banner
רוני בריק //צילום: מרסלו
רוני בריק //צילום: מרסלו

"איפשהו אחרי הבחירות, השר כחלון איבד את הדרך"

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, הזהיר את אנשי ענף הנדל"ן: "הישמרו ושמרו היטב על הבית ועל העסק שלכם"

"מחיר למשתכן בצורתה הנוכחית היא תוכנית בנייה גוססת", כך פתח הבוקר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק את הופעתו במפגש השנתי המקצועי של ענף הבניה והתשתיות, שמקיימת התאחדות בוני הארץ בשיתוף עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל.

"זה קורה מפני שחלק ניכר משוק הדיור פועל זמן רב מידי מבלי שמידע ברור על הצורך האמיתי בדירות בכל מקום, היכולת הכלכלית של תושבי כל אזור, מתי יושלמו התשתיות באזור הבנייה, מה היזם או הקבלן יכול להציע בכל מתחם ועוד", הוסיף בריק, "שר האוצר מתגאה על כך שהוא נטרל את גורם היזם-הקבלן אבל מה לעשות – אי אפשר לנטרל את היחיד שבונה באמת ולצפות שהבנייה תמשך".

"איפשהו אחרי הבחירות, השר כחלון איבד את הדרך"
בריק תקף את שר האוצר, ואמר: "שר האוצר סימן מטרה ראויה של סיוע לחסרי דיור. אני משוכנע שכאשר הוא יצא לדרך הוא באמת ובתמים חשב שיוכל לחתוך מחירים בסבסוד קרקע וחשב שיוכל באמת לטפל בכל חסרי הדיור בקדנציה הזו. אבל איפשהו אחרי הבחירות, השר כחלון איבד את הדרך. הרגע שבו שר מפסיק לשמוע לעצות של המומחים ואנשי השטח שבו הוא מטפל – הוא רגע עצוב. כולנו ראינו את זה קורה. כולנו מכירים כבר את הפורמט – באים שרים ומנסים לתקן טעות גדולה אחת עם טעות גדולה אחרת".

"אי אפשר להגדיל ולהגדיל את היקף הסיכון שבו עובדים יזמים וקבלנים"
לדברי בריק, מטרת תוכנית מחיר למשתכן היתה לתקן טעויות שעשתה המדינה, "אך שר האוצר הלך את הצעד הראשון ונעצר. אי אפשר להבטיח שהמחירים ירדו ואז להעלות בעשרות אחוזים את המס על הבנייה, ולהסתיר מידע על הנעשה בשוק, כשהוא לא דומה למה שרוצה השר ולצפות שאנחנו לא נגביר זהירות.

אי אפשר להתעלם מעלייה בלתי פוסקת בילודה ובגירושים בלי להתאים את התכנון ומהירות של הוצאות היתרי הבנייה לשוק. אי אפשר להתעלם מצרכי העיריות שרוצות לקדם התחדשות עירונית ומראשי ערים שחוסמים התחדשות. אי אפשר להגדיל ולהגדיל את היקף הסיכון שבו עובדים יזמים וקבלנים, שמארים למסור דירות בגלל תשתיות חצי אפויות ולצפות שלא נתחשב בסיכון הזה. הציבור הבין שתוכנית מחיר למשתכן לא עובדת יותר בצורה שבה מפעילים אותה. רואים את זה בדיווחים על עוד ועוד ביטולי זכייה וכן, רבותי, רואים את זה בסקרים הפוליטיים".  

"אנחנו הולכים לתקופה של זינוק בעלות תשומות הבנייה"
בריק הרחיב בעניין עליית הסיכון של הקבלנים וציבור רוכשי הדירות בעקבות התנהלות הממשלה, ואמר: "אנחנו כבר נמצאים חודשים בירידה משמעותית בהתחלות הבנייה ואם זה לא מספיק – אז יש סיכוי סביר שנכנס לתקופת בחירות. בכל 6 מערכות הבחירות לכנסת משנת 2001 נרשמה ירידה של 30%-40% בהתחלות הבניה למגורים ובעקבותיה בא זינוק מחיר דירות".  

בנוסף, מזהיר נשיא ההתאחדות: "אנחנו הולכים לתקופה של זינוק בעלות תשומות הבנייה בגלל מחסור עולמי בברזל, וזינוק במחיר חומרי חציבה לבטון וסלילה, שקורא עכשיו לאור כישלון המדינה לייצר תחרות במחצבות. המחלקה הכלכלית של ההתאחדות צופה תוספת בלתי נסבלת של מעל 45 אלף שקל למחיר דירה ממוצעת – בגלל תוספת של עוד ועוד רגולציה ומיסוי. בנוסף, אין לנו ביטחון בכך שמדדי המכירות ומדדי המחירים של הלמ"ס משקפים את השוק בכלל. לזה תוסיפו ויכוחים בין האוצר לבנק ישראל שיכולם להביא לירידת בזמינות המימון לבנייה וחזרה לעליית הריבית על המשכנתאות".

על תחומי הבנייה הציבורית והתשתיות אמר נשיא התאחדות בוני הארץ: "בשנים האחרונות המדינה הפכה את ענף התשתיות והבניה הציבורית לבור שמחסל תעשייה שלמה. שנים הזהרנו, שהמצב בו יחמיר ויהפוך לבעיה שגם של תחום הדיור. הזהרנו ולצערי צדקנו.

"על פי החוק, כשאין תשתית, לא מאכלסים דירות. המדינה התעלמה מהחוק שנים. אנחנו, הקבלנים,  בונים ממש עכשיו עשרות אלפי דירות בשכונות חדשות, חלק לא מבוטל מהן ימסרו באיחור, אם לא תשונה לחלוטין התמונה בתחום התשתיות והבניה הציבורית".

בסיום דבריו קרא בריק לאנשי הענף להיזהר: "הישמרו ושמרו היטב על הבית ועל העסק שלכם. כלכלו צעדיכם והיעזרו בנו כדי לסמן סיכונים ולהימנע מהם".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות