banner
יפרח בן צבי // צילום: שי אפגין
יפרח בן צבי // צילום: שי אפגין

מה הקשר בין גרטה טונברג לעיצוב קולקציות ממוחזרות?

"בעוד תכנון ערים אקולוגיות דורש התייחסות הוליסטית מורכבת וכלל-מערכתית בהיבטים התכנוניים, החברתיים, הכלכליים והטכניים, יצירת פרטי עיצוב ממוחזרים פשוטה בהרבה כך שמותגים ומעצבים רבים בוחרים להפיק קולקציות ממוחזרות כמוטיב מרכזי ביצירתם

יפרח בן צבי // צילום: שי אפגין

"גרטה טונברג אומנם הופכת ממש לנגד עיננו לסמל אך היא לא הראשונה לשים את את המשבר האקולוגי במרכז התודעה. עוד הרבה לפני שנולדה,  בשנת 1987 קבע דוח ברוטלנד (דוח הועידה העולמית לסביבה ופיתוח) כי נדרשת תכנית להבטחת מילוי צרכי העתיד ללא סיכון יכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם הם", אומרת ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת ביה"ס ללימודי עיצוב פנים,  "מספר שנים לאחר מכן, ב-1992, עוד טרם כניסתו לאחת המשרות המשפיעות בעולם, הוציא סגן נשיא ארה"ב לשעבר אל גור את ספרו  'כדור הארץ על כף המאזניים –אקולוגיה ורוח האדם'  Earth in the Balance: Ecology and the Human Spirit. הספר, שהיה לרב מכר, סימל את תחילתה של מגמה שמאז הולכת וגוברת, בעיקר על ידי חקיקה וסדרת מהלכים, בהיבטים שונים, לצמצום זיהום האוויר ובכללם בניה ירוקה המכונה גם בנייה בת-קיימא".

צילום: שי אדם
צילום: שי אדם // LAMINAM

לדברי ברזין, השינוי מתחיל מלמטה: "ביותר ויותר בתים ברחבי העולם פעולת המחזור הפכה לחלק אינטגרלי משגרת היום, רבים נמנעים מלהשתמש בכלים חד פעמיים ושוקלים פעמיים לפני שהם רוכשים רהיט חדש במקום לשדרג את זה הישן. ניכר כי חברות בתחום הבניה והעיצוב, וכן אדריכלים ומעצבים מצטרפים למאבק ומציעים פתרונות ירוקים ואקולוגים החל מתכנון ערים אקולוגיות ועד לפריטי עיצוב ממוחזרים. 

"בעוד תכנון ערים אקולוגיות דורש התייחסות הוליסטית מורכבת וכלל-מערכתית בהיבטים התכנוניים, החברתיים, הכלכליים והטכניים, יצירת פרטי עיצוב ממוחזרים פשוטה בהרבה כך שמותגים ומעצבים רבים בוחרים להפיק קולקציות ממוחזרות כמוטיב מרכזי ביצירתם. אנחנו נחשפים יותר ויותר לחללים קונספטואליים ולרהיטים ממוחזרים או כאלה המשלבים חומרים ממוחזרים שיש מאחוריהם היסטוריה ואמירה. רבים בוחרים ליצור עיצוב חדש שיש בו נדבכים היסטוריים ובכך יוצרים חללים שיש בהם ערך מוסף. במדינות כמו פולין, אוסטריה וגרמניה שיש בהן מבנים היסטוריים נטושים רבים, קיימת תעשיית פירוקים של ממש: מזרקות, בריקים, רצפות עץ, חלונות, דלתות וכל פריט אחר שיכול לשמש כאלמנט אדריכלי או בפרויקט חדש. בחלק מהמקרים הם ישולבו AS IS, ללא כל רסטורציה וכאן בדיוק טמון חנם".  

גולדשטיין גלרי טפט // יח"צ
גולדשטיין גלרי טפט // יח"צ

"עם או בלי קשר לקיימות, תפישת המגורים המודרנית מבקשת לשלב בין ערכים מגוונים וקשה כיום למצוא פרטי עיצוב שאין מאחוריהם ערך מוסף. כולנו מחפשים פריטים שלצד האסתטיקה יספקו ערך מוסף וזוהי סיבה נוספת שהמוצרים אקולוגיים או הסמי- אקולוגיים זוכים להצלחה.  "דוגמה לכך הוא המגוון ההולך ומתרחב של של חיפויי קיר שעשויים מ-100 אחוז חומרים טבעיים", מסבירה שרית גולדשטיין, מנהלת השיווק של חברת גולדשטיין גלרי טפט.  לדבריה, "השימוש בחומרים טבעיים על גבי קירות הוא ממש לא המצאה חדשה והחל לפני מאות שנים במזרח הרחוק (ובפרט בסין וביפן) בתקופה בה בתי המלוכה חיפשו חומרים מיוחדים שיעשירו את נראות החלל. החומרים הזמינים ביותר עבורם היו הקש והבמבוק שנארגו על נול בבתי מלאכה שהוקמו לשם כך במיוחד ואותה שיטה משמשת אותנו גם היום. את הקש (לרוב קש אורז) קוצרים, חותכים בגדלים ובפריסות שונות (לעיתים כחוטים, לעיתים כפלחים) אותם טווים  בנול בפסי רוחב עבים או דקים (בהתאם לדוגמה שנרצה ליצור) ובפסי האורך מעבירים חוט משי, גם הוא טבעי. גב חיפוי הקיר, שמחזיק את כל הקונסטרוקציה הזאת, הוא נייר האורז. תוצר 100% טבעי שמיוצר בעבודת יד".

גולדשטיין גלרי טפט // יח"צ
גולדשטיין גלרי טפט // יח"צ

ובטבע, כמו בטבע, המראה של כל חיפוי שונה מהאחר שכן הצבעוניות והמרקם של החומרים משתנה בהתאם לשדה הספציפי בה גדלו ואפילו השעה המדויקת בה נקצרו: "צבעם של אלה שנקצרו בבוקר שונה משל אלה שנקצרו בערב", מסבירה גולדשטיין. "במשך השנים הוכנסו לשימוש גם צבעיים טבעיים עמם צובעים את נייר האורז שמהווה את התשתית האחורית של חיפוי הקיר, זאת על פי האפקט המבוקש, וכן טכניקות צביעה של הקש עצמו". 

לצד שני החומרים הללו החלו לככב שלל חומרים טבעיים מפתיעים נוספים כמו אבני מיקה, בדי רפיה, אם הפנינה ואפילו קליפות עצי בננה ממוחזרות. "הרעיון הוא להשתמש בחומרים מבלי להזיק לסביבה ולהשתמש בחומרים שהטבע משיל באופן עצמאי כך למשל קליפות העץ", מוסיפה גולדשטיין.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות