חיפה // depositphotos
חיפה // depositphotos

מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן: נעצור היתרי בנייה לקרקעות במחיר למשתכן למרות האיומים עלינו

הכאוס במחיר למשתכן: מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן, דורש לעצור את שיווק הקרקעות במכרזי מחיר למשתכן במבואות הדרומים של העיר, וטוען ל"מסכת לחצים ואיומים בהקפאת תקציבים" מצד גופי השלטון

כרמלה קופר 04.07.2022

במסגרת שלב ב' של הפרויקט, שיווקה רשות מקרקעי ישראל 13 מגרשים, הכוללים זכויות מאושרות להקמת למעלה מ- 70 בניינים ובהם 1,873 יח"ד. על פי העירייה, ישנם 2 מכרזים פעילים, הכוללים זכויות להקמת כ 3200 יח"ד נוספות וכן שטחי מסחר. בנוסף, לטענת העירייה, בכוונת היזמים לבקש הקלה עבור תוספת יחידות דיור, והעירייה הסכימה באופן עקרוני לתמוך בכך, כך שפוטנציאל הבניה מגיע לכדי כ 6000 יח"ד.

במכתב שהוציא מהנדס העיר למנכ"לי המשרדים, רם בלינקוב – מנכ"ל משרד האוצר, מיכל פרנק – מנכ"לית משרד התחבורה ויעקב קוינט – מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, הוא חושף את הכאוס בין גורמי התכנון השונים:" אני מתכבד להביא לידיעתכם תסבוכת חמורה אשר מזה תקופה ארוכה מונעת את הוצאתו לפועל של פרויקט 'מחיר למשתכן' במבואות הדרומיים בחיפה, על גבם של גורמים שונים – אלפי אזרחים אשר נעתרו למהלך הברוך אותו יזמה וקדמה המדינה, בזרועותיה השונות, והתקשרו בהסכמים לרכישת זכות לדירת מגורים, חברות יזמיות אשר רכשו מידי המדינה זכויות במגרשים תמורת ממון רב, וכן עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ובניה חיפה". עוד לטענתו, ניסיונות קודמים לפתור את המחלוקות עלו בתוהו.

"היקף הבינוי המשמעותי, מצריך פיתוח תשתית על בתחום התחבורה וטיהור השפכים כפי שנקבע גם בתכנית המתאר אותה אישרה המדינה", טוען וטרמן, "ביצועם והשלמת של התשתיות מהווה תנאי להוצאת היתרי בניה במתחם. רובן המכריע של תשתיות אלה מצוי מחוץ לתחום השיפוט והתכנון של חיפה והן אמורות להיות מוקמות וממומנות ע"י המדינה".  

עוד לדבריו, "מדובר בתשתיות אשר, ברובן המכריע, מצויות מחוץ לתחום שיפוט ומחוץ לתחום תכנון חיפה. ביצוען והשלמתן של תשתיות אלו מהווה בגדר תנאי סף להוצאת היתרי בניה במתחם, ויתרה מכך, במובחן מתשתיות צמודות פרויקט – עבודות אלו הינן מסוג תשתיות – על, וחובת הביצוע ומימון מוטלת על המדינה. נושא זה גם הוסדר בהסכם גג שנחתם בין המדינה לעירייה והדרישות היו ידועות ואף קודמו על ידי הגורמים האחראים (רשות המים ומשרד התחבורה, שפעל באמצעות חברת יפה נוף)". 

וטרמן מתייחס ללחצים השלטוניים למימוש התוכניות, וחושף לראשונה את האיומים לכאורה שמופעלים עליו: "מסכת הלחצים והמסרים המגיעים לאחרונה מגופים שלטוניים, עד כדי איומים בהקפאת תקציבים לעירייה כביכול בגין חוסר הסכמת העירייה להתעלם מהבעיות,  אינם בגדר המקובל". 

לסיכום, הוא מציין כי: "ביחס למכרז השיווק יתרת המגרשים המתנהל כעת, יש להשהותו לאלתר או למצער, לציין במסגרתו והן בהליך הגרלת הדירות, מפורשות, כי נושא תשתיות – על, אינו פתור על כל המשתמע מכך". 

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות