banner
ארכיון תמ"א 38 // צילום: מגדילים
ארכיון תמ"א 38 // צילום: מגדילים

מכה נוספת לתמ"א 38: לא ינתנו היתרי בנייה מכוח תמ"א 38 בקרבת המטרו

לאחר שלושה חודשים של "מריחת זמן", המועצה הארצית החליטה לחסל פרויקטיי תמ"א 38 הממוקמים עד 300 מטר מתחנות המטרו. בענף מגיבים בזעם: "החלטה קטגורית גורפת שעלולה לעלות בחיי אדם"

לאחר שבחודש אוגוסט השנה, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה "שלא להחליט" בסוגיית אישורם של פרויקטיי תמ"א 38 בסביבת המטרו, קרי, קבעה שלא יוטלו מגבלות גורפות על הוצאת היתרים לתמ"א 38 עד לבחינת ההמלצות שהוגשו לפניה מול הוועדות המחוזיות לצד "איסוף נתונים" כהגדרתה, מסתבר כעת כי היה מדובר ב"מריחת זמן" או כמו שאוהבים להגיד אצלנו "כסת"ח". 

בפועל, לאחר "הבדיקה" האמורה, המועצה אישרה את המגבלות וקבעה תנאים לקידום היתרים מכוח תמ"א 38 בתחום תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70). 

על פי ההחלטה, בתחום מרחב הליבה במרחב המיידי, כ-50 עד 100 מטרים מהכניסות לתחנות המטרו לתחנות המטרו – לא יינתנו היתרי בניה מכוח תמ"א 38. גם בתחום הטבעת הראשונה , כ-300 מ' מתחנות המטרו – לא יינתנו היתרים, אלא רק לאחר אישור יו"ר ועדה מחוזית ומתכננ/ת מחוז ובנוסף לזאת, "לאחר שמהנדס הוועדה המקומית בחן כי אין בהיתר כדי לפגוע באפשרות לתכנון מתחמי בראיה כוללת בדגש על עוצמות בניה, וקישוריות", כדבר ההחלטה. בתחום הטבעת השנייה, 300 מ' ועד 800 מ' מתחנת המטרו – לא יוטלו מגבלות.

עמית גוטליב, יו"ר ועדת התחדשות עירונית בארגון הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים // צילום: פוטו מרסלו
עמית גוטליב, יו"ר ועדת התחדשות עירונית בארגון הקבלנים בתל אביב יפו ובת ים // צילום: פוטו מרסלו

עמית גוטליב, יו"ר ועדת התחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, הגיב להחלטה, ואמר כי: "מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת שבה, לאור דרישות כספיות של העיריות, מחליטה המדינה למנוע פעילות מצילת חיים של דיירי בתים ישנים, לא ממוגנים, שנמצאים היום בסכנת חיים. היא עושה זאת בזמן שברור לכל כי יעברו שנים רבות עד שתאושר ותחל הקמת המטרו, אם בכלל. מדובר בהתנהלות מהסוג שבבוא היום תגיע לוועדת חקירה. במקום שתועיל המדינה להכניס את היד לכיס ולתמוך בפעילות ההתחדשות העירונית, כבר עכשיו ברור שהיקף התושבים שיישארו ללא הגנה והיקף דורשי הדירות שלא יזכו לדירה שהיתה אמורה לקום במסגרת זו – יעמוד על מאות אלפי בני אדם".  

עם זאת, נקבע כי מגבלות אלו לא יחולו על היתרים שהוחלט לאשרם עד למועד ההחלטה שהתקבלה היום. וכן על בקשות לחיזוק מבנה מפני רעידות שאינה כוללת תוספת בניה, על תחום ההנגשה ועל היתרים מכוח תכניות שתואמות במלואן לתמ"א 70.

צבי שוב // צילום: ליאת מגדל
צבי שוב // צילום: ליאת מגדל

עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה, מציין כי: "בעידן שבו בתים ישנים קורסים, החלטה קטגורית גורפת על איסור בנייה עלולה לעלות בחיי אדם. גם אם ההיגיון מוצדק וברור לכל שיש לקדם פרויקטים גדולים ולא לאפשר תמ"אות בודדות בתוואי המטרו, יש לזכור כי יעבור זמן רב עד שהמטרו אכן ייצא לדרך, ולמצוא פתרון שיחריג בניינים מסוכנים שתושביהם לא יכולים לחכות שנים ארוכות, כדוגמת אישור פרטני למקרים קריטיים בדומה למה שהוחלט לגבי פרויקטים בטווח של 100-300 מטר מהתוואי".

דקלה מוסרי // צילום: דקלה שי
דקלה מוסרי // צילום: דקלה שי

מנגד, נשמעו גם עמדות מתונות יותר. עו"ד דקלה מוסרי טל, מבעלי משרד מוסרי, טל- עורכי דין ויו"ר ועדת ערר מחוז חיפה לשעבר, אומרת כי: "בהשוואה להצהרה המקורית שדיברה על הקפאת תמ"א 38 בכל תחומה של תמ"א 70 הרי שמדובר במתווה מאוזן. אישור היום של בניינים בני 6-8 קומות באזורים שבעתיד ניתן יהיה לבנות בהם מגדלים רבי קומות אינו נכון לטווח הארוך. נכון שיש כרגע בעלי דירות ויזמים שנפגעים מההחלטה אבל הם צריכים לקחת בחשבון גם את ההזדמנויות שתמ"א 70 מייצרת ולבחון כיצד הם יכולים לחשב מסלול מחדש ולנסות להתארגן לתוכניות מתחמיות שיכללו הרבה יותר זכויות. למרות שתמ"א 70 עדיין בהליכי הכנה, בוועדות המחוזיות כיום כבר מודעים לעקרונות וניתן להעזר בהן כדי לייצר תוכניות מיטביות". 

יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, מסר כי: "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים. בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל אשר מבוסס על מודל "נושם" ודינאמי אשר מאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".

רפי אלמליח ושלומי הייזלר // צילום: לע"מ
רפי אלמליח ושלומי הייזלר // צילום: לע"מ

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, מסר כי: "תמ"א 70 נותנת מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעשורים הקרובים למטרופולין תל אביב, התוכנית בהובלת מינהל התכנון מייצרת את הקשר הישיר בין התחבורה הציבורית למרחב האורבני הסובב אותה, הדיון שנערך היום מקדם את פרויקט המטרו צעד נוסף קדימה".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות