banner
תהילה ינאי מנכלית משותפת COFACEBDI // צילום צביקה גולדשטיין
תהילה ינאי מנכלית משותפת COFACEBDI // צילום צביקה גולדשטיין

חולון העיר היעילה ביותר בישראל

היציבות הפיננסית הולכת להרצליה, שמדיחה את נס ציונה מהמקום הראשון, בעוד תל אביב וירושלים צונחות למטה ולוד מפתיעה כאנדרדוג

עיריית הרצליה דורגה השנה לראשונה כעירייה היציבה ביותר בדירוג היציבות הפיננסית של הערים הגדולות בישראל, כך עולה ממחקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוגBdiCode  לשנת 2018. דירוג היציבות פיננסית של עירייה או רשות מקומית משקלל בתוכו ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד משתנים רבים. הדירוג מצביע גם השנה על כך שדירוג סוציואקונומי גבוה מטעם הלמ"ס לאו דווקא מעיד על היציבות הפיננסית של העיר.

נס ציונה הודחה, רמת השרון במקום השני
עיריית הרצליה הדיחה את נס ציונה, שדורגה במקום הראשון בדירוג היציבות הפיננסית במשך 4 שנים ברציפות, וירדה השנה למקום השלישי. הרצליה, שלה 104 אלף תושבים, ודרוג סוציואקונומי 8 דורגה בשנה שעברה במקום השני בדירוג היציבות.

רמת השרון עולה גם היא השנה מקום בדירוג, והיא נמצאת במקום השני. רמת השרון מונה 49 אלף תושבים ומחזיקה בדירוג סוציואקונומי של 9. את הקפיצה הגדולה ביותר בעשירייה הראשונה של הדירוג השנה ביצעה עיריית ראשון לציון, כאשר עלתה מהמקום ה-16 בשנה שעברה, הישר למקום השישי בדירוג השנה. ראשון לציון, שבה 264 אלף תושבים, מחזיקה בדירוג סוציו אקונומי באשכול 7, במקביל למיקומה הגבוה יחסית בדירוג היציבות הפיננסית.

לוד: אשכול סוציואקונומי נמוך ודירוג גבוה
עיריית לוד ממשיכה גם השנה לבלוט לחיוב בדירוג, והיא מדורגת במקום השמיני (לעומת המקום השישי בשנה שעברה). לוד מונה כ-80 אלף תושבים והיא מדורגת בעשירייה הראשונה, למרות דירוג סוציואקונומי נמוך יחסית באשכול 4. בכך מדורגת לוד במקום גבוה יותר מעיריות עשירות בהרבה ממנה כמו תל אביב, רמת גן וגבעתיים. ב-CofaceBdi מציינים כי חלק מהפרמטרים הפיננסיים של לוד נמצאים במגמת שיפור בשנים האחרונות, מה שהוביל את המודל של הדירוג להציב אותה גם השנה בעשירייה הראשונה.  תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi: "יציבות פיננסית של עירייה או רשות מקומית מורכבת ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד. המשמעות של הדבר הוא שדירוג סוציו אקונומי נמוך או גבוה של התושבים לאו דווקא מעיד על חוזקה הפיננסי של העירייה או המועצה. התנהלות תקציבית ופיננסית של העיריות והמועצות מובילה בסופו של דבר לשירות טוב יותר לתושבים שלה״.

תל אביב וירושלים בירידה, באר שבע וחיפה בעלייה
עוד ניתן לראות ברשימה שונות גבוהה בדירוגים של ערי המטרופולין הגדולות בישראל (ת״א, ירושלים, חיפה וב״ש). בקרב הערים הגדולות מדורגת תל אביב במקום ה-13 (ירידה לעומת המקום ה-11 בשנה שעברה), בעוד שירושלים מדורגת במקום ה-27 (ירידה לעומת המקום ה-21 בשנה שעברה). באר שבע עלתה למקום ה-21 (לעומת המקום ה-29 בשנה שעברה). חיפה רשמה השנה זינוק של 9 מקומות ודורגה במקום ה-25, לעומת דירוג במקום ה-34 בשנה שעברה.

חולון היעילה ביותר
במסגרת דירוג היציבות הפיננסית פרסמה CofaceBdi גם את דירוג היעילות של הרשויות, המדרג את היכולת של העיריות והמועצות המקומיות לספק רמה גבוהה של שירותים לתושבים, במינימום משאבים.  מהחברה נמסר כי מדד  היעילות מורכב מ-5 מדדים שונים וכי רמת הכנסות ורמת ההוצאה לפעילות לתושב המהווים אינדיקטור לרמת השירות הניתנת על ידי הרשות. על פי מדד החברה, מספר התושבים פר עובד, משקף את יעילות העבודה ברשות וככל שמספר התושבים לעובד גבוה יותר כך גם הרשות יעילה יותר. יחס הגביה משקף את יעילות הגביה של הרשות ומדד העודף (גירעון) לתושב משקף את יעילות הניהול הכספי של העירייה.  תוצאות כל המדדים שוקללו למדד כולל של יעילות ועל פי קריטריונים אלו הרשות היעילה ביותר היא חולון, ואחריה מדורגות בהתאמה רעננה, אילת, באר שבע, קרית מוצקין, ראש העין, כפר סבא, אשדוד, יבנה ומודיעין. "ניתן לראות כי אין התאמה בין דירוג היציבות לדירוג היעילות, לדוגמא, אילת המדורגת במקום ה- 33 בדירוג היציבות,  מדורגת במקום ה-3 בדרוג היעילות ואילו הרצליה המדורגת במקום הראשון ביציבות מדורגת רק במקום ה – 15 בדרוג היעילות.

דירוג היציבות הפיננסית של העיריות לשנת 2018:

דירוג היציבות הפיננסית של העיריות לשנת 2018
דירוג היציבות הפיננסית של העיריות לשנת 2018

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות