יפרח בן צבי // צילום שי אפגין
יפרח בן צבי // צילום שי אפגין

רהיט בארבעה מימדים

"אין תחליף לרגע הזה בו מתקבל הרעיון הראשוני אשר מתווה את תהליך העיצוב כולו", קווים ליצירותיו של מעצב הרהיטים יפרח בן צבי

כרמלה קופר 26.08.2018

תמונה: יפרח בן צבי // צילום שי אפגין

כבר למעלה מעשרים שנה מספק מעצב הרהיטים יפרח בן צבי פרספקטיבה אחרת בנוף העיצוב המקומי. הוא ידוע כמי שמצליח לתכנן פריטים בעלי אמירה עיצובית חדה וארכיטקטונית, שנראים כפסלים שימושיים, ובניגוד לרבים אחרים הוא בחר במודע לפרוץ את גבולות תל-אביב וליצור דווקא בסביבה הפסטורלית של רמת השרון, תוך שהוא בוחר במודע להתנער מניואנסים מסחריים. האיש שלצידו ביצירה הוא אחיו דוד, שותפו לעשייה ולדרך, וביחד הם מייצרים עיצובים דומיננטיים וסילואטות פיסוליות ומונומנטליות, והם אינם חוששים להשתמש בחומרים בעלי אמירה כמו מתכות שונות, אבן צפחה, בדי ריפוד עשירים ושילובים מפתיעים בין עץ, אדני רכבת משוחזרים, ברזל ועורות. "אני מאמין ביצירת חוויה וויזואלית קונספטואלית כללית ולצד פרטי הריהוט מוצגות יצירות אמנות בשלל סגנונות, מהמודרני ועד האבסטרקטי, שמאפשרות למתבונן בחלל לשאוב רעיונות לבניית חלל הוליסטי", אומר בן צבי.

ספרייה, עיצוב: יפרח בן צבי // צילום: שי אפגין
ספרייה, עיצוב: יפרח בן צבי // צילום: שי אפגין

מלימודי האדריכלות לעיצוב וייצור רהיטים
כבר בשנה האחרונה ללימודי האדריכלות קיבל יפרח הצעה מפתה לשותפות, ומשם הדרך לעיצוב וייצור קולקציית רהיטים ראשונה הייתה קצרה. בן צבי מגדיר את עצמו כהוגה רעיונות אשר יודע להביאם לידי מימוש טכני. הוא לא איש של סיסמאות, אלא של עשייה יצירה ואינטואיציה, ומעל הכל מקפיד לשמור על שיח בגובה העיניים. ברבות השנים, הצליח בן צבי ליצור שפה וטביעת אצבע ייחודית. את החזון העיצובי הוא מצליח לתרגם לכדי מוצר ייחודי אך עם זאת פונקציונאלי, המשתלב בסביבה הביתית ולא נותר כפיל לבן בחלל. על אף ששמו הולך לפניו כבר שנים רבות בתחום, יפרח לא מתעניין בייצור מאסות גדולות והתרחבות למדינות נוספות, אלא להפך, מבקש לשמר את מערכת היחסים האישית, את הירידה לפרטים והתהליך העיצובי של בניית המוצרים. לדבריו, אין תחליף לרגע הזה בו מתקבל הרעיון הראשוני אשר מתווה את תהליך העיצוב כולו.

באדיבות יפרח בן צבי // צלם שי אפגין
באדיבות יפרח בן צבי // צלם שי אפגין

איך היית מגדיר את העיצוב שלך?
"חשיבה יוצאת מהקופסא אשר מתייחסת לרהיט לא במימד אחד אלא בארבעה מימדים, ויוצרת פסלים שימושיים המייצרים דו-שיח בין ניגודים. הרהיטים שלי יוצרים מתח וחיבור בין צורות, חומרים ומרקמים. התפיסה העיצובית שלי כולה מגיעה מראייה פיסולית ואני מקפיד לעצב רהיטים שהם מאסטר פיס ואינם דומים לשום דבר אחר. העבודות שלי הן מאוד אינטואיטיביות ושומרות על ניקיון עיצובי וצורני. מבחינת חומריות אני עושה שימוש רב במתכת, חומר המעביר בי תחושה של פשטות וראשוניות, ואני דוגל בפשטות גם בחיי היומיום".

באדיבות יפרח בן צבי // צילום: שי אפגין
באדיבות יפרח בן צבי // צילום: שי אפגין

מה הם מקורות ההשראה שלך?
"האמן שהכי השפיע עלי הוא האמן הישראלי המצליח רון ארד, אשר עושה שימוש בחומרים מעניינים ובמיוחד במתכת, החומר המועדף עלי באופן אישי. ארד קורץ כל הזמן לכיוון הפיסוליות ולא הולך לכיוון המובן מאליו, הוא מקפיד לחשוב מחוץ לקופסא וכך אני תופס גם את עצמי כמעצב וכאדם בכלל. גם תערוכת הרהיטים השנתית במילאנו היא מקור השראה גדול עבורי אותה אני מכנה "מסאג' למוח" היות והיא ממלאת אותי וגורמת לי לחשוב, בנוסף לאלו, הלקוחות שלי, לרבות הלקוחות הוותיקים שלי אותם אני מלווה בעיצוב הבית מזה שנים, מהווים מקור השראה גדול עבורי".

באדיבות יפרח בן צבי // צלם שי אפגין
באדיבות יפרח בן צבי // צלם שי אפגין
שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות