banner
שלומי הייזלר // צילום: דרור סיתהכל
שלומי הייזלר // צילום: דרור סיתהכל

המועצה הארצית לא קיבלה את ההמלצות לעצור את תמ"א 38 בסמוך למטרו

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה שלא להטיל מגבלות גורפות על הוצאת היתרים לתמ"א 38 – בעוד חודשיים ובהתאם לנתונים שייאספו על תוכניות קיימות יוחלטו הצעדים הבאים

המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות עו"ד שלומי הייזלר, דנה הבוקר בתוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) והחליטה להעביר אותה להערות והשגות הועדות המחוזיות. בתוך כך, כזכור, בשבוע שעבר המליצה הולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים), להטיל מגבלות על היתרים לתמ"א 38 בטבעת הראשונה, במרחק של כ-300 מטרו מהתחנות, ולבחון מתן היתרים לגבי הטבעת השנייה. בנוסף, הומלץ לקבוע מגבלות ותנאים לסעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה במקומות שבהם מעוניינים לקדם תוכניות מפורטות, כל זאת במטרה שההיתרים הבאים לפרויקטים נקודתיים כגון תמ"א 38 לא יפגעו בתכנון המפורט או במילים אחרות העדפת מתחמים על פני חיזוק הבניין הבודד בתמ"א 38. 

אלא שהייזלר לא קיבל את ההמלצה הגורפת, וסבר כי יש לייצר מנגנון גמיש, שיאפשר לבחון את התוכנית לגופן. לצורך כך יאספו תוך 45 יום נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ונתוני הרשויות המקומיות אודות תוכניות רלבנטיות. יו"ר מטה התכנון, שלומי הייזלר, התייחס לדברים, ומסר כי: "אני בטוח שנצליח להגיע למנגון יעיל ומוסכם שיפתור את סוגיית ההתחדשות העירונית".

"ההחלטה היא למעשה לקבל את כל הנתונים שיאפשרו ליצר מנגנון גמיש במידת הצורך, זאת תוך 45 יום", כך אמר היום ל"מגדילים" גורם בכיר המעורב בדיונים, שהסביר כי: "המטרה היא לאפשר מתן היתרים במקרים המתאימים, כגון בניין שבסכנת קריסה, בניין עם הרבה יחידות דיור שחבל לעכב או תוכניות שכבר בשלות. הרעיון הוא שיהיה שיקול דעת, יהיו איזונים".

עוד הבהיר הגורם הבכיר כי עמדת המועצה הארצית היא שלא לעצור את התמ"א באופן גורף: "זה לא נכון לעצור את תמ"א 38, ברור לנו שלעצור את ההתחדשות העירונית עד להשלמת תוכנית המטרו זו לא אופציה, מה שצריך הוא לייצר מנגנון מתווך". 

סוף דבר, נכון לשלב זה, המועצה הארצית תשוב ותדון בנתונים בתוך חודשיים מהיום. 

גם במינהל התכנון, מציינים כי המטרה היא לאפשר את המשך ההתחדשות העירונית: "המועצה החליטה שלא לקבל את ההמלצות, יש לבצע בחינה מקיפה של מידת ההשפעה העלולה להיגרם מכוח הוראות מגבילות על הוצאת היתרים ומאידך לבחון האם המשך הוצאת היתרים במתחמי ההשפעה יש בו כדי לפגוע בהתחדשות המרחבית הצפויה במתחמי המטרו. על כן, הוחלט כי המועצה הארצית תשוב ותדון בנושא המגבלות לאחר עבודת מטה אשר תכלול בחינה של נתוני הרשויות המקומיות והרשות להתחדשות עירונית, זאת ביחס להיקף ההיתרים בתחום ההשפעה של תמ"א 70 ומידת ההשפעה שתהיה להגבלה כאמור על פרויקטים של תמ"א 38, וכן הצעותיהן למנגנוני גמישות ובקרה שיאפשר מתן היתרים במקרים המתאימים.

"תוכנית המטרו מתווה את מדיניות התכנון סביב תחנות המטרו המאושרות והמתוכננות. בין היתר, קובעת התוכנית הוראות והנחיות לתכניות אחרות שיקודמו בתחומה, מתוך ראיה כוללת להעצמת הבינוי הסמוכה לתחנות". 

הייזלר סיכם כי: "עברנו היום אבן דרך משמעותית נוספת בקידום תוכנית המטרו, אישור קווי המטרו בוועדה לתשתיות לאומיות מהווה רק מרכיב אחד ממכלול שלם של תוכנית ארציות לפיתוח מרחבי ההשפעה של המטרו. תמ"א 70 הינה התוכנית אשר תשנה את כל המטרופולין ותוביל את גוש דן בעשרות השנים הקרובות". 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, סיכמה כי: "תמ"א 70 מגלמת איכות תכנון ברמה הגבוהה ביותר. מדובר על התוכנית החשובה במרחב האורבני של מטרופולין תל-אביב ומהווה משלימה לתכנון קווי המטרו. תשתית המטרו ואינטנסיביות עירונית משמעותית ואיכותית סביב המטרו הן קריטיות והן צו השעה לאתגרי הכפלת אוכלוסיות המדינה מחד וקידום תשתיות להסעת המונים יעילה. התוכנית התקבלה פה גם במועצה הארצית בקונצנזוס על חשיבותה ואיכותה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות