banner
חיים פייגלין // צילום: כפיר סיון | Depositphotos
חיים פייגלין // צילום: כפיר סיון | Depositphotos

התאחדות הקבלנים ויזמים בעתירה לבג"ץ נגד חוק המטרו: מס לא סביר

התאחדות הקבלנים וחברות יזמיות עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את המס שהוטל על בנייה והתחדשות עירונית בטווח של מאות מטרים מתחנת מטרו. חיים פייגלין על המיסוי הגבוה: "החלטה הזויה"

התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה של ההתאחדות וההסתדרות הכללית וחברות הבנייה י.ח. דמרי, יהלומית פרץ והאחים חג'ג', הגישו עתירה לבג"ץ הקוראת לבטל את סעיף 19 לחוק המטרו, זאת לאחר שלטענתם, "העובדה כי המדינה החליטה לגבות מס ייחודי, הגבוה בתחומו בישראל על בסיס תוכנית המטרו בגוש דן שכלל לא אושרה וכי לא בטוח כלל שתאושר". 

בהתאחדות טוענים עוד כי: "מיזם המטרו, אם יאושר, יהיה היקר ביותר בתחום התשתיות בישראל אי פעם יעלה 150 מיליארד שקל וצפוי לכלול מעל 100 תחנות. המדינה החליטה לגבות מכל בעל דירה שימכור את דירתו או כל דירה חדשה שתקבל היתרה באיזור שלה מס ענק של75% משווי ההשבחה של הנכס מול -45% שנגבו עד היום באותו המקום. המדינה טוענת שהיא עומדת לאשר תוספת רחבה של הרבה זכויות בנייה סביב תחנות המטרו שתהפוך את תשלום המס לכדאי אך בפועל, חוות דעת שמאית שקיבלה קבוצת העותרים קובעת אין פה שום תוספת צפויה של זכויות בנייה סביב התחנות המתוכננות מעבר לקיים כיום". 

עוד לדבריהם, "ההחלטה למעשה קובעת שקבוצה של יזמים ובעלי דירות, חלקם אנשים קשי יום, יממנו עבור כלל הציבור פרויקט דגל תחבורתי של מדינת ישראל. מדובר בחוק שמקפח באופן בלתי שיויוני את זכויותיהם הקנייניות של בעלי הדירות והקרקעות". 

העותרים דורשים מבית המשפט העליון לבטל, או להורות על צמצום המס, ומציעים בעתירתם לקבוע צורת מימון חלופית למיזם המטרו ואף לצמצם את היקף המתחמים שעליהם יחול היטל השבחה. 

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "כל מי שגר כיום בבניין ישן באיזור שבו אמורה לקום, תחנת מטרו בגוש דן, עומד להפוך לשבוי של החלטה הזויה שהסיכוי שהיא תאפשר את בניית המטרו הוא אפסי. מדובר בפרויקט לאומי, שאם מדינת ישראל תחליט לממשו בסופו של דבר, יוכל לקום אך ורק במימון המגזר העסקי/מוסדי/פיננסי בשיטת PPP של העברת הבעלות בו לגוף שיקים, יממן ויתפעיל את מערך המטרו לשנים ארוכות. ההחלטה על הטלת ״היטל מטרו״ בשיעור 35% שיביא את שיעור היטל ההשבחה סביב 105 תחנות המטרו ל-75%  איננה סבירה, ותהווה חסם משמעותי בפני פיתוח בכל גוש דן כולל ביטול תוכניות לבניית עשרות אלפי דירות.  מדובר בבשורה קשה לציבור בכלל, להתחדשות העירונית בגוש דן ולענף הבנייה בישראל. התחדשות עירונית מעבר לייעוד המרכזי שלה, חידוש פני הערים מייצרת דירות חדשות שרובן ככולן יבנו במקום דירות ישנות ומסכנות חיים, לצד תוספת דירות חדשות שמהוות חלק מרכזי מפתרון משבר הדיור המחריף והולך בישראל. יש לבטל את מס המטרו לאלתר ולקבוע תוכנית ישימה וחוקית לביצוע ומימון פרויקט המטרו אם הממשלה רואה בו חשיבות לאומית".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות