banner
עו"ד אלדן דנינו // תומר שלום, סטודיו תומאס
עו"ד אלדן דנינו // תומר שלום, סטודיו תומאס

מדוע תאונות הבנייה שוב בקצב עליה מסחרר?

העובדה שמספר אתרי הבנייה הולך וגדל, ובמיוחד אתרי התחדשות עירונית הממוקמים בלב ליבן של ערים ותיקות ובאזורים צפופים לעילא ולעילא, תשפיע ללא ספק על הסטטיסטיקה // דעה

עו"ד אלדן דנינו 11.07.2021

אין ספק שנתוני "קו לעובד" שפורסמו בימים האחרונים מטרידים ביותר. על פי נתונים אלה במחצית השנה האחרונה, ינואר-יוני 2021, ברובה הגדול היה כבר בתקופת ה"פוסט קורונה", הייתה עלייה מסחררת של 57 אחוזים בתאונות הבנייה, זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עלייה זו כללה בין היתר 14 הרוגים ועוד אלפי פצועים ונכים בדרגות שונות.

לטעמי, כמי שמייצג עשרות חברות בנייה, הסיבות לעלייה זו הינן כדלקמן:

אחת, תקופת הקורונה התאפיינה לא רק בהאטה מה שקשור לפעילות במשק, אלא גם בפעילות באתרי הבנייה.
שתיים, בד בבד הדגש שהיה בימי הקורונה על הנושא הבריאותי, עטית מסכות, שמירת מרחק וכו', השפיע באופן חיובי על ההתנהלות באתרי הבנייה שהתאפיינה במשנה זהירות.
שלישית, בפועל השפעת הקורונה נמוגה לחלוטין רגע שאתרי הבנייה עברו לפעילות "רגילה". אדרבה, העלייה המשמעותית בתאונות מעידה כאלף עדים על זחיחות(!) והעדר שמירה על תקנות בטיחות בסיסיות ביותר.
רביעית, יתרה מכך: למרות שעוד לפני שנתיים ויותר, כלומר בטרם עידן הקורונה, הבטיחו כל מקבלי ההחלטות, החל מדרג שרי פנים ושיכון, דרך משרד העבודה, מנהל הבטיחות ומכון התקנים, על פריצת דרך משמעותית בנושא הבטיחות, כולל הטמעת פיגומים בסטנדרט האירופי הגבוה ביותר והרחבת נושא הפיקוח באתרים, אך דבר וחצי דבר לא בוצע.

וכעת, עם השבעת ממשלה חדשה והצהרות השרים המובילים בתחום שוק הבנייה, שרי האוצר, הפנים והשיכון, המבטיחים לנו הגדלה משמעותית של התחלות הבנייה, כולל בין היתר המשך התמ"א 38, אין לי צל של ספק שבסוף שנה זו, 2021, הכותרות של העיתונים ואתרי המדיה, יזעקו עם כותרות ומספרים של הרוגים ונפגעים באתרי בנייה, שכמותם לא ידענו.
העובדה שמספר אתרי הבנייה הולך וגדל, ובמיוחד אתרי התחדשות עירונית הממוקמים בלב ליבן של עירם ותיקות ובאזורים צפופים לעילא ולעילא, תשפיע ללא ספק על הסטטיסטיקה. 

לפרוטוקול, כבר במהלך השנים האחרונות היו לא אחת תאונות שבהן היו מעורבים עוברי אורח תמימים, הולכי רגל, רוכבי אופניים, ילדים ששיחקו בכדור ממש בצמוד לאתרי הבנייה וכו', גרמה כבר בשנים האחרונות לכך שבין הנפגעים בתאונות היו מה שנקרא – "בלתי מעורבים", מספר זה יילך ויגדל אף הוא מן הסתם.

מצד שני לא מעט חברות הבנייה שכן מתנהלות בתארי הבנייה באופן תקין ושומרות מכל משמר על הבטיחות, נכנסות שלא בטובתן למילכוד, כשלעיתים קרובות, מפקחי העבודה מטעם מנהל הבטיחות במשרד העבודה, מורים על סגירת אתר בנייה שלא לצורך עקב חריגה קלה שינה חסרת משמעות בפועל בנושא הבטיחותי, מה שגרם כבר במהלך השנה האחרונה לחברות רבות נזקים כלכליים משמעותיים עד כדי סנקציות מצד הבנקים המלווים ויתר חברות דירוג האשראי למיניהן.

את המציאות ההזויה הזו חייבים מקבלי ההחלטות לשנות כאן ועכשיו. די להחלטות הפופוליסטיות שאין בהן ממש. לא ייתכן מחד גיסא שחיי אדם באתרי הבנייה יהפכו להפקר, ומאידך גיסא גם לא ייתכן שדווקא חברות בנייה שלא חטאו או חרגו בצורה קלה מהתקנות, ייענשו באופן קיצוני ביותר, זאת בגלל שאחרות כן חטאו.

אדגיש גם כי לא רק חברות בנייה רבות סובלות שלא לצורך, אלא גם שוק הנדל"ן והמשק הישראלי כולו, משום שברור כי עצר את פעילות של חברות ואתרי בנייה למשך זמן כזה או אחר, מאט מאוד את קצב הבנייה, גורם לכאוס כלכלי ומנטלי בקרב חברת הבנייה, כך שמשמעותו איננה רק בחיי אדם, נפגעים ונכים, אלא גם פגיעה עמוקה ביותר בכיס של כולנו.
רק חישוב מסלול מחדש של מקבלי ההחלטות, תוך הוצאה לפועל של חוקים ותקנות התואמים את המציאות בשנת 2021 בואכה 2022, ושיתוף ציבור הקבלנים בקבלת ההחלטות באופן אמיתי, יוכלו לשים קץ לתופעה הכאובה זו. 

*כותב המאמר הינו עורך-הדין אלדן דנינו, מומחה לבטיחות ואחריות תאגידית בענף הבנייה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות