banner
אדריכל בועז שניר // צילום: ולרי זיוז
אדריכל בועז שניר // צילום: ולרי זיוז

"פעם שמעתי שרוב הגירושים קורים במהלך בניה של בית"

מאחורי הקלעים: אדריכלים חושפים את תפקידם כ"פסיכולוג" במהלך בנייה פרטית ועד למורכבות, שהופכת אותם למתווכים, בבנייה להתחדשות עירונית

תהליך של בנייה או שיפוץ הוא מורט עצבים. השילוב של הוצאה כספית גדולה, החלטות שיש לקבל במהירות וטעמים שונים של בני הזוג הוא מתכון למערבולת רגשית ופיצוצים. אלא שכעת מי שסופגים את גלי ההדף – המעצבים והאדריכלים מדברים ומציגים את "הצד שלהם". 

אדריכל איתי ליננברג // צילום: יחצ
אדריכל איתי ליננברג // יחצ

בפועל מוצאים עצמם האדריכלים והמעצבים מתעסקים בנפש האדם- מפשרים, מתווכים ומרגיעים את כל הנוגעים בדבר- החל בין בני הזוג, עובדים במשרדים החדשים, בין בעלי המקצוע לקבלן ועוד. האדריכל כפסיכולוג הוא לא עוד מיתוס, אלא חלק ניכר וחשוב בעבודה. לדברי האדריכל איתי ליננברג ממשרד רוזן ליננברג אדריכלים: "בתכנון מבנים ציבוריים כדוגמת מבנה עיריות ברשויות מקומיות, אנו יוצרים עבור קהל העובדים מבנה ארגוני חדש, לרוב שונה ממה שהיו רגילים. מעבר לסידור חדר העבודה האישי של העובד, יש משמעות להרגלים שלו, למיקום המשרד בבניין, פינת הקפה, סביבת העבודה וההרגלים היומיומיים. בתכנון מבנים ציבוריים, ישנה התייחסות למאות חללים, שצריכים להיות ממוקמים בסמיכות ובזיקה זה לזה, יחד עם אילוצים רבים של השטח ושל הארגון. גם כאשר מדובר בבנייה חדשה, או שינוי ותכנון מחדש של מבנה קיים,  תפקידו של האדריכל הוא להוביל את התהליך. להעביר את הרציונל שעומד מאחורי תכנון המבנה החדש לכלל עובדי הארגון.  בתוך כך, לא  פעם ולא פעמיים, אנו מוצאים את עצמנו יושבים אחד על אחד עם עובד לא מרוצה ומסבירים לו  איך פעלנו, ומה ההיגיון שעומד מאחורי בחירה זו או אחרת". 

עוד מוסיף ליננברג כי: "ההתייחסות מגיעה גם בפרויקטים של התחדשות עירונית, בהם תפקידו של האדריכל היא לתווך  בין בעלי הדירות לבין היזם, כמו גם בין בעלי הדירות עצמם. הפער בין הבניה הציבורית  לפרטית היא במאסות. בכמות של האנשים שחשוב  לעשות איתם תהליך שיוביל את הבנייה למקום הטוב ביותר שניתן. בסופו של דבר אנו פועלים עם עוגן- לא נסחפים אחרי רצונות או בקשות רגשיות של עובד או דייר,  כי ברגע שסוטים מהדרך ומהלוגיקה של העניין, נוצרים גלי הדף שאינם רצויים. הלוגיקה אינה נוסחה מתמטית, לרוב, הדרך להגיע להבנה בין הצדדים ולתוצאות איכותיות נעשות על ידי הבהרת הרצונות והכוונות של האדריכל". 

מעצב דניאל מיכאלי // צילום: יהודית הופמן מגר
מעצב דניאל מיכאלי // צילום: יהודית הופמן מגר

אך גם בבניה פרטית, לבני זוג האדריכל צריך לשמש מתווך "לאורך התהליך של עיצוב בית אני פוגש הרבה התלבטויות ורצונות בין בני זוג, לכל אחד מבני הזוג יש את הטעם האישי שלו, הצרכים שלו ועל כן גם דעה שונה",  אומר מעצב הפנים דניאל מיכאלי, "התפקיד שלי בתור מעצב הוא לשמוע את שני הצדדים, להציג את היתרונות והחסרונות של שתי הדעות ואת הדעה המקצועית שלי ויחד עם בני הזוג להגיע לעמק השווה.  אנשים מטבעם הם שונים והחיכוכים והפערים האלו הם משהו שאני מתמודד איתם בצורה יום יומית".   

עוד מוסיף מיכאלי כי: "עבודתו של המעצב כמתווך לא נגמרת רק אצל הלקוחות, אלא גם בין בעלי המקצוע בפרויקט. לכן הטעות הגדולה ביותר שלקוח יכול לעשות הוא לקחת בעלי מקצוע בנפרד שלא מכירים ולא עבדו מעולם יחד. חשוב לקחת מפקח בניה שיפקח על העבודה על כולם. זה תחום שמסתובב בו הרבה אגו, ואין הגדרות מדויקות מי עושה מה, לכן חשוב לבחור קבלן שיש לו צוותים ותיקים ומנוסים שלא מתחלפים כל הזמן ושיודעים לעבוד בשיתוף פעולה, חשוב גם לשמוע מלקוחות קודמים על התהליך שלהם. 

עד שלא מתחילים לעבוד עם זוגות אתה לא מבין באמת מהו העיסוק העיקרי שלך, מצד אחד אתה מעצב ומצד השני – אתה פסיכולוג מגשר וכדי לעשות זאת בצורה נכונה צריך ניסיון שנצבר עם השנים, אף תכנית לימוד לא תוכל להכין אותך למצבים כאלו", מסכם מיכאלי.  

אדריכל בועז שניר // צילום: בנימין אדם
אדריכל בועז שניר // צילום: בנימין אדם

"כשלמדתי ארכיטקטורה היה קורס מבוא לפסיכולוגיה ואז לא הבנתי למה אדריכלים צריכים ללמוד פסיכולוגיה. היום אני מבין שאדריכל הוא לא רק חצי פסיכולוג הוא יותר מזה – הוא גם פסיכולוג וגם מגשר, הוא צריך להיות מאוד רגיש לסביבת העבודה שלו, אומר האדריכל בועז שניר, "בגלל שאנחנו מתעסקים בכסף של הלקוחות, בהמון כסף, כל החסכונות של הזוג שהולכים עבור בניית הבית נוצרים המון לחצים ומתח. בנוסף גם הכניסה לפרטים ולצרכים הכי אינטימיים של הזוג יוצרים מתח, כמו למשל באיזה צד ישנו במיטה? מי מתעורר יותר לשירותים? מי שם כלים במדיח? סידור חלוקה בחדר הארונות פעולות יומיומיות שמכתיבות תכנון. אין ספק שעל כל הדברים האלו צריך לדבר ולגשר". 

עוד מוסיף שניר: "היום בהרבה פרויקטים יש מנהל פרויקט או מפקח ותפקידו הוא לגשר בויכוחים בין הספקים לבין הלקוחות וזה טיפה מקל על האדריכל. אבל עדיין העבודה מול בעלי מקצוע שאין איתם ניסיון קודם בעבודה יוביל למקום טוב, בדיוק כמו בחתונה ממבט ראשון- לחבר בין אנשים שונים שלא מסתדרים אחד עם השני. 

פעם שמעתי שרוב הגירושים קורים במהלך בניה של בית, מעבר שהוא קיצוני בחיים, או אחרי שיפוץ וזה הגיוני, יש המון מתח בשלב הזה של אי הסכמה בין חלוקות תכנוניות, דעות שונות לגבי הבית וזה קורה לפעמים. וגם קורה שלא". 

עוד הוא מספר כי: "תכננתי פעם וילה שהגענו לתכנון חדר שינה של ההורים וחדר הרחצה שלהם, הגבר לא הסכים שהאסלה תפנה לכיוון מזרח הוא אומר שלא פונים עם טוסיק לכותל. האשה לא הסכימה והביאה יועצת פנג שוואי שתגיד איך זה נכון, היה עימות בין האשה והגבר ובין היועצת. בסופו של דבר היה שם פיצוץ מאוד גדול והם איימו בגירושים ובהמשך התכנון היה גישור מקצועי והכנו לכל אחד חדר מאסטר וחדר רחצה משלו". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות