פעיל הציבור ישראל זיו סיפר ל"מגדילים": "ביקרתי ואני מבקר הרבה בשכונות הוותיקות במסגרת הכובע שלי כמתווך ואני יכול לומר לך שאם ניקח את שכונת גבעת ציון לדוגמא, למעט מספר בניינים בודדים מרבית השכונה מורכבת מבתים צמודי קרקע שלרבים מהם אין מיגון מתאים. היו כאלו שהרחיבו את הבתים במהלך השנים כאשר הממ"ד לא היה כה חשוב ולא הייתה השגחה צמודה של הרשות. אפשר לומר שזה האזור המאוכלס ביותר יחד עם שכונת שמשון שסובל מחוסר מיגון. אין הרבה מקלטים ציבוריים בשכונות האלו שאתה יכול להגיע אליהם בטווח של דקה, יש מקלטים בודדים שפזורים שם ואני לא יודע כמה מהם שמישים. אני יודע שבעירייה עברו ובדקו את הנושא אבל עדיין יש מצבים שבהם המקלטים בייחוד בבניינים לא במצב שמאפשר כניסה אליהם בזמני חירום".

שכונת גבעת ציון
שכונת גבעת ציון

לימור לוי, תושבת שכונת גבעת ציון החליטה לקחת את גורלה בידיה: "אחרי המלחמה האחרונה החלטנו לבנות ממ"ד כי לפני כן הייתה ממש קטסטרופה, יש פחד נוראי אפילו עכשיו כשיש לנו ממ"ד הזמן הזה שבו אתה רץ לממ"ד אתה מפחד שלא תגיע בזמן. אי אפשר לדעת כל הזמן כמה בטוח".

השיחה נקטעת כאשר ברקע נשמעת עוד אזעקה ולאחריה היא אומרת: "הבת שלי נכנסה לחרדה בסבב הגדול האחרון והיינו צריכים לעקור לצפון עד שזה נגמר כי הבת שלי פשוט השתגעה. החלטנו שאנחנו עושים את הכל כדי לבנות ממ"ד, הרגשנו את הסכנה ואמרנו שאנחנו לא רוצים להיות במצב שאנחנו לא יכולים להגיע למרחב מוגן. בעיקר בשביל הילדים שהיו לחוצים אני מנסה להיות חזקה אבל זה לא תמיד עובד לצערנו. הממ"ד שלנו מחוץ לבית ואנחנו צריכים לרוץ לשם אבל זה נותן לך יותר תחושת ביטחון שיש משהו שמגן עליך זה אחרת לגמרי. 

שכונת גבעת ציון
שכונת גבעת ציון

חמותי למשל גם גרה בשכונה ואין לה ממ"ד בבית וכל סבב כזה היא הולכת לישון אצל הבנות שיש להן ממ"ד כל החיים שלה נסדקים והיא לא יכולה להיות בבית לבד. אני חושבת שהיום יש מודעות גדולה יותר וגם אנשים שאין להם יכולת כלכלית עושים מאמצים גדולים כדי לבנות ממ"דים ולהרגיש יותר בטוחים".

מרים טייב מתגוררת בבניין ישן בן שתי קומות ברחוב מיכה בגבעת ציון. ל"מגדילים" היא אומרת: "אין אצלנו ממ"ד אני גרה בקומה השנייה וכשיש אזעקות אנחנו יוצאים לחדר מדרגות. אין לנו מקלט קרוב ובבניין שלנו אין בכלל מקלט. בכל פעם שיש אזעקה אנחנו בלחץ, בפעם האחרונה הבת שלי נפלה ושברה את השן כשהיא רצה לתפוס מחסה. ממש מסוכן ומפחיד אם אנחנו מבוגרים ומפחדים אז מה יגידו הילדים? יש כאן אנשים מבוגרים בקומה הראשונה מתגוררים בני זוג בגילאי 90 כשיש אזעקה הבעל כבר לא יוצא למדרגות הוא לא יכול לעמוד והאשה יוצאת עם הליכון כשאנחנו עוזרים לה. המצב ממש מסוכן התושבים חוששים ובכל אזעקה זה חוזר מחדש".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות