banner
דניאלה פז // צילום: אסף הבר
דניאלה פז // צילום: אסף הבר

דיווח מהשטח: קצב הבנייה באתרי הבנייה ירד בכ-40%

סיכום המחצית השנייה של חודש מרץ: למעלה ממחצית מאתרי הבנייה רשמו ירידה ממוצעת של 25% במספר הפועלים שמגיעים לעבודה, כך עולה מדו"ח שבחן את הפעילות בכ- 120 אתרי בנייה

דניאלה פז // צילום: אסף הבר

על נתונים אלו מדווחת חברת פז כלכלה והנדסה, שביצעה סקירה לפעילות אתרי הבנייה. בדו"ח שערך אינג' שבתאי יוקלה, מנהל מחלקת הנדסה, נכתב כי נכון להיום ספגה פעילות הענף פגיעה היקפית (Collateral Damage) בעיקר כתוצאה מהיעדרות פועלים. 

הדו"ח בדק את הפעילות בכ-120 אתרי בנייה בישראל במחצית השנייה של חודש מרץ, כאשר ברובם מדובר בפרויקטי מגורים, הכוללים סך הכל למעלה מ-12,700 יח"ד. לפי הממצאים המבוססים על בדיקה בפועל של אתרי הבנייה, שיחות עם מנהלי האתרים, ותצפית בשטח, עולה כי ניכרת ירידה במצבת כוח האדם באתרי בנייה, הפוגעת בקצב ההתקדמות באתרים. יחד עם זאת, בחברה מציינים כי עדיין מוקדם להעריך את השלכות המשבר, וכי בכ-40 אתרים זוהתה ירידה בקצב התקדמות העבודות, כאשר שיעור ההתקדמות באתרים אלו ירד בממוצע בכ-30% ביחס לחודשים קודמים. מהבדיקה עולה עוד כי 55% מהאתרים העריכו כי תהיה ירידה במספר הפועלים, 54% העריכו כי לא יהיה שינוי בקצב ההתקדמות כתוצאה מהמשבר ולמעלה מ-80% אינם צופים בעיות אספקה כתוצאה ממחסור בחומרי גלם או מעיכובים בייבוא. 98% ציינו כי לא מתוכנן שינוי בתוכנית העבודה של הפרויקט כתוצאה מהמשבר. 

עוד עולה מהבדיקה, כי נכון לסוף מרץ לא הסתמן מחסור מיידי בחומרי הגלם השוטפים. "עם זאת, דרושה תקופה ארוכה יותר כדי לזהות בעיות אספקה ולכן עם התקדמות המשבר יידרש מעקב אחר זמינות חומרים וציוד, בכפוף להתפתחויות בארץ ובעולם", נמסר מהחברה, שם ציינו עוד כי: "חלק מהאתרים ציינו כי במקרה ומחכים לטופס 4 ונמצאים בממשק גבוה מול הרשויות, ניכרת פגיעה מסוימת במענה אך מוקדם לדעת מה היקף ההשפעה. היקפם הכספי הכולל של הפרויקטים שנבחנו מסתכם כמעט 11 מיליארד שקל. מבין 121 הפרויקטים: 60 פרויקטים נמצאים בשלב עבודות שלד, 84 מבצעים עבודות גמר וכ-20 נמצאים בשלבי גמר מתקדמים ובתהליך לטופס 4 , בכ-40 פרויקטים מבוצעות עבודות שלד וגמר במקביל. מצבת פועלי הבניין היה גורם ההשפעה הגדול ביותר על מצב הבנייה באתרים, כאמור. ברובם (53%) חלה ירידה במספר הפועלים באתר, כשהירידה הממוצעת במספרם מוערכת בכ-20%-30%. בשני אתרים מספר הפועלים היה '0' ולמעשה העבודות באתר הופסקו: האחד כתוצאה מהידבקות של פועל בנגיף קורונה והשני העסיק פועלי שטחים שהחליטו לא לעבור לישראל מחשש לסגר".

מ"פז כלכלה", נמסר כי: "ההערכה הראשונית הייתה כי פרויקטים קטנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיפגע מהשלכות המשבר. אולם, בניתוח המדגם לא נמצא קשר כלשהו בין גודל הפרויקט לבין רגישותו לגורמי הסיכון השונים. בכל היבטי ההשפעה שנבחנו, חלקם היחסי של הפרויקטים לפי היקפם הכספי נשמר. משמע, בפרויקטים גדולים, גודל הפרויקט אינו ערובה לחשיפה נמוכה לסיכוני הפגיעה ממשבר הקורונה.

"רובם המוחלט של האתרים דיווחו על השלמת מלאי ציוד וחומרים הנצרכים באתר באופן שוטף וכי הקדימו משיכות אספקה כהיערכות להגבלות עתידיות. בסיורים המאוחרים יותר (סוף חודש מרץ) אכן ניתן היה לראות באתרים מלאי גדול של חומרים ביחס לימי השגרה. חלק קטן מהאתרים דיווחו על בעיות באספקה. באותם אתרים שחוו בעיות באספקה, החוסרים שצוינו הם מכל סוגי החומרים הנצרכים באתרים, כגון: אבן, ריצופים, כלים סניטריים, אלומיניום ועוד. לא זוהה חומר ספציפי הנמצא במחסור. רק ב-6 אתרים צופים נציגי האתר עיכובים בייבוא רכיבים, כולם בהקשר של עיכוב באספקת מעליות לפרויקט.

"באשר לסוגיות רגולציה, מעבר המשק למתכונת עבודה מצומצמת והמגזר הציבורי למתכונת חירום פגע בזמינות הרשויות לאתרי הבנייה, לאור מעבר הרשויות המקומיות למענה מקוון. 14 אתרים מכלל המדגם העלו בעיות בתחום זה. כל האתרים הללו נמצאים בשלבי גמר מתקדמים מאד או בהליך בקשה להיתר שינויים. באתרים בהם קבלת טופס 4 הייתה צפויה בתקופה הקרובה כבר ברור שהסבירות לאיחור גבוהה". 

דניאלה פז ארז, מנכ"ל ובעלים של חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה, מציינת כי: "על אף העובדה שענף הבנייה הוכרז כענף חיוני למשק והעבודה בו נמשכת יש לקחת בחשבון שהענף אינו מתנהל כרגיל. החברות בשטח מתמודדות עם מחסור בכוח אדם, חלקן מתמודדות עם מחסור בחומרי גלם, עם קשיים בקבלת טפסי אכלוס וכן עם קשיים באכלוס הפיזי של הדירות שמשמעותם גם דחיית התשלומים האחרונים לקבלן בעבור הדירות. יש לזכור גם כי יש עצירה ברכישת דירות חדשות שעלולה להמשך גם אחרי שהמשק יחזור לעבודה חלקית. לכן על ממשלת ישראל ועל משרד האוצר לבחון את הקשיים שאיתם מתמודד הענף כיום ולספק מענה והקלות משמעתיות שימנעו בהמשך פגיעה בחברות וירידה בהתחלות הבנייה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות