banner
באדיבות קמחי תאורה // צילום יחצ חול
באדיבות קמחי תאורה // צילום יחצ חול

ויהי אור: כך תאירו את הבית בצורה מיטבית

כיצד תתאימו את התאורה לחללי הבית השונים, על מה כדאי לשים דגש, איפה מומלץ להתקין תאורה חזקה ואיפה רצוי לעמעם את האורות? כל מה שכדאי לדעת לפני שבוחרים תאורה לבית

תמונה: קמחי תאורה // יח"צ חו"ל

התאורה הביתית אמנם מקבלת משנה חשיבות בימים החורף, אז סגרירי ומחשיך מוקדם, אך למעשה היא טומנת בחובה תפקיד דרמטי בתכנון החללים ונראותם לאורך כל השנה. בכוחה להדגיש אלמנטים, לאפשר עבודה נוחה ויעילה וליצור תרחישי אווירה שונים לפי בחירה. לרגל חג האורים אספנו עבורכם את כל הטיפים החשובים לבניית מערך תאורה אולטימטיבי אצלכם בבית חלל אחר חלל.

מטבח: מאירים את הפונקציות
נתחיל במטבח, שמהווה בעשורים האחרונים את מרכז הבית. הוא משלב בין היבטים פונקציונליים וויואלים ולכן לתכנון התאורה בו יש תפקיד חשוב מעל לכל ביעילותו. לדברי רמי ורד, יועץ התאורה של 'קמחי תאורה': "התאורה צריכה להיות מעל הכל פונקציונלית ולהאיר את כל חלקיו של המטבח אך באופן שונה. התאורה צריכה לפזר את האור ולהציף את החלל באור בצורה שווה ועל כן חשוב לשלב בין סוגי תאורה שונים בהתאם ליעוד החלק אותם הם מאירים: תאורת אווירה ותאורה דקורטיבית, לצד תאורה ישירה וממוקדת המקלה על העבודה במטבח".

תכנון: רונית טל // צילום איתי סיקולסקי
תכנון: רונית טל // צילום איתי סיקולסקי

כך למשל, ממליץ ורד להתקין גופי תאורה שקועים בהנמכות גבס אם יש כאלה, ותאורה חלשה יותר בתקרה ליצירת אווירה נעימה במטבח כשלא נמצאים בו או בשעת אירוח. מתחת ובתוך ארונות המטבח מומלץ לשלב באופן נסתר על ידי פסי לד שהם חסכוניים ואינם מתחממים ומעל אי במטבח מומלץ לתלות גוף תאורה דקורטיבי הוא יבלוט בחלל המטבח ויקשט אותו.

פינת אוכל: גוף תאורה תלוי במרכז
במרבית הבתים בישראל פינת האוכל מהווה המשך ישיר של המטבח ולתאורה בה תפקיד כפול ומכופל- פונקציונלי, ויזואלי ולא פחות חשוב סימבולי. את גוף התאורה תולים לרוב במרכזה והוא מהווה סמל לעוגן ואחדות המשפחה. מומלץ לבחור מנורה תלויה בהתאם לממדי השולחן וגובה התקרה, כך שחלקה התחתון לא ירד מתחת לגובה 1.6 מ' ממפלס הרצפה.  בנוסף, ניתן לקבע גופי תאורה שקועים בקירות ההיקפיים, כך שבמידה ועושים אירוע או מפגש רב משתתפים השקועים יאירו בצורה טובה יותר את האזור.

מינימליזם בסלון
תאורה נכונה לחלל הסלון כבר מזמן אינה מסתכמת בגוף תאורה אחד גדול התלוי במרכזו. כך למשל, ההמלצה עבור דירות קטנות וסלונים בעלי תקרה נמוכה היא שלא להתקין מנורת תלייה שכזאת, שרק תקטין עוד יותר החלל. במקרה זה הפתרון המוצע יהיה לדגול במינימליזם ולבחור מנורות קיר, שאף ייצרו אשליה של חלל רחב ו"יאריכו" את הקירות. בתוך כך, הם יקנו תחושה משחררת ונעימה וישמרו על מראה נקי ומנימליסטי יותר בתוספת פיזור אור שלו ונעים. בבתים בהם יש חפצי נוי ואומנות, מומלץ להדגישם ולהבליטם. ניתן לעשות כך על ידי שימוש בתאורה ממוקדת, אשר תאיר על הפריט ותקנה לו מראה מיוחד ויוקרתי.

תכנון ועיצוב פרי הדר // צילום רגב כלף
תכנון ועיצוב פרי הדר // צילום רגב כלף

תאורה בחדרי הרחצה
חדרי הרחצה הפכו גם הם לחללים מרכזיים, חשובים ועל כן גדולים בבית הישראלי ומכיוון שמדובר בחלל רטוב שאוגר בו אדים ולחות חשוב להקפיד ולבחור בתאורה מוגנת מים. "אפשר ומומלץ להתקין גוף תאורה מרכזי אך סביר שזה לא יספיק", מסביר ורד, "מעל המראה והכיור מומלץ להשתמש בגופי תאורה שיקנו הארה רציפה וישירה על האיזור. ניתן גם להשתמש במראות עם תאורה מובנת וכך לשמור על מראה נקי ומוקפד. מעל למקלחון או לאמבטיה מומלץ להתקין גופי תאורה שקועים על בסיס לד, שיוצרים אוירה נעימה אך גם מאפשרים לראות טוב וממוקד יותר. לצד האסלה כדאי לקבע מנורת התמצאות אותה ניתן להשאיר דולקת כל הלילה. זו גם החלטה טובה עבור אלה שאוהבים לקרוא בשירותים".

תכנון: רונית טל // צילום איתי סיקולסקי
תכנון: רונית טל // צילום איתי סיקולסקי

חשוב לבחור בתאורה פונקציונאלית בעלת אטימות מפני לחות ומים. מומלץ להשתמש בגופי תאורה שקועי גבס מעל המראה והכיור, כך מקבלים תאורה ישירה על אותם אזורים.   אפשר להיעזר בגוף תאורה מרכזי אשר מפיץ תאורה כללית בחלל. מומלץ למקם בתוך המקלחון או האמבטיה גופי תאורה שקועים על בסיס לד, שיוצרים אוירה נעימה בחלל. מומלץ להשתמש בתאורת לד שקועה בתקרה או ליד האסלה לצורך התמצאות בשעות הלילה.

תאורה על פי שימושים בחדרי ילדים
כשמדובר בילדים שלנו ההשקעה בתכנון מערך התאורה רק הולך ומתעצם. מומלץ לחלק את חלל החדר על פי שימושים ואת התאורה לבנות בהתאם אליהם. במרכז התקרה או הקירות מומלץ להתקין תאורה כללית בהירה וחזקה, רצוי מנורות לד שהן עמידות, חסכוניות בחשמל ואינן פולטות חום. כמו כן, מעל למיטה מומלץ להתקין מנורת קריאה, שמרכזה לא יעלה מגובה 1.20 מ' ממפלס הריצפה וכמובן, בשולחן הלימודים חשוב להתקין גוף תאורה שיאיר בצורה ממוקדת את המחברות והספרים.

במידה ואתם עומדים בפני בניה או שיפוץ, מומלץ לתכנן מבעוד מועד מנורה שקועה בקיר, בסמוך לדלת הכניסה ובגובה של 30 ס"מ. תפקידה של זאת היא לשמש כתאורת לילה וזאת מבלי שתציף את החלל באור שיעיר את הקטנים. זאת ועוד, נורה שקועה במישור הקיר יכולה לשמש כתאורת חירום במקרים של הפסקת חשמל. את מתגי ההדלקות (בפרט זה של התאורה המרכזית) מומלץ לדמר, על מנת שניתן יהיה לעמעם את עוצמת האור, במיוחד לפני שעות השינה.

תכנון ועיצוב פרי הדר // צילום רגב כלף
תכנון ועיצוב פרי הדר // צילום רגב כלף

אווירה בחדר השינה של ההורים
חדרי השינה הפכו בשנים האחרונות לסוויטות מפנקות ומושקעות במיוחד. הן המקום בו אנו מטעינים מצברים, משוחחים עם בן או בת הזוג, קוראים ספר או צופים בטלווזיה ועל כן חשוב להתאים את גופי התאורה למגוון הפונקציות השונות. במרכז החלל מומלץ לקבע גוף מרכזי ועל הקירות מנורות שיצרו אווירה. במקרים בהם שידות לילה לצידי המיטה מומלץ לבחור עבורם מנורות לד המתאימות לשעת צפיה בטלווזיה או קריאה. יתרונן הגדול הוא שהן מרכזות את התאורה לציר אחד ובזמן שאחד מבני הזוג קורא התאורה ממוקדת ישירות לספר ואינה מפריעה לבן הזוג השני. בנוסף, מומלץ לשלב מנורת עמידה בחדר שתהווה גם היא מקור אור נעים ובנוסף אלמנט דקורטיבי שיוסיף לוויזואליות החלל כמו גם אמירה עיצובית".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות