banner
תהילה ינאי מנכלית משותפת COFACEBDI // צילום צביקה גולדשטיין
תהילה ינאי מנכלית משותפת COFACEBDI // צילום צביקה גולדשטיין

קבלני עפר קורסים בשל הרעה במוסר התשלומים במגזר הציבורי

150 יום לתשלום עבור עבודות עפר במגזר הציבורי, 66% מדווחים על הרעה במוסר התשלומים ועלייה של 64% במספר החברות בסיכון גבוה, כך עולה מסקר CofaceBdi

תמונה: תהילה ינאי // צילום צביקה גולדשטיין

התשלום של המגזר הציבורי לחברות בגין ביצוע עבודות עפר שהוזמנו נע בין 90 ל-150 ימי אשראי, כך עולה מסקר מיוחד שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi בקרב מנהלים בקרב 100 חברות מתחום עבודות העפר.

העלייה בימי האשראי לענף, במיוחד מהמגזר הציבורי, היא אחת מהסיבות לעלייה בסיכון בענף עבודות העפר, ומביא לכך שאחת מתוך 10 חברות בענף נקלעת לקשיים.

מהסקר עולה כי 66% מהמנהלים בחברות העפר מדווחים על הרעה במוסר התשלומים של המגזר הציבורי מזמין העבודה. מספר ימי האשראי המשולמים בממוצע על ידי מזמיני עבודות מהמגזר הציבורי נאמד ב-126 ימים.

כיצד מתבטאת העלייה בסיכון בענף עבודות העפר?

עליה של 64 אחוז במספר החברות בסיכון גבוה

בחברת CofaceBdi מציינים כי חמשת החודשים הראשונים של 2018 נמשכת המגמה שהתחזקה במחצית השנייה של 2017, לפיה חל גידול משמעותי בסיכון של חברות העפר והתשתית, שבא לידי ביטוי בעלייה של 64% במספר החברות שמדורגות בדרגות סיכון גבוהות של 8. כמו כן, חלה עלייה של 20% במספר החברות שמדורגות בדירוג סיכון 9-10 (דירוג הסיכון הגבוה ביותר, שמשמעותו המלצה לתשלום במזומן בלבד ללא אשראי לחברה). העלייה בסיכון הענף מתבטאת בעיקר בהרעה במוסר התשלומים של מזמיני העבודות, ובנוסף לכך ניכר ביטוי במחסור בתקציבים לביצוע פרויקטים, מחסור בכוח אדם ועלויות שכר גבוהות יותר.

כרבע מהמנהלים צופים המשך הרעה בסיכון הענף
כאשר בוחנים את הערכות המנהלים בחברות העפר, נראה שלא רבים מהם אופטימיים לגבי השיפור בשנה הקרובה. רק 30% מהמנהלים הביעו אופטימיות לשיפור במצב הענף בשנה הקרובה, כאשר 24% מהם צופים אף שתחול הרעה בסיכון הענף, והיתר צופים שהמצב לא ישתנה.  

תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, אמרה כי: "מוסר התשלומים בעייתי מביא באופן ישיר לעלייה בסיכון בפעילות חברות, במיוחד בתחום התשתיות. לאחר תקופה של שנתיים שאנחנו רואים חברות ביצוע בענף הבניה קורסות, חברות הביצוע בענף העפר והתשתית מתמודדות גם הן עם קשיי תזרים מזומנים, בעקבות הקשיים בגביית הכספים, כאשר מצד אחד המשכורות וההוצאות משולמות באופן שוטף, אולם הכספים מביצוע העבודות מגיעות לאחר חודשים רבים.

"החברות הגדולות, שיש להן עודפים, מחזיקות ביכולת הישרדות בענף, אך גם זו מוגבלת במידה ולא יהיה שינוי בתנאי התשלום. חברות אלה, לאור תנאי תשלום ארוכים של גופים ממשלתיים, מנשימות ומממנות את קבלני המשנה הקטנים״.

ינאי מציינת עוד כי: ״למדינה בהקשר הזה אחריות חשובה ליציבות החברות, ולא בכדי קודם חוק מוסר התשלומים המסדיר את נושא ימי האשראי, אולם לצערנו ברור לכל שהחוק לא עשה די כדי לטפל בבעיית התשלומים לקבלנים על ידי גופים ממשלתיים והרשויות המקומיות. בימים בהם בניית תשתיות וכבישים היא משימה לאומית לצורך בניית שכונות להגדלת היצע הדיור בישראל, יש לבחון מחדש את הטיפול גם בכל נושא התשלומים כדי שמשימות אלו יוכלו להיות מושלמות בהצלחה ללא עיכובים לאור קריסות קבלני הביצוע״.

גרא קאושנסקי, סמנכ"ל תשתיות ובנייה חוזית בהתאחדות בוני הארץ מציין כי נתוני הסקר אינם מפתיעים: "מדי יום אנו מקבלים בהתאחדות פניות מצד קבלני תשתיות המתקשים לקבל את התשלומים המגיעים להם ממזמיני העבודות. משרדי הממשלה כפופים לחוזה המדף הממשלתי ומחויבים לשלם תוך 38 יום אולם הממשלה נכשלת שוב ושוב במשימתה להחיל את החוזה ואת תנאי התשלום שבו על החברות הפועלות מטעמה, על התאגידים המקומיים ועל הרשויות המקומיות. לכן אנו נתקלים מדי יום במקרים אבסורדים שהקבלן מקבל את התשלומים באיחור של חודשים רבים ולעיתים גם מעל לשנה .

לא ברור לי מדוע הממשלה שתפקידה להשריש תרבות של מסחר הוגן ועמידה בהתחייבויות היא זו שיוצרת את התרבות המכוערת של הפיכת הקבלנים הישראלים למממני פרויקטים. תרבות קלוקלת זו מחלחלת כלפי מטה ומשפיעה גם על התשלומים לקבלני המשנה לספקים ולעובדים והיא אחת הסיבות לקריסת קבלני תשתיות בשנים האחרונות. לתופעה יש השפעה גם על תחום המגורים כאשר פרויקטים לא מסתיימים בזמן ואנו רואים שכונות חדשות שהבניינים כבר בנויים אבל הם ממתינים להקמת התשתיות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות