banner
אפי מגן // צילום: איציק חנוכה
אפי מגן // צילום: איציק חנוכה

הטעות של יזמי ההתחדשות שתשאיר את הדיירים עם נזק של מאות אלפי שקלים

עם המעבר לשימוש המוני במכוניות חשמליות הולכת ומתבהרת בעיה קשה בענף ההתחדשות העירונית: 5% בלבד ממתקני החניה כוללים אפשרות לטעינה חשמלית, שאותה לא ניתן להוסיף בדיעבד. כך צפויים אלפי בעלי דירות למצוא עצמם בתוך מספר שנים עם מקום חניה לא רלוונטי

אפי מגן 09.01.2022

בשנת 2021 חל המפנה שרבים ציפו לו – נרשם  זינוק של מאות אחוזים בהיקפי הרכישה של מכוניות חשמליות והיברידיות. גם מגמת הבנייה וההתחדשות העירונית התגברה, והיה מצופה כי השתיים ישתלבו. עם זאת, נראה כי רוב יזמי ההתחדשות העירונית לא מזהים את המגמות האלו, ונוטים לבחור מתקני חניה שאינם מאפשרים טעינה חשמלית, ואשר בתוך שנים ספורות כבר לא יוכלו לשרת חלק גדול מבעלי הדירות.

על פי נתוני רכישת המכוניות החדשות בישראל אשר מפרסם משרד התחבורה, המעבר לשימוש המוני במכוניות חשמליות כבר כאן: עד לסוף 2021 ייחצה רף 10,000 המסירות של מכוניות חשמליות (לעומת 1,241 בלבד ב-2020), ובמקביל חל גידול חד גם בביקוש למכוניות  עם מנוע היברידי נטען (פלאג-אין). על פי כל התחזיות, מדובר במגמה שרק תלך ותתעצם, כאשר החל מ-2030 צפוי איסור ייבוא ומכירה של מכוניות בעלות מנוע בנזין.

השינויים בהרגלי הצריכה והמעבר לשימוש באנרגיה ירוקה הם אמנם חדשות טובות מבחינה סביבתית, אך לצד זאת הולכת ומתבהרת בעיה קשה בענף ההתחדשות העירונית, ובעיקר בפרויקטים במסגרת תמ"א 38. בעוד שמספר המכוניות  החשמליות  הולך ועולה, ממשיכים רוב היזמים הפועלים בענף להזמין מתקני חניה שאינם מותאמים לזמנים המשתנים, ואינם מאפשרים טעינה חשמלית. בעיקר אמורים הדברים לגבי מתקני חניה אוטומטיים ("חניות רובוטיות"),  בהם לא ניתן להוסיף את פונקציית הטעינה בדיעבד. 

חשוב לציין כי אין מדובר בשלב ההתקנה בלבד. יזם המעוניין בחניון רובוטי בעל טעינה חשמלית חייב לקחת זאת בחשבון כבר בשלב התכנון, שכן תשתית מערכות החשמל של הבניין צריכה להיות מתוכננת בהתאם. 

נכון להיום, 5% בלבד ממתקני החנייה האוטומטיים המותקנים בשוק כוללים אפשרות לטעינה חשמלית. מדובר בנתון מטריד שמשמעותו היא כי אלפי הדיירים המתגוררים באותם בניינים ייאלצו להסתמך על חניה ללא אפשרות טעינה לפחות ב-25 עד 30 שנים הבאות, אורך החיים הממוצע לחניה אוטומטית. הסיכוי לשינוי מרגע התקנת החניון הוא אפסי, שכן החלפת החניון ומערכות החשמל לאחר שכבר הותקנו תצריך הוצאה של מיליוני שקלים מצד דיירי הבניין, ולכן ספק רב אם יבצעו את המהלך.

ההשלכות להיעדר אפשרות טעינה ברורות: לא רק סבל ועוגמת נפש שייגרמו לדיירים עצמם, כי אם פגיעה של ממש בשווי הדירה שבבעלותם, אשר במציאות העתידית שבה רוב המכוניות על הכביש הן חשמליות, תיחשב לדירה "בעייתית".

לאור כל זאת, אני קורא ליזמים המקדמים פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית, בייחוד כאלו הכוללים חניונים אוטומטיים, לפעול כבר היום למען רווחת הדיירים בעתיד, ולתכנן מערכות חניה המאפשרות טעינה חשמלית. אם לא יעשה כך, עלול המתקן להפוך ללא רלוונטי ולא שמיש בתוך שנים ספורות, מצב שמשמעו נזק בשווי עשרות עד מאות אלפי שקלים לדירה.

*הכותב, אפי מגן, מכהן כסמנכ"ל ההנדסה של חברת פרומוט מתקני חניה

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות