banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

בעקבות תזכיר תמ"א 38: "פקידים לא מבינים מה זה להיות יזם או קבלן"

גם עוד בטרם התכנית החדשה הרווחנו מעט, ממש מעט, זאת באותם פרויקטים מעטים של תמ"א 38 שכן זכו לאחר סאת ייסורים לצאת לדרך. ועכשיו, לאחר שתכנית משרד הפנים יצאה לאור, לא נרוויח אגורה ולא ניגש לפרויקטים // דעה

מישהו מהקוראים יודע במקרה מה מקור המונח "ביורוקרטיה" בו אנחנו נוהגים להשתמש בבואנו להתלונן על אותה פקידות מיותרת שמטרטרת אותנו יומם וליל?

ובכן, קצת היסטוריה: במאה ה-17 היה בצרפת מלך חכם בשם אנרי ה-4. אנרי, שרצה מאוד לאחד את צרפת מפולגת תחת מערכת שלטונית אחת, מינה בכל מחוז ומחוז פקידים ממונים על ידי השלטון המרכזי (entendents) ואותם פקידים ישבו בלשכה הדורה עם מפת לבד ירקרקה (bureau) ומכאן המילה ביורוקרטיה.

אולם, וזה אולם גדול, הגולם, כידוע, קם על יוצרו והביורקרטיה הפכה ברבות השנים ממילה חיובית למילת גנאי. נזכרתי בכך כשקראתי את תכנית משרד הפנים להמשיך את תכנית תמ"א 38, זאת לאחר שאותו משרד בדיוק סתם על תכנית זו את הגולל, באמצעות מנהל התכנון, מזכירה לי מאוד את ריקוד הצעד התימני, צעד אחד קדימה, שני צעדים אחורנית. 

לפרוטוקול: התכנית החדשה לא רק שלא תאפשר את המשך התמ"א, אלא תביא למות נשיקה לרוב רובם של הפרויקטים המצויים כיום על המדוכה, זאת מהטעם הפשוט שתהפוך אותם ללא כלכליים כלל ועיקר.

עיקר הגזירות החדשות בתכנית זו, הן האפשרות שהוענקה לעיריות ולרשויות המקומיות להקצות קומה שלמה לטובת מסחר, בכל פרויקט ופרויקט של תמ"א 38/1 (חיזוק מבנים ללא הריסה) קל וחומר בתמ"א 38/2, שם הרשות המקומית יכולה להקצות למסחר בשתי קומות.

גזירות נוספות, בלתי מובנות בעליל, הינן התקרה של עד 350 אחוזי בנייה נוספים  שיוענקו לקבלנים במסגרת פינוי בינוי, לדוגמא, 175 דירות חדשות בתמורה ל-50 דירות שייהרסו וכן הגבלת אחוזי הבנייה שיתווספו לעד 250 בתמ"א 38/2. 

נושאים קריטיים בחשיבותם עבור הקבלנים דוגמת היטלי השבחה ומימון שטחי ציבור ותשתיות משלימות, לא הוזכרו כלל בתכנית החדשה של משרד הפנים.

לצחוק או לבכות? אם עד היום היוותה ההתחדשות העירונית כ-16 אחוזים משוק הדיור, כלומר כ-8000 דירות מתוך כ-50 אלף דירות חדשות שנבנות מידי שנה, הרי שבהערכה זהירה המספר יירד לכמחצית ואולי אף פחות מכך.

תמ"א 38, לפרוטוקול, יהיה כדאי לבצע רק בעיר תל אביב, היכן שערכי הקרקע יקרים במיוחד. אם עד היום הייתה לקבלנים כדאיות כזו או אחרת גם בגוש דן המורחב, רמת גן, גבעתיים, חולון, בתי ים, ראשון לציון, הרצליה, רעננה וכו', הרי שכיום גם כדאיות זו הלכה בדרך כל בשר.

מה הסיבה, אם כן, להחלטה המשונה הזו? ומדוע, אם כבר משרד הפנים ומדינת ישראל מתחרטים, ובצדק, על ההחלטה הקודמת להפסיק את התמ"א, הם מקבלים החלטה שיש בה הרבה יותר "רע" מ"טוב"?

הסיבה לכך, הינה לטעמי פשוטה בתכלית: מי שמקבל את ההחלטות הללו אינן מפלגות ימין, שמאל, חילונים, דתיים לאומים או חרדים. מי שמקבל אותן הם מפלגה חוצת מפלגות.  הייתי מכנה אותה לעיל "מפלגת הפקידים", פקידים שאינם מבינים מה זה להיות יזם או קבלן, אינם מבינים איזו ויה דה לה רוזה של ביורוקרטיה ותהליכי היתרים אנחנו עוברים בכל פרויקט ופרויקט, וכל הזמן מחשבים כמה הקבלנים האלה מרוויחים.

ובכן, בשורה טובה לי לכל אותם פקידים. גם עוד בטרם התכנית החדשה ומשונה הזו הרווחנו מעט, ממש מעט, זאת באותם פרויקטים מעטים של תמ"א 38 שכן זכו לאחר סאת ייסורים לצאת לדרך, ותוך לקיחת סיכונים כלכליים לא מבוטלים, שלא לדבר על התקפי הלב שהיינו מקבלים לאחר מפגש עם כל ופקיד ופקיד.

ועכשיו, לאחר שתכנית משרד הפנים יצאה לאור, הבעיה ממש נפתרה. אנחנו לא נרוויח אגורה ועל מנת שלא נכנס חלילה, להרפתקאות  מיותרות, פשוט לא ניגש לפרויקטים, למגינת ליבם או לשמחתם של אותם פקידים.

*רוני מזרחי הינו נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות