banner
מצלמת ZOOMUP // צילום שי דניאל

רחפן או מצלמה?

האם פיילוט הרחפנים הוא הפתרון להגברת האכיפה ומניעת תאונות עבודה באתרי הבנייה? בני רד, יצרן מצלמות מנוף: "הרחפנים מוגבלים ביכולת הצילום והתיעוד שלהם"

מותם הטראגי של עשרות פועלים באתרי בנייה הוביל להחלטת המדינה ליישום פתרון בטיחות בצורת רחפנים שיתעדו ליקויים באתרי בנייה בזמן אמת. אך האם זהו הפתרון הטוב ביותר? אילו אלטרנטיבות נוספות מוצעות בתחום?!

למעלה מ- 40 פועלים באתרי בנייה בישראל קיפחו את חייהם בשנה החולפת ורבים נפצעו באורח קשה, מרביתם באסון קריסת החניון תת-קרקעי ברמת החייל, תל-אביב. המצב הטראגי הוביל לצורך דחוף בפתרון בטיחות אפקטיבי ובדצמבר  2016 שר הרווחה חיים כץ, הודיע, בין היתר, על  מכרז להפעלת רחפנים שיסייעו בפיקוח על אתרי הבנייה. מטרת הרחפנים היא לצלם ולתעד ליקויים בזמן אמת, ולהעביר את המידע לחדרי הבקרה. אך האם השימוש ברחפנים לצורך בטיחות באתרי בנייה הוא אכן הפתרון האידאלי?

לדברי בני רד, בעלי חברת זום אפ יצרנית ומשווקת של מצלמות עגורן צריח ומצלמות מנוף: "הרחפנים מוגבלים ביכולת הצילום והתיעוד שלהם", הוא אומר, "רחפן ממוצע מהדגמים הטובים, יכול להיות באוויר במשך כ – 15 דקות. הרחפנים המשוכללים יותר יכולים להיות באוויר במשך כ- 20-30 דקות , בנוסף על כל רחפן צריך כוח אדם שיפעיל אותו. בעיה נוספת עם הרחפנים היא שהצילומים מוגבלים בשטח אחסון, אינם משדרים בשידור חי, ומדובר פרוצדורה ארוכה. צריך להוריד את ההקלטה  ולהעביר אותה לידיים המיועדות , היא לא כלכלית ולא יעילה".

מהי הבעיה הכלכלית בהפעלת הרחפן?

"את הרחפן צריך להטעין כל הזמן או לחילופין להחליף סוללה על מנת שיהיה אפשר לתפעל אותו . בנוסף, אין אפשרות להעמיד בן אדם במשך כל שעות פעילות האתר על מנת שיצלם את המתרחש . לדעתי זה אינו פתרון יעיל ואינו ישים בפועל."  

אילו מערכות מתקדמות מוצעות כפתרון לבטיחות באתרי בנייה?

"ישנן כמה אפשרויות למערכות ראייה. המערכת הראשונה שאנו מספקים והיא הפופולרית ביותר בקרב המנופאים, מנהלי העבודה  ומנהלי הפרויקטים, היא זה מערכת ראייה לעגורן צריח. המערכת מיועדת למפעיל של המנוף והיא עובדת על אנרגיה ירוקה עם טעינה סולארית, בעלת 36 זום אופטי, ולמפעיל יש אפשרות בעזרת שלט לקרב ולהרחיק את התמונה בטווח של עד 200 מטר. המערכת משמשת כלי עזר למנופאי , משמשת כעיניים שלו ובאמצעותה המנופאי יכול לעבוד בצורה בטוחה ויעילה וגם לחסוך בזמן עבודה. הוא יכול להגיע למקום שצריך בדייקנות ובבטיחות מרבית, ללא כל סיכון של העובדים באתר.

מצלמת ZOOMUP // צילום שי דניאל
מצלמת ZOOMUP // צילום שי דניאל

"בנוסף, יש מערכת לניהול ובקרת אתר שמספקת תצפית מלאה על כל שטח האתר. ניתן לראות את המתרחש דרך הסמארטפונים או ממחשב דרך האינטרנט. המערכת מספקת תמונה מלאה, גם כשלא נמצאים פיזית באתר. כך מנהלי העבודה יכולים להשגיח על אתר הבנייה מכל מקום. בנוסף, הצילומים מוקלטים ונשמרים וניתן לשלוף את ההקלטה בעת הצורך. למערכת יש אפשרת להתממשק למערכת כריזה ולכרוז דרך האפליקציה . המערכת הנוספת לבטיחות באתרי בנייה היא מערכת כריזת חירום. המערכת יושבת אצל המנופאי והוא צופה מלמעלה, כאשר הוא חש סכנה הוא יכול לכרוז דרך המערכת ולהזהיר את העובדים בסכנה הצפויה. למערכת יש אפשרות להתממשק למערכת ניהול אתר. ישנה גם מערכת של מדידת רוח דיגיטלית. היא מראה בכל זמן נתון את המהירות של הרוח על מנת שמפעיל המנוף ידע האם יש מהירות רוח שעוברת את המהירות המותרת לעבודה".

מה לדעתך יצמצם את תאונות העבודה באתרי הבנייה?

"אני כמובן ממליץ להתקין מערכות ראייה לכל מנוף, כך המנופאים ומנהלי הפרויקטים המנוסים שמכירים את המערכת, ייודעו בעת תקלה או בעיה".

האם הסטרטאפ שלכם משווק לחו"ל?

"אנחנו עדיין לא משווקים לחו"ל, אך חושבים  להתפתח גם בכוון הזה".

מהם הפתרונות המתקדמים בארצות אחרות לעניין הבטיחות באתרי הבנייה?

"למיטב ידיעתי בחו"ל יש מערכות דומות, אבל לא זהות בדיוק. יש מערכות שמותקנות על הפסטקה (וו העגורן), זה פחות יעיל, כיוון שככל שהוו יורדת כלפי מטה, זה מצמצם מאוד את טווח הראייה של המנופאי. בנוסף צריך להטעין את המערכות הללו בסוף כל יום עבודה, הן אינן מופעלות ע"י אנרגיית השמש".

 

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות