banner
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

אושרה תמ"א 1

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את תמ"א 1: "לראשונה תכנית אחת תאחד ותעשה סדר בלמעלה מ-300 תכניות מתאר ארציות. במסגרת התכנית נוספו עוד כחצי מיליון דונם שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם"

תמונה: דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את תכנית המתאר האחודה – תמ"א 1 שקידם מינהל התכנון, זאת לאחר שהתכנית אושרה בוועדת המשנה של המועצה הארצית (הולנת"ע) ובוועדה לשמירת הסביבה החופית (הולחוף). עם אישורה כעת במועצה הארצית, תעבור התכנית לאישור הממשלה.

במינהל התכנון מסבירים כי: "מטרת התכנית, אשר על הכנתה הורתה הממשלה בהחלטתה מחודש מרץ 2012, הנה לסייע בייעול וקידום תכניות, וזאת ע"י איחוד ותמצות של למעלה מ-300 תכניות מתאר ארציות לכדי תכנית מתאר ארצית אחת. כמו כן, התכנית מביאה בשורה סביבתית גדולה- במסגרת התכנית נוספו עוד כחצי מיליון דונם של שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם.  

"מדובר בתכנית שתנגיש בדרך קלה את המידע התכנוני ותאפשר מבט כולל ומקיף שיסייע בהסדרת מערכות הפיתוח, התשתיות, הסביבה והמגורים. בנוסף, התכנית תקדם איחוד ושילוב תשתיות מסוגים שונים ובכך היא אמורה לייעל ולקצר את הליכי תכנונן והקמתן. תמ"א אחת גובשה במנהל התכנון לאורך מספר שנים, ע"י צוות מקצועי ובהתייעצות עם משרדי ממשלה ונציגי הארגונים הסביבתיים".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר ציינה כי: "התכנית עושה מהפכה של ממש הן ברמה הסביבתית והן ברמה התכנונית – תכנית המנוסחת בצורה בהירה, פשוטה ושווה לכל נפש, שתהווה מעתה כלי סיוע עדכני בהגשמת מדיניות התכנון הארצית. אישור תמ"א 1 היום במועצה הארצית הינו תוצר של עבודה יסודית ומקצועית שלוותה בשיח ובשיתוף של גורמי הממשלה והנציגים הירוקים. במסגרת עבודה זו, מינהל התכנון עבר תא שטח אחר תא שטח וקבע את ייעודו, מתוך ראייה מרחיקת ראות לכלל הצרכים העתידיים של מדינת ישראל".

התכנית כוללת חטיבת תשתיות וחטיבת שטחים פתוחים וכל אחת מהן מאגדת בתוכה פרקים בתחומים שונים- מים, אנרגיה, קרקע, דרכים ושטחים פתוחים.

תמ"א 1 מאגדת את השטחים הפתוחים לסוגיהם, מעניקה מעמד מיוחד לחוף הים המגודר כ"נחלת הכלל", לרבות איסור בנייה על החוף בתחום 100 מ' מקו המים. כמו כן, מנהל התכנון הגדיר תוספת של  כ-12,600 דונם שטחים בעורף החופים כשטחי חוף מוגנים. כמו כן התכנית עוסקת בטיפול בפסולת ותחבורה, לרבות דרכים ומסילות ברזל.

לדברי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי מדובר בתוכנית חשובה שמסנכרנת בין מגוון עצום של תוכניות מתאר, בעיקר תוכניות מתאר מקומיות לתוכנית מתאר ארצית אחת.

מדובר במהלך לו צפויות השפעות משמעותיות על השוק. אני מעריך שההחלטה שהתקבלה במנהל התכנון תביא להסרת חסמים תכנוניים רבים ואני מאמין שחודשים ספורים לאחר שתאושר סופית, נראה את השפעותיה שתתבטאנה בין היתר בעלייה בהתחלות הבנייה. נוסף על כך התוכנית שומרת על מרקמי הטבע והנוף השונים בכך שהיא מגדירה מפורשות שטחים מוגנים.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בכנס השנתי של הלשכה // צילום: מרסלו אילת
חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בכנס השנתי של הלשכה // צילום: מרסלו אילת

 לדברי עו"ד אילנית ציבין, שמאית מקרקעין וראש תחום תכנון ובנייה במשרד עוה"ד גינדי-כספי: אין ספק שתוכנית המתאר הארצית "אחת" הינה יוזמה מבורכת ומושכלת של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ושל מינהל התכנון הארצי. תוכנית זו באה לעולם על מנת לייעל את הליכי התכנון הגלובאלי במדינת ישראל, ובאופן זה למקסם באופן מקצועי יותר את תכנונה של הארץ ובנייתה לדורות.

מעבר לכך שתוכנית אחת תשמש, עבור אנשי המקצוע העוסקים בתחום, כלי עבודה סדור ופחות מורכב מהמצב התכנוני הקיים, התוכנית נועדה לאפשר ראייה כוללת, ותפיסה בו זמנית של השלכות תכנוניות במספר רב של מישורי תכנון. חקיקה תכנונית זו מהווה צעד ענק מאין כמוהו של הפיכת החקיקה הארצית ל"חוקה" תכנונית המאחדת את כלל הנושאים התכנוניים ברמה הארצית לחקיקה תכנונית אחת.

עם זאת, רק חלוף הזמן ויישומה בפועל של התוכנית יעידו על יעילותה. יש לזכור, כי נושאים כלל ארציים הינם מורכבים מעצם טבעם גם כאשר נדון כל נושא לגופו ובפני עצמו. יתכן כי הראייה הגלובאלית של כל נושא בו זמנית וביחס לנושאים תכנוניים נוספים, תביא להתמשכות הליכים ולסירבול קבלת ההחלטות, לא רק ברמת התכנון הארצית, כי אם גם ברמה היומיומית של הליכי התכנון המקומיים והמחוזיים.

התכנית נערכה ע"י מוטי קפלן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות