banner
עו"ד איל מאמו // צילום: מרסלו
עו"ד איל מאמו // צילום: מרסלו

עוד מכה לעיריית תל אביב: היטל השבחה הופחת ב- 1.1 מיליון שקל

בעלי נכס בשכונת נווה צדק טענו כי העירייה פלשה לשטח פרטי, ועדת הערר החזירה את הכדור לשומה מכרעת מתקנת, שהפחיתה את ההיטל מ- 1.4 מיליון שקל ל- 300 אלף שקל

עו"ד איל מאמו // צילום: מרסלו

עיריית ת"א דרשה מבעלי בית ישן צמוד קרקע בשכונת נווה צדק היטל השבחה בסך של 1.4 מיליון שקל, בגין בקשה להוצאת היתר בנייה, לאחר שהתכנית אושרה והופקדה בוועדה המקומית אולם ועדת ערר מחוז תל אביב החזירה את ההחלטה לשומה מכרעת, אשר הפחיתה אותה ב – 1.1 מיליון שקל, לכ-300 אלף שקל בלבד. 

המחלוקת השמאית האמורה החלה עוד בשנת 2016 והתייחסה לזכויות הבנייה המוקנות לקרקע בשטח של 230 מ"ר, מכוחה של תכנית בנייה מפורטת. ברקע התכנית המפורטת טענו בעלי הנכס כי עיריית ת"א השתלטה על רצועת קרקע של 2 מטר בחזית הבית וסללה בה מדרכה להולכי רגל, ללא הליך תכנוני מתאים או הוראות לעניין הפקעת שטח הקרקע.  עוד לטענת בעלי הנכס התכנית המפורטת לא שינתה את קו הבניין והיקף זכויות הבנייה המוקנות, וזאת, כאמור, למרות פלישת העירייה לשטחם הפרטי.  עוד הוסיפו וטענו בעלי הנכס, כי הגיעו להסכם פשרה עם צוות התכנון בעירייה על הפקעת השטח הפרטי. במסגרת פשרה בין הצדדים, נקבע כי רוחב המדרכה יצומצם במעט, אך שטחי הבנייה יחושבו כאילו המדרכה איננה קיימת, ובהתאם לאפשרות שניתנו לבעלי הנכס לבנות לפי היקף הזכויות המקורי.

מחלוקת זו הובאה לראשונה בפני השמאית המכריעה נורית ג'רבי, שהכריעה במהלך 2016 לטובת העירייה וקיבלה את רוב טענותיה. בעלי הנכס עתרו כאמור לוועדת הערר, אשר נדרשה לסוגייה האם התכנית הוסיפה שטחי בנייה על מה שניתן היה לבנות מכוחה תכנית קיימת, כפי שקבעה השמאית המכריעה וקבעה הדבר אינו אפשר. "אנו סבורים כי נפלה טעות בשומה המכרעת", נכתב בהחלטת הוועדה. 

עוד נכתב כי: "מרקע החלטת הוועדה המקומית בהפקדת תכנית הבנייה המפורטת, עולה כי היועצת המשפטית סברה שהפרשנות שלפיה, במקרה דנן קו הביניים הקדמי הוא 0, הינה פרשנות אפשרית, וניתן לפעול על פיה. על בסיס זה אף אושרה התכנית בסמכותה של הוועדה המקומית, כתכנית שאיננה מוסיפה זכויות. לולא תפיסה זו לא ניתן היה בסמכות הוועדה המקומית לאשר כלל את התכנית אשר באופן מפורש אינה מוסיפה זכויות". 

שמאי מקרקעין דני טרשנסקי // יח"צ
שמאי מקרקעין דני טרשנסקי // יח"צ

את בעלי הנכס ייצגו בהליכים מול העירייה עו"ד איל מאמו, שותף בכיר ומנהל (משותף) באגמון ושות' משרד עורכי דין, ושמאי המקרקעין דני טרשנסקי, ממשרד קמיל-טרשנסקי-רפאל. טרשנסקי, מסר כי: "הניסיון של העירייה לחלוב כספים מהתושבים מקבל בתיק זה משנה תוקף, לנוכח העובדה שהעירייה הפקיעה זכויות פרטיות ללא הליך מסודר. המדהים הוא, שהתושבים אף באו לקראת העירייה, הגיעו עמה לפשרה למרות שפלשה לשטחם הפרטי, ועדיין הדבר לא השביע את תאבונה של העירייה בגביית היטל השבחה מופרך".

לקבלת חדשות ועדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות