banner
הדמיית שכונה בלוד // דרמן ורבקל אדריכלים
הדמיית שכונה בלוד // דרמן ורבקל אדריכלים

"העיר לוד נמצאת מתחת לרדאר של היזמים"

עד כה הופקה רק תוכנית אחת במסגרת התחדשות עירונית בעיר אולם אדריכלית העיר לוד, מיכל מאיר, מבשרת בראיון ל"מגדילים": "לוד נמצאת דקה לפני שיזמים מידפקים לה על הדלת", ומדברת על הפוטנציאל העצום: "נכון להיום 50 אחוז משטח העיר מתוכנן מחדש, שזה פנומנלי"

הדמיית שכונה בלוד // דרמן ורבקל אדריכלים

אדריכלית העיר לוד, מיכל מאיר, מספרת בריאיון ל"מגדילים" על מגמת ההתחדשות העירונית ההולכת וצוברת תאוצה בעיר, על הציפייה של התושבים למהלכים משני מציאות ועל הפוטנציאל של העיר שעדיין נמצאת מתחת לרדאר של  היזמים: "העיר פתחה מינהלת התחדשות עירונית יחד עם החברה הכלכלית מתקציב שהגיע מהרשות להתחדשות עירונית. המינהלת הוקמה לפני כשנה במטרה לתכלל פרויקטים של התחדשות עירונית גם עירוניים וגם יזומים. בשנה האחרונה מיקדנו את הפוקוס שלנו בפרויקטים משני מציאות בלוד סימנו אותם וקיבלנו מימון ממשרד הבינוי והשיכון, לאחר שעברנו את הליכי המיונים המאוד מורכבים שלהם", אומרת מאיר.

אלו פרויקטים של התחדשות עירונית מקודמים כיום בעיר?
"בכיכר קומנדו, כיכר מרכזית מאוד בעיר, מקודם פרויקט של כ -500 יחידות דיור ואלפי מטרים של תעשייה ומסחר, במתחם הס – לאה גולדברג מקודם פרויקט של כ -250 יחידות דיור ואזור תעשייה ישן שהופך להיות שכונה של כ -3000 יחידות דיור מעורבת שימושים עם מגורים מסחר ותעשייה בשילוב של פארק ליניארי מאוד משמעותי. בנוסף, שכונת רמת אשכול הקרובה לעיר העתיקה ולתוכנית המתאר שלה מקודמת בהליך של תוכנית יזומה לותמ"ל במאות יחידות דיור, אלו תוכניות גדולות ומשמעותיות".

הדמיית השוק // באדיבות עיריית לוד
הדמיית השוק // דרמן ורבקל אדריכלים // באדיבות עיריית לוד

מהי החשיבות של תוכניות אלו בעינייך כאשת מקצוע בתחום?
"החשיבות של התוכניות האלו היא לוודא שיש מלאי תכנוני מספק לשנים הקרובות כדי שהתושבים שמלווים על ידי המינהלת יקבלו את המיטב. גם מתוך ראייה כלכלית מאוד הדוקה, כדי לוודא שאלו פרויקטים איכותיים וגם מתוך ראייה חברתית. התושבים מתוכללים בפרויקט כבר בהתחלה ולא מגיעים רק בסוף. אנחנו שואפים לייצר פרויקטים איכותיים ולוודא שהתוצר הוא תוצר ראוי.

לוד נמצאת דקה לפני שיזמים מידפקים לה על הדלת אנחנו רוצים לוודא שיש היצע תכנוני ותוכניות התחדשות עירונית לא בלית ברירה אלא מעצבות עיר במובן הטוב של העניין משפרות את העיר הקיימת. חלק מהתוכניות מוסיפות בתחומן היכלי תרבות ומתנ"סים. ללוד יש את הפריבילגיה כי היא בערכי הקרקע הגבוליים".

היזמים עדיין לא גילו את העיר לוד?
"חד משמעית. היא נמצאת מתחת לרדאר כרגע מכל מיני סיבות ואני יודעת שהמצב הזה ישתנה בשנים הקרובות. נכון להיום היזמים נמצאים, אבל לא בהיקף הצפוי לשנים הקרובות ולכן, יש לנו פריבילגיה לעשות תכנון וכשערכי הקרקע יגיעו לנקודת הפתיחה הנכונה נהיה מוכנים ולא נהיה בבחינת העמסה על תשתיות קיימות, כי התוכניות מלכתחילה מייצרות שיפור מצב קיים, כרגע אנחנו יודעים שלוד לא תוכננה בעשרים השנים האחרונות כתוצאה מהתהליכים הפוליטיים שהתחוללו בה ומדינת ישראל השקיעה את מרצה והונה במודיעין ושוהם הסמוכות".

עד כמה הסכם הגג שינה את התמונה?
"הסכם הגג הבטיח לעיר תשתיות של מיליארדים בישן מול חדש ובטיפוח העיר העתיקה. ההסכם מאפשר לנו ודאות שיגיע הכסף ברמה שאנחנו מצפים לה וקרקע משלימה בשכונות מאוד מורכבות".

יש כוונה לקדם בעיר גם פרויקטים של תמ"א 38?
"תמ"א 38 פחות אטרקטיבית בלוד כרגע, אנחנו שואפים להריסה ולבנייה כי חיזוק המבנים הקיימים בלי תוספת חנייה ומבני ציבור זה מצב פחות רצוי עבורנו. בעיקר פועלים בתחום הפינוי בינוי. תוכנית אחת כבר הועברה להפקדה עם הריסה של 72 יחידות דיור ובנייה של 520 יחידות דיור. התכנון של מיני- השכונה הזו כלל בתוכו ערכי שימור וערכים חברתיים מאוד גדולים, כמו פיתוח המתנ"ס תוספת בית ספר וכיוצא בזה".

מעולם לא התרחש פרויקט של התחדשות עירונית בלוד?
"עד עכשיו תוכנית יזמית אחת אושרה להפקדה מלבד התוכנית העירונית שלנו. אלו שתי התוכניות היחידות שאושרו עד עתה להפקדה".

תוכנית לוד // באדיבות עיריית לוד
תוכנית לוד // דרמן ורבקל אדריכלים // באדיבות עיריית לוד

כיצד התושבים מגיבים ליוזמות של המינהלת והרשות להתחדשות עירונית?
"הקשר עם התושבים מאוד חשוב לנו ולכן למעשה המינהלת הוקמה. עיקר המרץ של המינהלת מושקע ברכזים חברתיים, שנפגשים בתדירות מאוד גבוהה עם התושבים. הם צמאים למהלכים של תכנון והתחדשות עירונית כי במשך שנים לא היה לזה מענה והם פשוט ידעו שזה לא קורה. הבעיה שלנו היא לא מעט חוסר אמון מצד התושבים שלא מאמינים שתהליכים באמת יקרו. המשימה שלנו היא לדאוג שכל בעיה מוצאת הפתרון שלה כאשר גם בותמ"ל וגם בוועדה המחוזית אנחנו מקדמים תוכניות מאוד משמעותיות. נכון להיום 50 אחוז משטח העיר מתוכנן מחדש שזה פנומנלי לעומת ערים אחרות.

"למעשה הפרויקטים היא ההזדמנות היחידה לשפר את איכות החיים עבור רבים מהתושבים. יש להם נכס והדבר הראוי הוא שבעלי נכס יידעו להשביח את הנכס שלהם. לאוכלוסייה חלשה לצערי אין תמיד את הכוחות לעשות את זה, הם היו במצב של המתנה שזה יקרה ואנחנו רואים בזה שליחות וצורך לא להשאיר את המצב כפי שהוא כי הוא לא טוב להם. קריטי שהאוכלוסיות החלשות בלוד יוכלו ליהנות ממה שיש להם ביד".

לסיום, יש צפי לתחילת העבודות של הפרויקט הראשון?
"התוכנית היזמית הראשונה שיצאה לדרך מאוד משמעותית לעיר ואנחנו מקווים שהיזם יוכל להוציא היתרים כבר בשנה הקרובה וכך גם בתוכנית העירונית היזומה. מעבר לזה אנחנו צופים לאשר במסגרת הותמ"ל אלפי יחידות בשנתיים הקרובות. מדובר בלא מעט זמן אבל לוחות הזמנים יצטמצמו ככל שניתן. בינתיים אנחנו מסירים את אי הודאות מההליך".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות