banner
ביתה של פלורה אביטל // צילום: ללא קרדיט
ביתה של פלורה אביטל // צילום: ללא קרדיט

יו"ר ועדי בתים בשכונת רמת אליהו בראשל"צ מדברים על הדרך הארוכה להתחדשות עירונית

הם חיכו 20 שנה ומאמינים שכעת ייצאו לדרך פרויקטי התחדשות עירונית בשכונה, מתמודדים עם דיירים סקפטיים, מספרים על תהליך ההחתמות, מתכוננים ליום שיצטרכו להכניס חברות אחזקה ויש גם הערה ליזמים: "כשמגיע מישהו עם חליפה בעלי הדירות יותר חוששים". ראיון עם שניים מוועדי הבתים החזקים בשכונת רמת אליהו

 

למעורבות הקהילתית חלק משמעותי ביותר בהצלחת הליך ההתחדשות העירונית בשכונת רמת אליהו בראשון לציון. במשך שנים דאגו התושבים לטיפוח הבניין בו הם מתגוררים וליצירת סביבה שנעים יותר לגור בה. 

לאחר שחיכו שנים רבות, פרויקטי בינוי פינוי קורמים עור וגידים בשכונה ואט אט הופך חלום מתוק למציאות ורודה. שניים מועדי הבתים הוותיקים בשכונה מספרים ל"מגדילים" על הפעילות ההתנדבותית שלהם ועל האופן בו הם רואים את הפרויקט מנקודת מבטם. 

פלורה אביטל // פרטי
פלורה אביטל // פרטי

פלורה אביטל (63) מתגוררת ברחוב הכנסת 10 במשך 42 שנה ומכהנת כוועד בית קרוב ל -40 שנה. כשהיא נשאלת כיצד הגיעה לתפקיד התובעני בגיל כה צעיר היא משחזרת: "כשעברנו לבניין, בדלת מולנו התגורר אדם מבוגר ששימש כוועד הבית. היה לו מאוד קשה להמשיך להחזיק את הבניין ויום אחד הוא ניגש אלינו ושאל אם אנחנו יכולים לקחת את התפקיד. כשעניתי בחיוב קיימנו אסיפת דיירים לכל דיירי הבניין ומילאנו פרוטוקול, הפכנו להיות חברים באגודה לתרבות הדיור, ומאז אני בתפקיד".

ממתי את זוכרת דיבורים על התחדשות עירונית בשכונה ?
"לפחות עשרים שנה. יש לי שכן למרות שהוא חתם, הוא עדיין אומר לי 'תחלמי שייצא משהו לפועל'. כל הזמן הבטיחו לאנשים ושום דבר לא קרה אז אתה כבר מאבד אמון ואתה אומר שזה לא יקרה, אנשים רוצים לראות בעיניים את הדירה החדשה אבל אני מאמינה שזה באמת ייצא לדרך. אני רואה את התזוזות, הייתי בכל המפגשים ואני רואה שזה עובד".

מה את יכולה לספר על התהליך בשנים האחרונות ?
"היו לנו תשעה מפגשים שהייתי נוכחת בכולם. נפגשתי עם כל מי שדיבר והסביר על הפרויקט, כולל עורכי דין, נציגי עירייה ואני בטוחה שזה משהו שצריך לקרות, אין דרך אחרת, זה חייב לצאת לפועל".

נתקלת בקשיים בגביית כספים מבעלי הדירות ?
"בבניין שלנו אין בעיות של גבייה – עד עכשיו כשהייתי צריכה ביקשתי וכולם הגיעו ושילמו. אין הרבה בניינים כאלו מטופחים אני מחזיקה גנן ומנקה שמגיעה פעמיים בשבוע, חשמל משלמים בזמן, הבניין מתוחזק נקי ומסודר. אני אמנם לא נתקלתי בקשיים אבל אני יודעת שבבניינים אחרים בשכונה זה לא תמיד קל, אני שומעת על בעיות של גביית כספים אפילו עבור פתיחת סתימה בביוב וחבל".

מה דעתך על הכנסת חברות אחזקה לבניינים בשכונה ?
"התכוונו להכניס חברת אחזקה, אבל הקורונה חתכה הכל. אני מקווה שהרעיון ייצא לפועל ושאנשים יתחילו להתרגל לבניינים מתוחזקים. עד עכשיו כל אחד חי איך שהוא רוצה וזה לא משהו שהם מכירים וכשהם יעברו לבניינים החדשים הם יצטרכו לשלם ועד בית בעלות של מאות שקלים לחודש".

לאן את אמורה לעבור ?
"כל אחד בחר לעצמו את המיקום – יש כאלו שבחרו בנחלת יהודה יש כאלו שבחרו במתחם האלף, אני כנראה הולכת לפרויקט בנחלת יהודה. עוד לא החלטתי כי אני רוצה לראות את המיקום וגם חשבתי על האפשרות להישאר בשכונה. אני מאוד אוהבת את השכונה ואם זה יהיה באותו לוח זמנים אני מעדיפה להישאר כאן ולא ללכת למקום אחר".

עד כמה חשובה מעורבות התושבים בפרויקט ההתחדשות ?
"חשוב מאוד שיהיו מעורבים, הלוואי וכולם באמת יתייחסו לפרויקט כמו שצריך. נותנים לנו מתנה וצריך לקחת אותה בשתי ידיים. אני מקווה שאנשים יבינו את זה, יתייחסו ברצינות וישתפו פעולה. אנחנו מרגישים שהשכונה עוברת שינוי ומקווים שזה יקרה כמה שיותר מהר. בעיניי הדבר הכי חשוב הוא שאנשים ישמרו על הניקיון וגם על הסביבה שלנו, על השכונה. אתה יורד לזרוק שקית זבל ורואה שם עוד שקית שמישהו לא פתח את הפח כדי להשליך אותה פנימה ופשוט הניח אותה ליד. אין פעם שאני יורדת לזרוק את הזבל שלי ולא אוספת מסביב כי לי זה חשוב ולי זה אכפת. זה לא מספיק שהבית שלי נקי ומסודר חשוב לי שהכניסה והסביבה ייראו טוב זה הכרטיס ביקור שלנו". 

ויקטור וסיוק // צילום פרטי
ויקטור וסיוק // צילום פרטי

למרות גילו הצעיר, ויקטור וסיוק (33) משמש כוועד הבית של הבניין בו הוא מתגורר ברחוב הרב מינץ 3 כבר שנים ארוכות. הוא עבר לבניין לפני יותר מעשר שנים ומהר מאוד מצא עצמו בתפקיד ועד הבית: "רכשנו את הדירה מאשה שהייתה ועד הבית של הבניין. זמן קצר לאחר מכן הדיירים האחרים ניגשו אליי וביקשו שאהיה הועד במקומה. לאט לאט התחלתי לנקות את הגינה ולאסוף קצת כסף לאחזקה השוטפת. בהתחלה היה קשה לאסוף מכולם כי הדיירים לא היו רגילים לשלם אבל כשהם רואים שהכסף הולך למטרה טובה הם משתכנעים. היום לאחר צירי לידה די קשים, הם כבר התרגלו ואפילו לפני החגים באים אליי מיוזמתם ושואלים מתי מנקים את הגינה".

איך מתנהלת הפעילות השוטפת שלך כוועד בית ?
"אצלנו בבניין יש חמש כניסות ו – 30 דירות. בדרך כלל יש מישהו שמטפל בכניסה שלו לפחות בגבייה של תשלום החשמל. במידה וזה לא מצליח אז מנסים דרך גורם שלישי. הרעיון הוא ליצור מערך כך שלא יהיה מישהו אחד שמטפל בגבייה, שיהיו כמה אנשים שאוספים את הכסף זה יותר מהיר, יותר אמין ויש יותר שקיפות". 

מה אתה יכול לספר על הליך ההתחדשות העירונית בשכונה ?
"אני זוכר שדיברו על זה די הרבה זמן. עוד לפני עשור כשחיפשנו דירה בשכונה וקנינו את הדירה שלנו, בעלת הבית הקודמת אמרה שגם היא שמעה על פינוי בינוי כבר 15 שנה. היא חיכתה, התייאשה ועזבה למקום אחר. עכשיו אנחנו רואים פעילות מאוד מאסיבית, אנחנו רואים את המנהלת עובדת ואת האנשים מגיעים לשטח, בחלק מהאזורים בעלי הדירות כבר קיבלו אפשרות בחירה לבניין החדש שלהם. רואים שזה מתקדם, אם כי זה מתקדם בקצב איטי". 

ביתו של ויקטור וסיוק // צילום פרטי
ביתו של ויקטור וסיוק // צילום פרטי

אתה רואה שינויים בשכונה לאורך העשור האחרון ?
"השכונה תמיד הייתה מאוד פופולרית למשקיעים, תמיד רואים מודעות שמחפשים דירה ללא תיווך. קונים דירות ומשכירים אותן אצלנו בבניין למשל יש בערך 30 אחוז דירות בשכירות. יש אנשים שחזרו לבניין אחרי שנים, עשו שיפוצים ועכשיו גרים פה. רואים שהאוכלוסייה מתחילה להשתנות והשכונה כבר לא אותה שכונה כמו שהכירו אותה. אנחנו רואים שינוי גם בתשתיות ובכבישים שמתחילים להשתפר, גם בניקיון. בגלל השינוי הזה רואים שיש תוצאות ואנשים לא מרימים ידיים ומתעקשים לשפר את רמת החיים שלהם. כשרואים בניין מטופח, גם הבניינים הסמוכים מתחילים להקפיד יותר על הניקיון. רואים שיש התעוררות ושאנשים מתחילים לטפח את הסביבה הקרובה שלהם".

אתה יכול להבין בעלי דירות שעדיין מביעים חוסר אמון בהליך ?
"כשדיברתי עם כל בעלי הדירות אצלנו, הם אמרו שהם רוצים שזה יקרה הבעיה שנוצרת היא שתמיד יש חשש וחוסר אמון במערכת והרגשה שרוצים לעבוד עליהם ולקבל משהו בתמורה. בנוסף ישנם כאלו שחוששים מהעתיד וזה תהליך די נורמלי. אבל כשאתה מסביר להם שלא מדובר בפינוי בינוי אלא בבינוי פינוי ושהם מרוויחים בכל מקרה, זה יותר מובן להם. לדעתי בעלי הדירות צריכים לשמוע את זה מאדם שמגיע מהשטח. כשמגיע מישהו עם חליפה הם יותר חוששים ממנו אבל כשזה מישהו שגר אתם יש פחות חששות, הם מבינים שגם אתה נמצא בתהליך הזה וההרגשה היא אחרת". 

ואתה דואג להעביר את המסרים ?
"בהחלט, אני מדבר אתם וכשאתה מסביר הם מקבלים את מה שאתה אומר.
ההתנגדות היחידה היא של האנשים שמשתייכים לאוכלוסייה חלשה שמקבלת קצבאות והחשש העיקרי שלהם הוא לשלם ועד בית גבוה ודמי אחזקה. אבל תמיד יש פתרון והם מבינים שבכל מקרה הם יוכלו למכור את הדירה החדשה ולקנות במקומה דירה במקום אחר שיותר יתאים להם".

לסיום, מה מניע אותך להמשיך לפעול בהתנדבות ?
"בעיקר כי אני רוצה לשמור על הסביבה ועל האזור שאני גר בו. אני רוצה שהסביבה תהיה נקייה ולא מוזנחת מחדר המדרגות והגינה ועד הרחוב ליד. אני רוצה שיהיה מטופח, שיהיה לי נעים לצאת החוצה. אני מקווה שיותר אנשים יגלו מעורבות, בשטח אני רואה שזה כן קורה ויש שינוי וטיפוח וזה בהחלט נותן מקום לאופטימיות". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות