banner
אדריכלית דניאלה פוסק // צילום: גדי סיארה
אדריכלית דניאלה פוסק // צילום: גדי סיארה

נקבעה מדיניות פיתוח בסמוך לצירי מערכות הסעת המונים

הדיור יותאם לדירות קטנות, מתחת ל-65 מ"ר, דיור להשכרה ארוכת טווח, דירות רווחה ודירות עם תקן חניה אפס, במטרה למנוע את הרחקתן של אוכלוסיות התלויות בתחבורה הציבורית בעקבות עליית מחירי הדיור בסביבת המתע"ן

תמונה: אדריכלית דניאלה פוסק // צילום: גדי סיארה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב שבמינהל התכנון, אישרה מדיניות חדשה לתכנון עירוני לאורך צירים ובסמוך לתחנות הסעת המונים. "המדיניות שגובשה ע"י לשכת התכנון המחוזית, תנחה הכנת תכניות מפורטות בסמוך אליהם, אומרים במינהל התכנון, "זאת, בהתאם ליעד התכנון שקבעה התוכנית האסטרטגית, תכנון של  460,000 יחידות דיור במחוז תל אביב שייתנו מענה של 2.5 מיליון עד שנת 2040  – הכפלה של אוכלוסיית התושבים במחוז".

עוד אמרו במינהל כי: "מטרת המדיניות החדשה הינה לתת מענה לתוספת יחידות דיור ובהן יחידות שייתנו מענה למגוון גדול של אוכלוסיות, תוך פיתוח מרחבים עירוניים איכותיים, הנשענים על תשתית מערכת הסעת המונים, מתוך ראייה תכנונית ששמה את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית במרכז. מדיניות זו נגזרת ממהלך כולל שמוביל מינהל התכנון לפיתוח הנשען על מערכות הסעת המונים".

המדיניות שמובילה הוועדה המחוזית תל אביב, מסתמכת על קידום מואץ של תשתיות להסעת המונים- שלושה קווי רכבת קלה, שלושה קווי מטרו חדשים, הוספת מסילות רכבת באיילון ויצירת נתיבי העדפה רבי קיבולת לאוטובוסים. כמו כן, המדיניות נסמכת על עקרונות תכנון שוויוני מוטה תחבורה (E.T.O.D – Equitable Transit Oriented Development), כאשר בכל תכנית בקרבת צירי ותחנות מתע"ן (מערכות תחבורה עתירת נוסעים) כמחצית מסך הדירות יופנו לטובת דיור חברתי.

הדמיה - ציר מערכת תחבורה עתירת נוסעים // לשכת התכנון מחוז תל אביב
הדמיה – ציר מערכת תחבורה עתירת נוסעים // לשכת התכנון מחוז תל אביב

למי מיועד הדיור?
מדובר בדיור הפונה לקבוצות אוכלוסייה רחבות ככל האפשר לרבות דירות קטנות מתחת ל-65 מ"ר, דיור להשכרה ארוכת טווח, דירות רווחה ודירות עם תקן חניה אפס. זאת, במטרה למנוע את הרחקתן של אוכלוסיות התלויות בתחבורה הציבורית בעקבות עליית מחירי הדיור בסביבת המתע"ן.

המדיניות מעודדת צפיפויות גבוהות לאורך צירי הסעת המונים כעולה מתכניות המתאר המקודמות כיום ומתוך השוואה עם נתונים מסוג זה במיקומים רלוונטיים בעולם.

ממינהל התכנון נמסר כי: "מסמך המדיניות מאתר מתחמים בעלי חשיבות מטרופולינית (לדוגמא ציר ז'בוטינסקי ברמת גן או ציר יוספטל-המלאכה בבת ים-חולון וסביבות תחנות הרכבת על האיילון) ומתחמים סמוכים לקווי המטרו שהתווספו למרחב בעת האחרונה.

בנוסף, המדיניות מעודדת עירוב שימושים לחיזוק העירוניות וייעול השימוש בקרקע הנגישה למתע"ן ויצירת מוקדי תעסוקה, מגוון שירותים ציבוריים כגון מרפאות, גני ילדים, מוקדי תרבות ופנאי בנגישות לתחנות המתע"ן, שיפור הנגישות לציר ותחנות המתע"ן אשר בסביבתן ייווצרו מרחבים עירוניים תוססים ואינטנסיביים.

המדיניות החדשה שמה דגש על המרחב הציבורי ועיצובו. בין היתר מוגבל שטח הבסיס (תכסית) של מגדלים, על מנת להשיג רחובות מוארים ומאווררים יותר. כמו כן, המדיניות מעודדת יצירת חזיתות פעילות של מסחר ושימושים ציבוריים כלפי הרחוב, ונטיעת עצי צל, כדי לייצר סביבה עירונית מעודדת הליכה ברגל ונסיעה באופניים בדרך אל ומתחנות התחבורה הציבורית".

יו"ר הוועדה המחוזית, אדריכלית דניאלה פוסק ציינה כי: "המדיניות החדשה, מהווה כלי תכנוני אשר מציף את ההזדמנויות לפיתוח עירוני איכותי המבוסס על נגישות וקישוריות תושבי המטרופולין לתעסוקה, שירותים, מסחר ומגורים תוך שימת דגש על מתן מענה לכל שכבות האוכלוסייה ויצירת תנאים של נוחות אקלימית במרחב הציבורי. הועדה המחוזית תתכנס בעוד כ-6 חודשים ותעדכן אותה לאור התייחסויות ככל שיידרש".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות