banner
תמונת ארכיון // מגדילים
תמונת ארכיון // מגדילים

המתווה שיחליף את תמ"א 38: תוכניות מקומיות להתחדשות עירונית

לאחר החלטת משרדי הממשלה וגורמי התכנון, הולנת"ע המליצה הערב למועצה הארצית להביא את תמ"א 38 לסיומה וקבעה את עקרונות המתווה החדש, לפיו תוכניות יאושרו בוועדות המקומיות ואישורן יהווה גם היתר בנייה

ארכיון: בנין ברח' קרן היסוד שעבר תמ"א 38 // מגדילים

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הולנת"ע), בראשות מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, המליצה למועצה הארצית היום (שלישי, 22.10.19) פה אחד על מועד הסיום של תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), ב-1 באוקטובר 2022. 

"מתן היתר נקודתי לבניין הבודד, יכול לסכל התחדשות עירונית במתחם כולו"

במהלך הדיון, נשמעו עמדות נציגי משרדי הממשלה, השלטון המקומי והגורמים השונים בענף הנדל"ן. מוקדם יותר היום, קרא יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, שלא להאריך את תוקפה של תמ"א 38. גם ראשי הרשויות תמכו בהחלטה זו, שמגיעה מיד לאחר הודעת משרד הבינוי והשיכון, בראשות השרה יפעת שאשא ביטון.     

במינהל התכנון הסבירו הערב כי: "הוועדה השתכנעה כי התמא במתכונתה הנוכחית לא השיגה את המטרה המרכזית שלשמה היא הוקמה- חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. מהנתונים שהוצגו בפני הוועדה, עולה, כי התמ"א כמעט ולא מיושמת באזורי הסיכון. התמא לא השיגה את גם מבחינה תכנונית- התמ"א מאפשרת מתן היתר למגורים בלבד, זאת מבלי לתת מענה לתשתיות ולצורכי הציבור הדרושות לתושב. בנוסף, מתן היתר נקודתי לבניין הבודד, ללא ראייה תכנונית ברמת המתחם, יכול לסכל התחדשות עירונית במתחם כולו". 

המתווה החדש: תכנית מתאר כללית ותכניות מפורטות


באשר למתווה החדש, שצפוי להחליף את תמ"א 38 ולאפשר המשך קידום חיזוק מבנים והתחדשות עירונית, אומרים במינהל כי הפתרון נמצא בתכניות מפורטות, שיכלו בתוכנית מתאר מקומית: "התכניות המפורטות יכללו במידת האפשר מתחמים שלמים, שיבוצעו במסגרת תכנית מתאר כללית להתחדשות עירונית שתחול על כלל מרחב התכנון המקומי. עם זאת, ולאור פרק הזמן הנדרש להגשת תוכנית כללית להתחדשות עירונית ואישורה, ממליצה הוועדה על מתווה מדורג".

הסמכות עוברת לוועדות המקומיות

עיקרי המתווה החדש, כפי שפורסמו על ידי מינהל התכנון, כוללים הוראות מעבר, לפיהן הוראות התמ"א ימשיכו לחול עד לתאריך 1.10.22 בנוסף, תקבע הוראת מעבר לפיה בקשת להיתר שהוגשה לוועדה המקומית עד לתאריך זה, ימשיכו לחול עליה הוראות התמ"א.

במקביל, מציינים במינהל, יקודם תיקון חקיקה, לפיו תינתן סמכות לוועדה מקומית, לאשר תוכנית מפורטת, במגרשים שבהם קיימים מבנים הטעונים חיזוק (שניתן היתר לבנייתם לפני ה 1.1.80), להריסה ובניה מחדש. 

"במסגרת המתווה החדש, תינתן בחוק סמכות לוועדה המקומית לאשר בתוכניות התחדשות עירונית עירוב שימושים סחירים וציבוריים, בהיקף שיקבע בחוק. כמו כן יהיה לאחד מגרשים, להרחיב דרכים  ושטחי ציבור, דבר שלא ניתן לעשותו היום", כך מסבירים במינהל התכנון.  

אישור התכנית יהווה אישור היתר לבנייה

עוד על פי ההמלצות שנקבעו בוועדה, מדובר על שינוי דרמטי לא פחות, לפיו אישור הוועדה המקומית לתכנית, יחשב כהחלטה להיתר בנייה: "יקודם מנגנון חדש שיקצר את לוחות הזמנים, לפיו ניתן יהיה לראות בהחלטה לאישור תוכנית גם כהחלטה למתן היתר מכוח התכנית, כך שלא יהיה צורך להגיש בקשה להיתר בנפרד". 

יחד עם זאת, על אף הצהרות קודמות בנושא, טרם הוכרע האם הרשויות המקומיות יוכלו לגבות היטל השבחה בגין פרויקטים להתחדשות עירונית: "הוועדה השתכנעה, כי יש לבחון את הטלת היטלי השבחה בפרויקטים  מסוג זה (הן במסלול חיזוק והן במסלול הריסה)", נמסר ממינהל התכנון.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות