banner
סנדרה חליוה // צילום: דניאל אלסטר
סנדרה חליוה // צילום: דניאל אלסטר

"אני רוצה לדמיין את האנשים שמולי רוקדים בבית שאני מעצבת"

היא הפכה לבעלת מסעדה בגיל 24, למדה תדמיתנות וספרות צרפתית אבל כבר מאז שהייתה ילדה היא ידעה שנולדה להיות מעצבת פנים. ראיון אישי עם המעצבת סנדרה חליוה לרגל ספרה החדש שיוצא לאור, אותו כתבה אורלי רובינזון

תמונה: סנדרה חליוה // צילום: דניאל אלסטר

מאת: עומר רון

מעצבת הפנים סנדרה חליוה משיקה בימים אלו ספר עיצוב ייחודי בשם of interiors SENSE אותו כתבה אורלי רובינזון, העומדת מאחורי עשרות ספרי עיצוב מצליחים שהפכו לשם דבר. הספר, אשר ייצא לאור בחודשים הקרובים, כולל פרויקטים ייחודיים בעיצוב פנים פרי עבודתה של חליוה, ומציג שפע עיצובי רב, מדירות ובתים פרטיים ועד חנויות ובתי עסק, הכל בטביעת האצבע הייחודית לה. "החלטות טובות מביאות תוצאה שמענגת את העין", היא אומרת. אך לא רק את העין הן מצליחות לענג, בעבודותיה היא מצליחה להביא גם את הלב אל מרכז החלל, וזאת הרבה בזכות אותו חוש שישי, שלדבריה קיים אצל כל מעצב פנים טוב, משם גם מגיע שמו של הספר – חוש.

מתוך ספרה של סנדרה חליווה בהוצאת אורלי רובינזון // צילום: שי אדם
מתוך ספרה של סנדרה חליווה בהוצאת אורלי רובינזון // צילום: שי אדם

עיצוב שבא מהבטן
היא גדלה בבית שכולו אסתטיקה, עיצוב ותכנון, אמה מעצבת פנים ואביה מתכנן כבישים, שם ינקה את אהבתה הראשונית ליופי, ועיצוב הפך מיד לטבע שני ודרך חיים עבורה. שנים רבות היא עיצבה חללים ובמקביל נגעה בתחומים שונים ומגוונים, למדה ספרות צרפתית ובהמשך תדמיתנות בשנקר, שם למדה כיצד לתכנן בגד, בדומה לחלל. הפרויקטים שלה מדויקים והסגנון האלגנטי עובר בכולם כחוט השני. "כבר בתור ילדה השיק האירופאי-הצרפתי מאוד השפיע עליי" היא מתארת "המראה האלגנטי והקלאסי מאפיינים אותי עד היום, ואני מתבלת בהם כל פרויקט שלי. בניגוד למה שרבים חושבים, אלגנטיות לא חייבת להיות מופרזת או "אוליגרכית", היא יכולה להתקיים גם בדירת 3 חדרים. אלגנטיות היא לא השתקפות של כסף, כל החוכמה היא לדעת לצקת את הערך המוסף הזה ללא קשר לתקציב. ההרגשה המזמינה היא לא פונקציה של כסף- צריך לדעת לאזן, ליצור את הפרופורציות הנכונות, השילובים הנכונים".

כמו עיצוביה, גם סיפור חייה עשיר ושזורות בו חוויות שיספיקו לשלושה אנשים גם יחד. כך למשל, כסטודנטית אמיצה שחלמה על מסעדה צרפתית, החליטה לקחת הזדמנות עסקית בשתי ידיים ובגיל 24 מצאה את עצמה כבעלים של מסעדה צרפתית בה מלצרה קודם לכן. את משרד העיצוב הרשמי שלה הקימה לפני 7 שנים, על אף שבפועל היא מעצבת כבר עשרות שנים. "מרוב שאהבתי את זה, לא ראיתי בזה עבודה, ראיתי בזה אהבה" היא אומרת. "כל המקצוע של עיצוב הפנים התפתח מאוד בעשור האחרון. לפני 25 שנה מעטים היו האנשים ששכרו את שירותיו של מעצב פנים, כמו שפעם לא היה נהוג לקחת מפיק חתונות, והיום זה הפך למאסט. לשמחתי היום יש חשיפה גדולה מצד הקהל, אנשים נחשפים למה שקורה בעולם בזכות הרשתות החברתיות, האינסטגרם, הפינטרסט, הם הרבה יותר מבינים ומגובשים, ומתוך הצורך הזה, העולם של עיצוב הפנים חווה פריחה ועלייה מתמדת, מה שגרם לי להבין שזה הזמן שלי לפעול ולהיות על הבמה במלוא העוצמה".

עיצוב: סנדרה חליבה - מתוך ספרה החדש בהוצאת אורלי רובינזון // צילום: שי אדם
עיצוב: סנדרה חליבה – מתוך ספרה החדש בהוצאת אורלי רובינזון // צילום: שי אדם

מקורות ההשראה שלה מגוונים, ומקור כולם כמעט בתחושות ובקשת הרגשות שעוברת בנו כאשר אנו נכנסים לתוך חלל או עולים בגרם מדרגות. את כל אלו היא יוצקת אל תוך חלליה המוקפדים, המעוצבים בחתימת ידה המשלבת סימטריה וקומפוזיציות מעניינות, משחק מרתק בין ניגודים כמו ישן אל מול חדש וכהה לצד בהיר. כשבכולם ניכרת תחושת זוהר, יוקרה ואלגנטיות.

"אני מעצבת אמיתית, אני חיה נושמת עיצוב. אני חיה באקסטזה ולא על הקרקע, כל הזמן מדמיינת ורוצה ליצור את הדבר הבא. אין לי מנוח ואני נמצאת כל הזמן בחקירה- אמנות, תרבות, צבעים, טעמים, אני רוצה לספוג עוד ועוד מהעולם הזה, והוא אינסופי", היא עונה כאשר היא נשאלת על תהליך העבודה שלה, "האנשים שהצליחו במהלך ההיסטוריה הם לא אלו שקיבלו הכל על מגש, אלא אלה שלמדו עוד ועוד, ולכן אני חושבת שמעצב טוב חייב לבוא בלי אגו, אלא ממקום נקי שמבין שתמיד יש מה ללמוד ולאן להתפתח. אצלי אין אגו בפרויקטים, אני באמת מאמינה שהצלחה של פרויקט היא לא הצלחה של איש אחד אלא של כל מי שנגע בו במהלך הדרך, וגם הלקוח הוא חלק מהצוות. אני לומדת דברים מהלקוחות שלי. חווית החיים שלהם מעניקה לי ניסיון- אני נכנסת למשפחה ורואה איך היא חיה ולוקחת מזה הלאה איתי גם לפרויקטים הבאים. זו למידה אינסופית. חשוב לי להקשיב להם ולהבין, לחשוף אותם בפני השראות, חומרים, טעמים, סגנונות ולראות מה מדליק אותם. אני לא מכתיבה קצב מסוים מההתחלה אלא בונה אותו בהתאם לדיירים, חשוב לי להקשיב. אני רוצה לדעת באמת מה הם צריכים ורוצים, אני תמיד אומרת שהבית הזה הוא החלום שלהם, לא שלי", היא מסבירה.

ללכוד את האקס פקטור
על ספרה שרואה אור בימים אלו היא מדברת בעיניים נוצצות, בשטף מתרגש ובלתי פוסק. "הספר הזה טומן בחובו הרבה מעבר לאסופה של הפרויקטים הספציפיים הללו" היא מסבירה, "הוא מהווה מסע לתוך העולם שלי, שכולו שיר אהבה לעולם העיצוב ומצליח ללכוד בתוכו את ה-DNA העיצובי שלי ושל החללים שאני יוצרת. הרעיון שמאחוריו הוא לא להראות קטלוג של פרויקטים, כי את זה אפשר לראות גם ברשת, הרעיון הוא לראות את הערך המוסף שיש לי בעיצוב פנים, את החותמת האישית שלי, לחלוק ולהעביר הלאה את הרגע החמקמק הזה בו אתה מצליח לגרום למקום להיות כזה שאי אפשר להתעלם ממנו. רציתי להראות מהו האקס פקטור הזה שאי אפשר לשים עליו את האצבע, להסביר אותו במילים או לקנות אותו בכסף. שנים חלמתי להוציא ספר, לא ממקום פרסומי או מיתוגי, אלא מתוך האהבה האמיתית שלי לעולם הזה. אני קוראת כל החיים ספרי עיצוב ושואבת מהם השראה, והיה לי חלום להביא את הדברים שלי, ללמד ולהראות מה אפשר לעשות, וגם לתת מקום של כבוד לחיבור הבלתי אמצעי שלי עם אנשים". היא אומרת. החיבור עם אורלי רובינזון שעשרות ספרי עיצוב מצליחים באמתחתה, היה אך טבעי, היא מעידה. "ידעתי תמיד שאני רוצה לעשות את זה עם אורלי, זה היה מתבקש וברור לי. אורלי מאוד מנוסה, מבינה ומוערכת בתחום, ועם זאת, היא מתייחסת אליי כמו שאני מתייחסת ללקוחות שלי, לא באה ממקום של אגו, למרות שיש לה המון ניסיון. לאורך כל התהליך הרגשתי שהיא מקשיבה לי, ונותנת לי את המקום ואת הבמה בספר".

עיצוב פנים סנדרה חליבה // צילום: שי אדם מהספר SENSE בהוצאתה של אורלי רובינזון
עיצוב פנים סנדרה חליבה // צילום: שי אדם מהספר SENSE בהוצאת אורלי רובינזון

בגיל 45 אני יכולה לתכנן בית יותר טוב משהייתי יכולה בגיל 25
הלקוחות שלה הם ברובם קהל בוגר שזהו ביתם השני או השלישי, ומכאן גם מורכבותם של הפרויקטים, שחלקם עתירי תקציב ובהתאם דורשים התייחסות מיוחדת וטיפול בכל פרט. הבשלות וניסיון חייה העשיר מאפשרים לה לחוות את החללים ברמה אחרת ואישית יותר, היא מסבירה. "כאשת משפחה, אמא לילדים, שחיה בבית, מבשלת, מארחת, מנקה, אספתי שק של תובנות על החיים בבית, מה חשוב שיהיה בו, מה עלולות להיות נקודות התורפה, אני מגיעה ממקום של ניסיון והבנה אמיתית של החלל הביתי. ככל שאנחנו מתבגרים הפרויקטים הופכים מזוככים, הניסיון המקצועי משתבח עם השנים, עיצוב טוב הוא גם פונקציה של גיל בעיני.

בגיל 45 אני יכולה לתכנן בית יותר טוב מגיל 25, כי חוויתי בית עם משפחה ואני יודעת גם איפה נמצאים הכאבים. בגלל שהלקוחות שלי בונים בתים עם מורכבות גדולה אני חייבת לבוא עם ניסיון אישי לא רק ברמה העיצובית אלא גם התכנונית." לתפיסתה, שירותיות וסבלנות הן שתי תכונות חובה למי שרוצה להצליח בתחום. תהליך העבודה בין לקוח למעצב עובר הרבה מעבר לבחירת ריצוף, או העמדת קירות, תהליך עבודה נכון הוא זה בו כל פרט נרקם מתוך היכרות והבנה של דיירי הבית, בסבלנות אין קץ. היא מסבירה. "מעצב טוב מחזיק חוש שישי, הוא צריך להבין על מה הלקוח חולם לראות בבית שלו ולסמוך על החושים שלו שיביאו אותו לשם, גם אם הלקוח הוא לא יודע להסביר את זה במילים, בדימויים או בצורות. מעצב פנים צריך לדעת להקשיב, להבין, ולא לתפור שום דבר מראש, אלא רק כעבודה משותפת עם הלקוח, לרקום לאט לאט עוד פרט ועוד פרט. צריך להבין שפרויקט הוא לא הממלכה שלנו, אלא של בעלי הבית, הלקוחות משלם לנו ממיטב כספו ואי אפשר לשקר לו או למכור להם חלום שלא יעמוד במבחן המציאות. אני רוצה לשמוע מה יש להם להגיד, מה חשוב להם ומה יושב להם על הלב, אני רוצה לדמיין את האנשים שמולי רוקדים בבית שאני מעצבת."

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות