banner
כנסת ישראל // Depositphotos
כנסת ישראל // Depositphotos

היום שאחרי הבחירות: אילו צעדים מיידים יש לנקוט בענף הנדל"ן בישראל?

בענף הנדל"ן מתחילים להתכונן ליום שאחרי הבחירות, עם שורה של המלצות לממשלה החדשה שבפתח: לגנוז את "מחיר למשתכן", ללמוד את החומר לפני ביטול רפורמות, לשחרר את השליטה בניהול המקרקעין, לטפל בבנייה בפריפריה ולייצר וודאות תכנונית- כל הדעות והפרשנויות לפניכם

כנסת ישראל // Depositphotos

עם בטן מלאה על חוסר הוודאות בשוק המגורים והבנייה בישראל ואחרי יותר מידי זמן בלי ממשלה, בענף הנדל"ן נושמים לרווחה מהיום שאחרי הבחירות והרגע שלפני כינונה של ממשלה חדשה בישראל. מה הנושאים הבוערים שזקוקים לטיפול ואילו שינויים דחופים נדרשים מהממשלה החדשה לנקוט בענף הנדל"ן?  

אבי זיתוני - מנכל ובעלים חברת א.זיתוני // צילום יחצ
אבי זיתוני – מנכל ובעלים חברת א.זיתוני // צילום יחצ

אבי זיתוני, הבעלים של חברת א.זיתוני: "קודם כל הממשלה החדשה חייבת לסיים את תכנית מחיר למשתכן. זו תכנית שגויה, יקרה מאוד למשק, שעשתה בלגן בשוק החופשי וחסרת כל היגיון כלכלי שבמבחן התוצאה לא הוכיחה עצמה. היא לא הביאה לירידת מחירים כמו שהובטח, והמחסור בדירות עדיין קיים.  במקביל אני ממליץ לממשלה החדשה ליישם תכנית ממשלתית חדשה שתהיה מבוססת על שיווק קרקעות רמ"י בשוק החופשי לצד מענקים לזוגות הצעירים כדי להקל עליהם את הדרך לדירה הראשונה. המענקים יכולים להיות על ידי מתן הטבות שונות בגובה של כ- 200 אלף לרכישת הדירה היכן שירצו. בכך גם לא מגבילים אותם רק לאזורי פריפריה מנותקים ורחוקים כמו שעשתה מחיר למשתכן. 

כמו כן אני לגמרי תומך ברעיון שהעלה נשיא התאחדות בוני הארץ החדש, ראול סרוגו לפיו, רמ"י ישווק קרקעות לקבלנים בקונסטלציה של עסקת קומבינציה – כך שחלק מהדירות יהיו לקבלן למכירה בשוק החופשי וחלק מהדירות יועברו למדינה אותן היא תוכל להשכיר, להציע כדיור מוזל לזוגות צעירים וכו'. אני חושב שמדובר ברעיון טוב, אמנם לא הכי פשוט ליישום אבל רעיון טוב שיכול לתרום לענף.

מעבר לכך אני ממליץ לממשלה החדשה לטפל בכל נושא הרישוי שכן מאז שהרישוי הפך למקוון לוקח הרבה מאוד זמן להוציא היתרים. חייבים לחשוב על דרך שתקצר את פרק הזמן להוצאת ההיתרים. קיצור הזמן הזה משמעו יציאתם לפועל של יותר פרויקטים בצורה קלה והגדלת היצע הדירות הקיים".

חיים מסילתי // צילום: דנה קופל
חיים מסילתי // צילום: דנה קופל

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי ממליץ לממשלה הבאה בעיקר ללמוד ולהקשיב: "ברמה הכללית היו ממשלות בהן השרים החדשים הגיעו, בטלו רפורמות קודמות ויצאו ברפורמות חדשות משלהן. הדבר לא תמיד נכון ולא פעם מדובר בהפסד זמן יקר. אני מציע לשרים החדשים ללמוד את הנושאים הקיימים העומדים על הפרק לעומק – בייחוד כאלה בהם הושקעו אנרגיות וכספים רבים על ידי ממשלות קודמות, להתייעץ עם אנשי המקצוע ואז לשנות אם צריך. השרים החדשים שיהיו מופקדים על ענף הנדל"ן חייבים לדאוג להגדיל את היצע הדירות תוך התרת חסמים בעיקר בפרוייקטי התחדשות עירונית. נוסף על כך, להמשיך ולעודד הקמת דירות חדשות לשכירות טווח ארוך ובכלל לעשות סדר בתחום שוק השכירות בעיקר בערים הגדולות, אולי אפילו לאמץ חוקים ותקנות בנושא מהערים הגדולות בעולם. תכניות ארוכות טווח ממוצות ומניבות פירות רק אחרי פרק זמן מסוים ומן הראוי לתת לפרק הזמן הזה לחלוף כדי שההשקעה בתכנית תביא לקצירת אותם פירות". 

ישראל יעקב // יחצ
ישראל יעקב // יחצ

לדברי שמאי המקרקעין ישראל יעקב: "על שולחן הממשלה מונחים הרבה נושאים בתחום הדיור שהיא חייבת לעסוק בהם במיוחד אחרי שנה ללא ממשלת קבע מתפקדת. לדוגמא, הממשלה הבאה חייבת לשחרר את השליטה בניהול המקרקעין. היא לא יכולה להמשיך במדיניות של הממשלה הקודמת וממשלת המעבר ולפרסם מכרזים במחיר למשתכן בלבד המיועדים לפלח שוק אחד. היא חייבת לשחרר קרקעות לשוק החופשי ללא קשר ואולי אפילו במקביל למחיר למשתכן. נוסף על כך, הממשלה הבאה צריכה להמשיך ולטפל בבירוקרטיה. למשל את צוואר הבקבוק בוועדות התכנון ניתן לפתור באמצעות תוספת תקנים והעלאת שכר. לבסוף, הממשלה הבאה תצטרך לטפל ביזגזג התיכנוני של הרשויות המקומיות. הרשויות ניצלו את הוואקום השלטוני וביטלו גם פרויקטים שכבר נמצאים בצנרת. זה יוצא כאוס בשוק בטווח הקצר וירידה בהיצע הדירות בטווח הארוך".

אליאס טנוס מנכל קבוצת בסט // צילום: סיון פרג'
אליאס טנוס מנכל קבוצת בסט // צילום: סיון פרג'

אליאס טנוס מנכ"ל קבוצת בסט: "הממשלה הבאה צריכה לטפל בראש ובראשונה בנושא תהליך הוצאת היתרי הבניה, שכיום הוא הוא תהליך, ארוך, מייגע ועמוס בבירוקרטיה. יש לתת לכך מענה ולמצוא פתרון לקיצור ההליך והתרת סבך הבירוקרטיה המייגעת.  בנוסף, יש להכריז על תחום ההתחדשות העירונית, כפרויקט לאומי, זה הפתרון היום למצוקת הדיור, אי לכך, יש לשים זאת בראש סדר העדיפויות הלאומי . כמו כן יש לטפל בהקדם בכל נושא התשתיות בפריפריה לפני שמשווקים קרקעות למגורים, וכדי לפזר אוכלוסייה בצורה נבונה, צריך לחזור למתכונת של הוצאת מכרזים לשוק חופשי לצד מכרזים למחיר למשתכן. עוד אני ממליץ לאפשר בהקדם כניסת עובדים זרים לענף ולא קבלנים זרים".

יוסי אברהמי // יחצ
יוסי אברהמי // יחצ

יוסי אברהמי, המנכ"ל והבעלים של חברת "יוסי אברהמי": "הממשלה הבאה צריכה לייצר פתרונות אטרקטיביים לבנייה בפריפריה בהשוואה למרכז הארץ. השר הממונה הבא צריך להסתכל על ענף הבנייה בישראל בראייה סוציאלית יותר, ולמצוא פתרונות להגדלת ההיצע דווקא בישובים מרוחקים בפריפריה כמו אילת או בית שאן לעומת תל אביב ורמת גן. בין היתר, המדינה צריכה לשחרר קרקעות בישובים המרוחקים- ולא באמצעות מחיר למשתכן, במטרה לאפשר בנייה איכותית ותואמת לצרכים של תושבי האזור, וכן על מנת לעודד עוד ועוד אנשים לגור באזורים אלה".

דרור אוהב ציון // צילום: תומר שלום
דרור אוהב ציון // צילום: תומר שלום

דרור אוהב ציון, בעלים ומנכ"ל דרא שיווק נדל"ן: "כשתורכב הממשלה החדשה היא צריכה להתמקד בהגברת מאמצי שיווק הקרקעות לפרויקטים חדשים עם 50-70% מהדירות לשוק החופשי, וכן ביצירת ודאות בשוק בתחום ההתחדשות העירונית. לפי הערכות תמ"א 38 תופסק באוקטובר 2022, והפעילים בשוק הנדל"ן רוצים לדעת מה יקרה אחריה. קבלנים ויזמים רבים חוששים להיכנס כיום לפרויקטים חדשים של התחדשות עירונית כי הם עלולים להגיע לשלבים המתקדמים של הפרויקט ולגלות שהמדיניות השתנתה והפרויקט יהפוך ללא רלוונטי, כשהם כבר מושקעים בהם במיליוני שקלים. הממשלה צריכה לייצר ודאות תכנונית ומדיניות ארוכת טווח כך שהתוכנית תעבוד ברצף ותמנע הקפאת אישורים בערים כאלה ואחרות על ידי ראשי ערים. כך אי אפשר לעבוד. בנוסף, הממשלה צריכה לוודא שתהיה כדאיות כלכלית להתחדשות עירונית בפריפריה, וזאת ע"י הגדלת זכויות הבנייה בפרויקטים באזורים אלה, או מתן קרקע משלימה באזורי הביקוש".

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות