banner
רוני בריק // צילום כפיר סיון
רוני בריק // צילום כפיר סיון

"הקבלנים לא מתחמקים מאחריות לבטיחות באתרי הבנייה"

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, והוסיף: "שביתה במשק לא תביא לשינוי הנדרש בענף הבניה כדי למנוע תאונות עבודה"

תמונה: רוני בריק // צילום כפיר סיון

על רקע תאונת העבודה באתר הבנייה בפתח תקווה והשביתה הכללית שמתכננת ההסתדרות בגין תאונות עבודה, הודיעו היום בהתאחדות בוני הארץ כי: "אנחנו תומכים ברוב הדרישות המקצועיות שבגללן החליטה ההסתדרות להשבית את המשק. על הממשלה, ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ לשלב ידיים כדי להשיג אותן. שביתה במשק לא תביא לשינוי הנדרש בענף הבניה כדי למנוע תאונות עבודה". את הדברים מסר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק בפגישה עם שר העבודה והרווחה, חיים כץ. מההתאחדות נמסר כי בפגישה הציג בריק את הנושאים המרכזיים שעל הממשלה לקדם בתחום זה לדעתו. "הפגישה עם שר העבודה והרווחה התקיימה לאחר שנציגי התאחדות בוני הארץ קיימו בחודשים האחרונים שורה ארוכה של פגישות עם נציגי ההסתדרות ופקידים במשרדו של כץ, והעלו בפניהם רשימת דרישות, כלים והצעות לשיתופי פעולה למניעת תאונות עבודה", נמסר מההתאחדות.

עוד אמרו בהתאחדות כי בריק אמר לשר כץ: "אנחנו, הקבלנים, בוני הארץ, לא מתחמקים מאחריות ונושא הבטיחות באתרי הבנייה עומד בראש סדר העדיפויות שלנו. אך נושא זה מחייב התגייסות רוחבית של משרדי הממשלה ושל העובדים בענף. אם רק צלע אחת של המשולש – הקבלנים, תידרש לפעול, לא נראה שינוי אמיתי בשטח".  בריק קרא לשר להקים צוות משותף למשרד העבודה והרווחה וההתאחדות שיעקוב אחרי התפתחויות בסוגיית הבטיחות באתרי הבנייה ויגבש צעדים משותפים לטווח המידי ולטווח הארוך. צוות שיחדד גם את הגדרת האחריות של המעסיקים ושל העובדים בעניין הבטיחות. "בענף הבנייה מסכימים עם שורת הדרישות של דרישות שעל בסיסן מאיימת ההסתדרות לשבות", אמר בריק.

בין הרעיונות שהציעה ההתאחדות, היו גם הפיגומים: "ההתאחדות תומכת בהפיכת התקן "האירופאי" 1139 לרשמי, כפי שהחליט שר העבודה ומצפה לקחת חלק בקביעת לוחות זמנים מחייבים להטמעתו. ההתאחדות הציעה כמה פעמים לממשלה ולהסתדרות לצאת בקמפיין פרסום במימון משותף במטרה להגביר את המודעות לעניין השמירה על הבטיחות בעבודה".

ההתאחדות ציינה כי היא חתמה על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות שמבטיח זכויות יתר רבות בתחום המנופות וקראה לממשלה לקדם הצעת חוק להעסקת מנופאים על ידי חברות ייעודיות בלבד, להבטיח שהכשרתם תהיה תנאי לחידוש רישיון מנופאי תקופתי ולפעול למניעת שימוש ברישיונות מזויפים למנופאים. "בתחום המנופים קוראת ההתאחדות להסדיר את האחריות הסטטוטורית של כל היבטי תחזוקת המנוף וחובות בעלי התפקידים שאינם מוסדרים כיום וקוראת לממשלה לסייע בהכשרת בודקי מנופים שחסרים בענף. בתחום המכרזים הציבוריים דורשת ההתאחדות מהממשלה לקבוע בחוק חובת המכרזים מפרט בטיחות מחייב לכל מכרזי הבינוי והתשתית של המדינה, העיריות והתאגידים העירוניים ולתקצב מראש את רכיב הבטיחות כך שעליו לא יתחרו קבלנים במסגרת המכרז".

סוגיה נוספת אליה התייחסו בהתאחדות היתה ההכשרה המקצועית: "ההתאחדות הודיעה לא מכבר כי היא קוראת לשיתוף פעולה שלה, עם  הממשלה וההסתדרות, כדי לקבוע חובת הכשרות מינימליות וריענון תקופתי לעובד וקראה לממשלה לחדש את מערך הקורסים המקצועיים של אגף ההכשרה במשרד העבודה והרווחה ולהגדיל את התקציב בתחום זה עם עדיפות להכשרות הנוגעות בבטיחות. ההתאחדות דורשת מהממשלה גם לקדם הכשרת הנדסאי בניין לתפקיד מנהלי עבודה, להבטיח שמינהל הבטיחות יאפשר למנהלי עבודה עם 20 שנות ותק מעלה להגיש מועמדות לקורסי ממוני בטיחות ללא התניות, לבטל את חובת ההשלמה הענפית שלהם, ולקבוע שמהנדסים והנדסאים עם ניסיון של חמש שנים לפחות' לאחר קורס ממוני בטיחות, יהיו פטורים מהשלמה ענפית. ההתאחדות, נזכיר, סייעה לח"כ איל בן ראובן לקדם את חוק עוזרי בטיחות שקובע שבאתר בנייה ימונה בעל מקצוע שיסייע למנהל העבודה בענייני בטיחות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות