banner
עו"ד אלדן דנינו // תומר שלום, סטודיו תומאס
עו"ד אלדן דנינו // תומר שלום, סטודיו תומאס

הבטיחות באתרי הבנייה של ההתחדשות העירונית לפני הכל!

כדי שקריסת מבנים באתרי בנייה לא תהפוך לחרב פיפיות על כל מלאכת ההתחדשות העירונית, טוב יעשו מקבלי ההחלטות, שבטרם יחליטו על מדיניות חדשה בכל הקשור להתחדשות עירונית, ייקבעו כללי ברזל בכל נושא הבטיחות

עו"ד אלדן דנינו 10.10.2021

באופן טבעי הפכו שתי קריסות הבניינים שהיו במהלך החודש האחרון, אחד בחולון והשני ברעננה, אבן דרך חשובה לקראת קבלת החלטה, הן ברמה הממשלתית והן המוניציפאלית, לקדם התחדשות עירונית כוללת במאות ואולי אף אלפי אתרי בנייה.

כאזרח ישראלי מן השורה אני בהחלט סבור שזוהי שעת האפס לקבלת החלטה שכזו, מה שיביא בטחון למאות אלפי ישראלים המתגוררים בבניינים מטים לנפול, ללא ממ"ד או מקלט תקני לרפואה, יביא להגדלה משמעותית של היצע הדיור באיזור הביקוש, שלא לדבר על מיצוי זכויות בנייה.

אולם, וזה אולם גדול, לא ראיתי במהלך החודש האחרון, ובכלל, כל קורא לא באמצעי התקשורת ולא בקרב מקבלי ההחלטות, שמתייחס ל"סוס הטרויאני" הצפוי לכולנו בהמשך הדרך: איך נשמור על הבטיחות של אותם עובדים ושל אותם אלה שיהיו בקרבת אלפי אתרי בנייה שיצוצו כפטריות לאחר הגשם?

הסטטיסטיקה אינה משקרת: אם כיום נהרגים, רחמנא ליצלן, בממוצע כ-40-50 עובדים באתרי בנייה מידי שנה, ועוד מאות רבות נפצעים קשה והופכים לנכים, שלא לדבר על הנזק הכלכלי העצום לשוק הנדל"ן בפרט ולמשק הישראלי בכלל, מה יקרה בתרחיש לפיו יוכפל מספר  אתרי הבנייה תוך תקופה קצרה ביותר?

ויתירה מכך: הלא רוב רובם של אתרי הבנייה החדשים יהיו ממוקמים בלב ליבן של הערים הוותיקות, בין אם מדובר באתרים המבצעים תמ"א 38/2 ובין אם מדובר באתרי של פינוי בינוי. והלא אתרים אלה יהיו ממושקים לציבור גדול ונרחב, כולל הולכי רגל, רוכבי אופניים, שלא לדבר על שכנים המתגוררים בקרבת מקום.

ומי יצליח, אם בכלל, לפקח על מאות חברות בנייה, חלקן הגדול קטנות ואזוטריות, בכל מה שקשור לנושא אכיפת הבטיחות, זאת שעה שאפילו כיום, עם הרבה פחות אתרי בנייה, משרד העבודה ומנהל הבטיחות הינם חסרי אונים?והמציאות לה אנחנו עדים כיום, בו כל נושא הבטיחות מופקר בידי  פקחים עירוניים חסרי כל יידע בסיסי, מה שגרם כבר במהלך השנה האחרונה למצבים אבסורדיים בהם מחד גיסא חברות שלא עמדו בתקנות הבטיחות לא אותרו, ומאידך גיסא "נענשו" שלא לצורך חברות אחרות שכן עמדו בכך, אולם "טעו" בחריגות איזטריות דוגמת גדר שזזה טיפה מהמקום ועל כך סגרו להן שלא לצורך את אתר הבנייה?

ואיך, אם בכלל, יוכל משרד העבודה,  בכלים המאוד מוגבלים שיש בידיו כיום, להתמודד עם 255 רשויות מקומיות ו-78 עיריות שלכל אחת מהן תקנות וחוקי עזר ומדיניות משלה? והאם מציאות חדשה זו לא תגרום בדיעבד למשק הישראלי ולשוק הדיור לנזקים חומריים וכלכליים עצומים, מה שיעיב בסופו של דבר על הכדאיות הכלכלית של התחדשות עירונית כוללת ובוודאי יאיט מאוד את תהליכי הבנייה, שלא לדבר על חברות בנייה שייסבלו קשות עד כדי הסתבכות שלא לצורך בהליכים פליליים?

על כן, ועל מנת שה"סוס הטרויאני" הזה לא יהפוך לחרב פיפיות על כל מלאכת ההתחדשות העירונית ו"יקלקל את החגיגה", טוב יעשו מקבלי ההחלטות בממשלה, בשיתוף עם מרכז השלטון המקומי, שבטרם יחליטו על מדיניות חדשה בכל הקשור להתחדשות עירונית, ייקבעו כללי ברזל בכל נושא הבטיחות באותם אתרי בנייה חדשים, ויפה שעה אחת קודם!

*כותב המאמר, אלדן דנינו, הוא עורך-דין מומחה לבטיחות בבנייה ולאחריות תאגידית

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות