התחדשות עירונית // צילום: shutterstock
התחדשות עירונית // צילום: shutterstock

הולנת"ע תמליץ: לא יאושרו פרויקטיי תמ"א 38 במרחק של כ-300 מטר מתחנות המטרו

נקבעו הוראות לתכנון מפורט בסביבת תחנות המטרו, אשר יומלצו לאישור המועצה הארצית, ובהם העדפת חידוש מתחמים על פני חיזוק בניינים בודדים. עם זאת, פרויקטים שכבר קיבלו היתרים לתמ"א 38 לא יפגעו

כרמלה קופר 26.07.2022

הולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) דנה היום בתמ"א 70 תכנית מתאר ארצית למרחב תחנות המטרו, וקבעה בהמלצתה לוועדה הארצית לתכנון ובנייה, להטיל מגבלות על היתרים לתמ"א 38 אשר נמצאים בתחילת הדרך. בהמשך, המועצה הארצית תקבע באיזה מאיזה שלב לא יאושרו פרויקטים של תמ"א 38. יש לציין כי תוכניות עם היתר בתוקף או אישור להיתר יתקדמו ללא קשר להחלטות החדשות שייתקבלו. 

המגבלות החדשות על תמ"א 38
כאמור, על מנת שלא לסכל ולפגוע בהיתרים שכבר ניתנו מכוח תמ"א 38 או סעיף 23 לתמ"א לחיזוק בנייני בהתחדשות עירונית, הוחלט להרחיב את המגבלות של תמ"א 70 בטבעת הראשונה, במרחק של כ-300 מטרו מהתחנות, ולבחון מתן היתרים לגבי הטבעת השנייה. בנוסף, הומלץ לקבוע מגבלות ותנאים לסעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה במקומות שבהם מעוניינים לקדם תוכניות מפורטות, כל זאת במטרה שההיתרים הבאים לפרויקטים נקודתיים כגון תמ"א 38 לא יפגעו בתכנון המפורט או במילים אחרות העדפת מתחמים על פני חיזוק הבניין הבודד בתמ"א 38 

תוספת זכויות בנייה
עוד נקבע כי הוראות התוכנית באשר לאזור מרחב התחנות יכללו אישור תוכנית מפורטת החלה בתחום תוכנית מיתארית התואמת את הוראות תמ"א 70 ובתנאי שהיא מהווה חלק משמעותי ממתחם הפיתוח. עוד קבעה הוועדה שורה של תוספת הוראות לאזור העירוני המוטה מטרו, בהן,  ניתן יהיה לקדם תוכנית מפורטת אשר קדמה לתמ"א, תוכנית הכוללת רובע או שכונה שלמה וכזו שחלה על לב ליבו של המרחב. בתוך כך, תתווסף הוראת המאפשרת גמישות לוועדות המחוזיות בנוגע לתוספת זכויות בנייה שמסייעים לשמור על התבנית הקיימת של הבינוי – המשמעות היא תוספת של 10% זכויות בנייה מתכנון מאושר. באשר להוראות המעבר נקבע כי ההוראות יחולו על תוכניות שהוחלט להפקידן ולא רק על תוכניות מופקדות. עוד נקבע כי ככל הנוגע לטבעות הראשונה והשנייה, יהיו ראשיות הוועדה המקומית והמחוזית להעביר 20% מהזכויות המינימליות בין הטבעות במידה והן רואות צורך בכך. 

דלית זילבר // צילום: ענבל מרמרי
דלית זילבר // צילום: ענבל מרמרי

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסר בתגובה כי: "התוכנית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) היא אחת מהתוכניות האורבניות החשובות המקודמות היום והחשובה במטרופולין תל אביב.  מבחינה תכנונית היא מגלמת את כל עקרונות התכנון הנכונים והעדכניים שהם דוגמה לאג'נדה שמוביל מינהל התכנון ובהם תכנון מוטה תחבורה ציבורית, העצמת הבינוי סביב תחנות המטרו, תמהיל שימושים מגוון, הגברת קישוריות ונגישות של המרחב לתחנות המטרו וכן התייחסות לממשקים תחבורתיים עם תחנות הסעת המונים נוספות במרחב ולאמצעי תחבורה משלימים, הנחיות למענה לצרכי ציבור בנויים ופתוחים במרחב המצטופף, מאפייני המרחב הציבורי בדגש על הגברת הליכתיות, הנחיות בנושא דיור מכליל על מנת לעודד מגוון רחב של אוכלוסיות, הנחיות בדבר מדיניות חניה ועוד. לאחר ששמענו את כלל הגורמים הרלוונטיים ובכלל זה מעל ל-20 רשויות מקומיות, ההחלטה התקבלה פה אחד פה אחד כולל הרשויות המקומיות".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות